Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hotta en gammal MBP 15 tum?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-06 11:28

Hej alla.

Hoppas jag hamnat i rätt forum.

Jag har en MacBook Pro från 2007 som jag tycker börjar bli lite trött. Som den ser ut nu: Fujitsu SATA 120 GB, Processor 2.33 GHz C2D, 2 GB minne 667 Mhz.

Att uppgradera till ny dator som min ekonomi ser ut nu känns inte rimligt, men kanske att man skulle uppgradera den jag har med ny hårddisk, mer RAM och nytt operativ system.

Vad gäller hårddisk är jag ute efter något snabbt, tyst och stort. Kanske 300 GB, 7200 RPM och väldigt tyst. Det jag uppskattar med nuvarande hårddisk är att man knappt hör den. Finns sådana att få tag på?

Just nu har jag 2 GB RAM men vill ha lite mer. Jag har förstått att jag inte har nytta av 4 GB RAM eftersom jag bara kan utnyttja 3 GB med den processorn som jag har. Finns det minnen på bara 1 GB som jag kan sätta in?

Jag är som ni kanske förstår inte alls insatt i dessa grejor, så lite stöttning skulle uppskattas enormt. Om ni kan peka på lite bra komponenter som kommer göra min kära MBP till det vrålåk den en gång i tiden var...

Mvh/ Sam

1GB minne.
http://www.dustinhome.se/pd_5010090567.aspx

Hårddisken är lite knepig att byta. Kolla här.
http://www.ifixit.com/Guide/Repair/MacBook-Pro-15-Inch-Core-2-Duo-Model-A1211-Hard-Drive-Replacement/459/1

Här är en snabb disk. 7200-varv, men snabb. Kan låta mer än en 5400-varvare dock.
http://www.dustinhome.se/pd_5010315209.aspx

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2009-07-06 17:01

Glöm inte att det förmodligen sitter 2*1gb stickor i din dator, det gjorde det i min. Dessutom så finns det bara 2 minnesplatser så du lär hur som helst köpa en 2gb sticka och stoppa i den ena av platserna.

Ursprungligen av Hårddisken är lite knepig att byta. Kolla här. [url:

Nja, tar bara några minuter om du är händig. Tog väl 10 min och byta hårddisken och då var jag noggrann

Good luck // Wilhelmsson

Ursprungligen av wilhelmsson:

Nja, tar bara några minuter om du är händig. Tog väl 10 min och byta hårddisken och då var jag noggrann

Good luck // Wilhelmsson

Mm, det är enkelt. Dock försvann en skruv under mystiska omständigheter.

Så nu måste jag hitta vart kan köpa nya skruvar. O:-)

Aj, ah den är mindre kul... Borde väl finnas i närmsta järnhandel ?

I vilket fall... Lycka till !

Jag har en likadan maskin och den är ju redan rätt hot.. Jävligt varm helt enkelt.

Så jag gjorde följande:
2x2GB RAM (Kingston, satte i dem redan när jag köpte den som ny).
300GB Samsung SpinPoint M6 (5400 rpm, snabb och tyst - jag kollade på http://www.tomshardware.com/ för att hitta bästa valet av 2.5", fast det var ett tag sen nu, kanske läge att kolla vad som hänt sen dess.)

VIktigast - jag bytte kylpasta! (Artic Silver, fast det är visst inte så jäkla viktigt, googla)

= Sval, snabb, trevlig dator!

Ursprungligen av ninjamac:

VIktigast - jag bytte kylpasta! (Artic Silver, fast det är visst inte så jäkla viktigt, googla)

= Sval, snabb, trevlig dator!

Finns det någon guide till detta?

Ursprungligen av ninjamac:

Jag har en likadan maskin och den är ju redan rätt hot.. Jävligt varm helt enkelt.

Så jag gjorde följande:
2x2GB RAM (Kingston, satte i dem redan när jag köpte den som ny).
300GB Samsung SpinPoint M6 (5400 rpm, snabb och tyst - jag kollade på Tom's Hardware: Hardware News, Tests and Reviews för att hitta bästa valet av 2.5", fast det var ett tag sen nu, kanske läge att kolla vad som hänt sen dess.)

VIktigast - jag bytte kylpasta! (Artic Silver, fast det är visst inte så jäkla viktigt, googla)

= Sval, snabb, trevlig dator!

Det var intressant! Vi har en första generationens MBP 17", som jag döpt till "Stekpannan" av uppenbara skäl. Men då kanske man skulle kunna "uppgradera" den genom att se över kylningen?!

Men hur gör man med kylpastan? Plockar isär hela burken tills man hittar en yta med en massa klet på (troligen CPUn), skrapar rent, sätter på en mer lagom mängd, sätter ihop?

