Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MPG/AVI

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Att det är svårt att öppna AVI filmer i mac är ett gammalt fenomen. Jag har även problem med vissa MPG filer. Quicktime vill inte öppna dem. Någon som har något bra program som hanterar mpg/avi filmer istället för att stödja sig på QT hela tiden vilket inte gör det lättare att öppna dessa filer. Det är såååå segt att dra igång Virtual PC för att kolla på en film. Dessutom hackar det och går segt....

  • Medlem
  • 2002-04-10 12:14

Quicktime öppnar alla AVI filer bara du har rätt codec. är det en divx så måste du ha divx codec eller om det är indio så måste du ha den codecen..(sammam sak på pc)

ASF filer får du öppna i Windows media player för mac. MacOS X versionen är dessutom ett versionnummer och nyare än windowsversionen. mpeg filer som inte går att öppna är förmodligen korrupta eller ligger så långt utanför spessarna att qt inte öppnar dom. (wimp är mindre kinkig, men så krashar vissa filmer hela windows också)

  • Medlem
  • International user
  • 2002-04-10 14:40

QuickTime har ett känt fel i parsningen av headern i AVIfiler som är orsaken till att man måste använda verktyg som avi2mov för divxfilmer.

Det finns också flera olika typer av "strömmar" i mpeg, kommer inte ihåg vad dom heter, men QuickTime stödjer bara den vanligare varianten, så troligtvis är dom filmerna som inte funkar av fel typ.

Jag håller tummarna för QT6..

AVI2MOV har ingenting med att man inte kan öppna avi filer med DivX. Öppna kan du. Men ljudet blir osynkat..

  • Medlem
  • International user
  • 2002-04-10 16:24

Jag skulle nog vilja påstå att det har med varandra att göra, även om jag var lite otydlig i det jag skrev. QuickTime parsar headern i .avi-filer felaktigt när det gäller mp3 och därför behöver man använda avi2mov för att få sync i .avi filer som innehåller mp3 material.

Project Omega skriver lite om det i
How to play DivX;-) video files with MacOS X ?:

Citat:

The quicktime player currently doesn´t play the mp3 sound format in an avi file correctly. That´s way we added the command line tool getMp3 to extract the mp3 from an avi. Apple will probably correct this in the near future.
(from the readme file).

  • Medlem
  • 2002-04-10 17:23

Jepp, men du kan öppna filmen, ibland funkar det, ibland blir ljudet osynk och ibland låter det bara i 2 sekunder i början men filmen öppnas alltid. Därför använder man AVI2mov DivX doctor II eller AVI validatorn. Det har ingenting med hans fråga att göra.

Jag rekomenderar DivX Doctor II före avi2 mov då den är snabbare och man slipper göra en kopia av filmen(sålänge man har "make Standalon movies" urklickat") http://doctor.3ivx.com/

  • Medlem
  • 2002-04-10 17:44

Gällande att han inte kan se mpeg filer, jag har själv laddat ner filer från Limewire som varit feldöpta asf filer.

Korrupta mpeg1 filer kan Rosetta fixa ibland eller http://www.vcdgear.com/

det kan även vara mpeg2 filer och då har du problem, prova öppna dom i MacMPEG2Decoder för att se om det är mpeg2 filer, isf så är VLC det bästa sättet.

Det finns 2 gammla alternativa mpeg spelare till mac(båda före qt fick mpeg 1 stöd) Sparkle ( den hanterar inte ljudet, men den kan demuxa filen och köra ljudet separat) och maczilla.. sök på versiontracker, tror att båda är 68k

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-07-10 18:35

Bildruta ur en AVI film

Har en avi film som jag kan se i Quick Time, det borde varit ett foto.

Finns det något program som kan plocka ut en ruta ur filmen?

Skärmdump låter väl som det lättaste sättet. Cmd+ctrl+shift+4 (samtidigt) ger en markör. Dra och markera med musen och du får din bildruta kopierad till Urklipp. Öppna Photoshop och skapa nytt dokument och klistra in. Eller Förhandsvisning förstås.

(Fler sätt att göra skärmdumpar finns i menyn Hjälp när du står i Finder)

Sedan är det ju bra att du sökt efter existerande trådar, men handen på hjärtat: är inte den här tråden från sen Jura en smula irrelevant för ditt problem? Visserligen handlar den om .avi, men...

Vill du bara ha ut en bildruta som bild kan du ju göra kommando-C när du befinner dig på rätt ställe med markören.

Perian är inte helt fel heller.

(He he, jag såg precis att inlägget jag svarade på är från 2002)

1
Bevaka tråden