Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökruta med flerval?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Har idag en sajt, med ett antal sökrutor på (se bild 1). Det fungerar ju bra och så, men jag skulle önska att man kunde ha endast en sökruta, och att man i sökrutan kunde välja vilken sökmotor som man vill använda sig av. Likt sökrutan i Firefox (se bild 2).

Finns det något enkelt sätt att åstadkomma detta på?

Om du kan PHP så kan du ju ta emot sökordet från formuläret och bygga upp svarssidan så att du visar alla sökresultat. Med lite CSS kan du få det som flikar, men ren HTML kan du få det som frames osv. Var det något sådant du tänkte på?

Eller ville du ha EN svarssida med alla sökresultat mixade med varandra?

Ja, det var nog något sådant som jag tänkte på. Det första alltså.

Jag hittade den här guiden, men jag får den inte att fungera.

Ursprungligen av ztaafen:

Ja, det var nog något sådant som jag tänkte på. Det första alltså.

Jag hittade den här guiden, men jag får den inte att fungera.

Om du vill ha hjälp får du kläcka ur dig lite information! På vilket sätt fungerar det inte och vad har du provat? Finns det en sida på nätet vi kan kolla på, där vi kan se källkoden? Vilken webbläsare har du testat i? Osv... Du fattar nog vad som behövs för att vi på forumet skall kunna hjälpa dig om du funderar lite?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-26 10:07

Om du använder firefox i din utveckling rekommenderar jag en addon som heter firebug. Den hjälper bl a till att hitta javascript-fel

Givetvis. Dumt av mig att inte skriva det direkt.

Problemet är att när man skriver ett sökord och klickar på sök så kommer man inte till den valda sökmotorn, utan stannar kvar på samma sida. Jag har testat att byta ut i scriptet mot de som jag använder, men även att använda de befintliga. Inget fungerar.

Kika på http://www.isterenge.se/test.html

Nu ser jag felet som jag har gjort.

Grejen var den att länkarna i scriptet såg ut såhär: http:\/\/ så jag antog att det hade blivit något fel i formateringen och skrev inte ut dem så i de sökmotorer som jag lade till.

[edit]
Nehepp. Tji fick jag... Det fungerar på de siter som redan fanns i scriptet, men lägger jag till egna så kommer jag förvisso till rätt sida nu, men bara direkt till startsidan, och inte söksidan.

[edit2]
Nu fungerar det!

Senast redigerat 2009-06-27 14:54

Har hittat ett annat script som jag testar nu. Eftersom jag gillar ren kod så föredrar jag det nya scriptet då det är mycket mindre rörigt. En annan fördel med det är att man inte behöver trycka på någon knapp för att söka, utan det räcker med att trycka enter efter det att man har skrivit klart, vilket inte gick i det andra.

En nackdel som jag har upptäckt med det nya scriptet är dock att sökresultat inte öppnas i ett nytt fönster som i det gamla, men det borde väl inte vara så svårt att fixa?

Nåväl. Ska testa båda parallellt ett tag nu, och se vilket utav dem som jag fastnar för.

Eftersom jag har en snarlik fråga så kanske det är okej att jag hoppar in? Annars kanske någon moderator kan bryta loss denna post om det inte anses schysst.

Vilket är det enklaste sättet att skapa en sökruta som har följande egenskap.

1. Exempel: Jag knappar in "My Search" i sökrutan på hemsidan och trycker enter.
2. Sökrutan tar min sökning och "bakar ihop" det hela till följande URL:

http://www.example.com/search/?q=My+Search&so...

Jag är verkligen en nolla på web-makeri och har försökt på egen hand utan något bra resultat. Ztaafen's sökfunktion på sin hemsida fungerar ju på ett liknande sätt och jag har testat att apa efter, men jag gör något fel.

Så, om någon har ett exempel på en kodsnutt som skulle lösa min fråga ovanför så är jag oerhört tacksam.

1
Bevaka tråden