Annars finns det en annan "uppgradering" att ta med i bilden: Städa! Rensa upp, kanske rentav ominstallera. Vi har en gammal Pismo som körde 10.3 och var mycket nära oanvändbar. Jag maxade minnet på den (1 Gb), men det märktes inte så mycket konstigt nog. Men då vågade jag installera 10.4, och efter det gick den som tåget! Naturligtvis så mycket som 500 MHz klarar av, men det var en mycket stor skillnad och plötsligt är den alldeles utmärkt för enklare sysslor! Jag misstänker att den där 10.3-installationen inte var riktigt frisk, så det fräscha systemet innebar att en massa rostigt skrot ersattes med ett fungerande maskineri. För inte var 10.3 så långsamt normalt?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-07-07 15:16

Nu blir jag lite nyfiken eftersom jag har en 2,2 ghz från 2007 som jag inte tycker är seg än, vad använder du din till? Då kanske jag också får börja fundera på ny

Ursprungligen av ledin:

Nu blir jag lite nyfiken eftersom jag har en 2,2 ghz från 2007 som jag inte tycker är seg än, vad använder du din till? Då kanske jag också får börja fundera på ny

Håller med dig... men när jag väl börjar använda iphoto (har runt 7-8000 bilder) så kan datorn sakta ner lite...

Det enda jag finner vara jobbigt med datorn är när fläkten drar igång.. hate it

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-07-08 13:45
Ursprungligen av wilhelmsson:

Håller med dig... men när jag väl börjar använda iphoto (har runt 7-8000 bilder) så kan datorn sakta ner lite...

Det enda jag finner vara jobbigt med datorn är när fläkten drar igång.. hate it

Vad har du för MBP då? Jag använder photoshop & c:o utan problem...Aperture likaså med drygt 4000 bilder. Allt kommer väl snabbas upp lite iom Snow Leopard också väl?

Ursprungligen av ledin:

Vad har du för MBP då? Jag använder photoshop & c:o utan problem...Aperture likaså med drygt 4000 bilder. Allt kommer väl snabbas upp lite iom Snow Leopard också väl?

Kör en MPB 3.1 2,2ghz, 4gb ram, 128MB GeForce 8600M GT.

Från 2007 tror jag den är.. Brukar ha program som: safari, itunes, spotify, audium, transmission, papaya, mail & iphoto igång samtidigt.

Mängden program igång samtidigt påverkar säkert.

Ja, Snow ska ju effektivisera datorn så det borde påverka

Ursprungligen av wilhelmsson:

Kör en MPB 3.1 2,2ghz, 4gb ram, 128MB GeForce 8600M GT.

Från 2007 tror jag den är.. Brukar ha program som: safari, itunes, spotify, audium, transmission, papaya, mail & iphoto igång samtidigt.

Mängden program igång samtidigt påverkar säkert.

Ja, Snow ska ju effektivisera datorn så det borde påverka

iPhoto är väldigt beroende av tre saker och det är CPU, RAM och diskprestanda.

I en bärbar dator har man endast 2,5"-diskar att tillgå och dessa är en bra bit långsammare än sina storebröder i 3,5"-klassen. iPhoto känns därför ofta väldigt segt på även modernare bärbara maskiner (om man inte har en snabb SSD som jag skrev om tidigare).

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-07-08 18:36
Ursprungligen av wilhelmsson:

Kör en MPB 3.1 2,2ghz, 4gb ram, 128MB GeForce 8600M GT.

Från 2007 tror jag den är.. Brukar ha program som: safari, itunes, spotify, audium, transmission, papaya, mail & iphoto igång samtidigt.

Mängden program igång samtidigt påverkar säkert.

Ja, Snow ska ju effektivisera datorn så det borde påverka

Okej exakt samma som mig då Brukar oftast ha safari, mail, adium och itunes igång. Enda gången det känns segt är när man startar typ safari första gången

Ska du hotta upp datorn så är den absolut bästa medicinen att sätta i en snabb SSD. De är ganska dyra men då går det fan undan på ren svenska.

Corsairs P-serie är ett bra alternativ, P128 går lös för 3400 och har 220 MB/s läs- och 200 MB/s skrivhastighet.

Själv är jag sugen på SSD men kommer vänta ett tag tills de går ner lite i pris.

@hans: ja precis, lite synd... Har även en imac som är lite kraftigare så hanterar mestadels bilder där.

@Ledin: har du testat att starta firefox när du har safari igång? Går inte fort för mig iaf

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-07-09 20:43
Ursprungligen av wilhelmsson:

@Ledin: har du testat att starta firefox när du har safari igång? Går inte fort för mig iaf

Nae det gör det inte, men bara det är igång så Men innebär det att vi har sega datorer eller är det programmen i sig som är sega liksom?

