Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gammal PowerBook G4 - kan man installera Tiger eller Leopard?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nosade upp en gammal PowerBook G4 med Panther (10.3.9) och undrar nu om det finns hopp för den? Använder den i första hand endast för surfning men undrar vad jag kan göra för att t ex kunna köra Spotify på den? Spotify kräver minst 10.4. Finns det något sätt att uppgradera sig via någon download som är ok eller är det att installera Tiger från skiva som gäller?

Tacksam för all hjälp!

Du kan köra både tiger och leopard på en G4, men du måste köpa skivorna isf. finns inget lagligt sett att ladda ned dom gratis som en uppdatering.

Ursprungligen av poseidon84:

Du kan köra både tiger och leopard på en G4, men du måste köpa skivorna isf. finns inget lagligt sett att ladda ned dom gratis som en uppdatering.

Ok!
Funkar det att köra Leopardskivan direkt eller måste Tiger in först...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-10 09:56

Leopard direkt! Om den har en processorhastighet på 667 MHz eller mer.

Ursprungligen av Joel:

Leopard direkt! Om den har en processorhastighet på 667 MHz eller mer.

Minimikravet för Leopard är 867 MHz G4, inte 667.

http://support.apple.com/kb/SP517?viewlocale=sv_SE

Och så mycket minne det bara går att klämma in... Minst 1 GB.

Ursprungligen av annelito:

Nosade upp en gammal PowerBook G4...!

Vilken modell är det (skärmstorlek, processorhastighet, osv)?
Hur mycket minne har den?

15", PowerPC G4, 1.5 GHz, 512 MB minne (måste åtgärdas genast!)...så det är ju inte någon värsting direkt...
Något viktigt jag glömt?

Har kört in Tiger i den nu...räcker det eller "behöver" jag köra in Leopard?

Du, den där behöver du inte ens uppgradera minnet på för att den ska fungera bra med Leopard. Men gör det ändå, det skadar verkligen inte att lite marginal.

Den här modellen drabbas ibland av att ena minnesplatsen slutar fungera, så kolla det först, om du funderar på att köpa mer minne. Prova med ett minne först i ena platsen och sen i andra. Ingen garanti, för felet kan komma närsomhelst. Om du söker på 99mac med "minnesplats", så hittar du flera trådar om det.
Lycka till
Lennart

Ursprungligen av leni45:

Den här modellen drabbas ibland av att ena minnesplatsen slutar fungera, så kolla det först, om du funderar på att köpa mer minne. Prova med ett minne först i ena platsen och sen i andra. Ingen garanti, för felet kan komma närsomhelst. Om du söker på 99mac med "minnesplats", så hittar du flera trådar om det.
Lycka till
Lennart

Tursamt nog behöver jag inte köpa minnen utan det har vi lite "extra" av på jobbet som "blivit över", så det skadar ju inte att sätta in mer.

Jättebra maskin som nog kommer att klara det mesta du önskar av den. Förutom köra Windows (men vem vill det?) eller Intel-only program förstås.

Det flyter på bra tycker jag, för det jag vill använda den till: surfa och Spotify:a och MSN:a, typ. Men, jag undrar om någon vet om tangenterna kan användas för spelare, som t ex Spotify eller iTunes? På min iMac (Alu) har ju tangentbordet play/paus, framåt, bakåt-knappar så att man kan växla till nästa låt på Spotify/iTunes utan att behöva öppna själva fönstret. Kan jag få samma funktion hos PowerBook:en? Dessa tangenter finns nämligen inte...?!

1
Bevaka tråden