Ursprungligen av ledin:

Nae det gör det inte, men bara det är igång så Men innebär det att vi har sega datorer eller är det programmen i sig som är sega liksom?

Haha nej det är nog ingen fara! Installerade nyss vmware fusion med windows xp. Gav en kärna och 2gb ram till xp. Flyter på ganska bra med tanke på att xp ligger på en extern hårddisk.

Tror att min dator går segt lite då och då för att hårddisken är full.. 1gb tillgängligt, vet inte vad jag ska ta bort !!! :/

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-07-10 15:26
Ursprungligen av wilhelmsson:

Haha nej det är nog ingen fara! Installerade nyss vmware fusion med windows xp. Gav en kärna och 2gb ram till xp. Flyter på ganska bra med tanke på att xp ligger på en extern hårddisk.

Tror att min dator går segt lite då och då för att hårddisken är full.. 1gb tillgängligt, vet inte vad jag ska ta bort !!! :/

Hehe Ja det låter sannolikt, tycker du ska investera i en extern hårddisk och flytta över grejer. Och helst ytterliggare en som backup på den interna + externa

Ursprungligen av ledin:

Hehe Ja det låter sannolikt, tycker du ska investera i en extern hårddisk och flytta över grejer. Och helst ytterliggare en som backup på den interna + externa

Det är det som är kruxet, jag har en marginal på 10Gb på utrymmet. Där hamnar en film eller två ibland.

Jag vill ha kvar all min musik och alla mina bilder på datorn, vet inte riktigt vad det är mer som tar plats

Såklart har jag en extern som backup

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-07-12 10:25
Ursprungligen av wilhelmsson:

Det är det som är kruxet, jag har en marginal på 10Gb på utrymmet. Där hamnar en film eller två ibland.

Jag vill ha kvar all min musik och alla mina bilder på datorn, vet inte riktigt vad det är mer som tar plats

Såklart har jag en extern som backup

Du kanske har många program installerade? Glömt att tömma papperskorgen?
Du skulle ju kunna köpa en USB-driven hårddisk som är enklare att ta med. På den kan du ju ha musiken och bilderna.

Jag har rätt många ja, de är väl de som tar en del plats..
program: 12GB
Bilder: 20GB
Musik: 20GB

Sen vet jag inte va jag har på datorn, inget som tar plats direkt... Min externa går på en FW kabel så den är väldigt portabel, men är väldigt emot massa kablar etc inkopplat i datorn.. fan, får la ta och köpa en större intern hårddisk

Funderar på att låta bilderna ligga på externa faktiskt, brukar inte titta på dem i datorn, har en imac till det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-23 12:05

Tack för hjälpen!
SSD är då frågan, det verkar som att det är det som gäller om man ska uppdatera datorn så långt det går. Går det att byta ut en vanlig till en SSD bara sådär? Jag tänker på fästen och kopplingar, är det standardgrejor så att allt passar och får plats?

/Sam

Ursprungligen av SamuelE:

Tack för hjälpen!
SSD är då frågan, det verkar som att det är det som gäller om man ska uppdatera datorn så långt det går. Går det att byta ut en vanlig till en SSD bara sådär? Jag tänker på fästen och kopplingar, är det standardgrejor så att allt passar och får plats?

/Sam

Om det är SATA-anslutning på en 2,5" SSD så ska det passa rakt av serrö.

Edit: Intel har nyligen släppt nya SSDs med bra prestanda till ett lite lägre pris. X25-M G2 kallas de för. Finns i 80 och 160 GB men ska enligt uppgifter komma i större storlekar då också. Nackdelen med SSD är fortfarande det extremt höga priset (80 GB går loss på cirka 2200 ink frakt och 160 GB på 4200 ink frakt).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-02 14:35

Jag är också intresserad av bytet av kylpasta. Är det bara att följa iFixits guide tills man kan ta loss kylningen och då enkelt byta kylpasta på CPU och GPU? Sedan är ju SSD frestande, men ack så dyrt. Kanske att 10.6 gör att systemet känns lite snabbare så det räcker med kylpastebyte för tillfället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-11 19:14

Hej

har också en MBP 2.33ghz 15" och 2gb ram det jag nu undrar är om datorn klarar 4gb ram? på everymac.com står det att den stödjer 3gb ram, men det kanske funkar med 4gb ? Någon som vet?

Skulle verkligen behöva 4gb ram då jag ska köra två operativsystem samtidigt ett i vmware och då skulle jag behöva 4gb!

/ Petter

1
Bevaka tråden