Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor ang min nya fina Rev A iMac...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Japp då kör vi;

Vilket OS är bäst? 8? 9?

Vilken mjukvara rekomenderar ni i övrigt?

DivX är väl inte att tänka på så det är framförallt surfning & Mp3 den får ägna sig åt.

Var hittar man billiga minnen? Och hur mkt klarar den av?

Andra saker man behöver tänka på?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-02 00:40

Tja.. OS 9.2 borde väl vara bäst för den burken , även om jag helst inte rör något OS innan OS X
Sen så har jag glömt bort vilka Classic-program man använde..men men.

  • Medlem
  • 2003-05-02 00:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Findah
Tja.. OS 9.2 borde väl vara bäst för den burken , även om jag helst inte rör något OS innan OS X
Sen så har jag glömt bort vilka Classic-program man använde..men men.

Ja, gud - för det gick väl överhuvudtaget inte att ANVÄNDA en mac innan X?!?! Nej, antagligen inte - undrar just vad folk gjorde? För att citera A. Täpp: "Mac OS 9? - lek på..."

Hjälp, man blir så trött....

- - -

Pelleman, kolla upp med hjälp av t ex mactracker vad som gäller -

http://www.mactracker.ca

eller apple-history.com

Jag hade en iMac Rev B (körde MacOS 8.6), jag tror att den första laddningen med iMac Rev A bara kunde ha 128 mb, men det kanske har gjorts specialmoduler som klarar mer?
(precis som det gjorts till PB G4 12"?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-02 01:12

Jag skulle köra Mac OS 8.6. Mac OS 9.x ger lite mer saker men tar mer kraft från din dator. En anledning till att köra Mac OS 9.x är att en del nya program kräver detta.
Mac OS 8.6 inte alls ett dåligt Mac OS, en del säger det stabilaste innan Mac OS X...

Kul att du kommer över. Innan du vet ordet av så har du köpt en ny fin Mac med Mac OS X. Då kommer du garanterat vara fast.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-02 01:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ma
Ja, gud - för det gick väl överhuvudtaget inte att ANVÄNDA en mac innan X?!?! Nej, antagligen inte - undrar just vad folk gjorde? För att citera A. Täpp: "Mac OS 9? - lek på..."

Hjälp, man blir så trött....

- - -

Ja precis efterssom jag tycker att alla OS innan X inte är särskilt bra / stabila..Ehm :rolleyes:

Klart du ska köra OS X på iMacen.
För 200kr hittar du en begagnad 256modul med ram (so-dimm), och för ett par hundringar till så har du en 7200rpm hårddisk på iallafall 30GB.
Till det så behöver du 4Mb vram, kostar också runt 200kr begagnat.
Sen är det bara att ladda in OS X jaguar, funkar utmärkt!

PS. RevA är aningen snabbare än en RevB iMac.

Du kan inte få in mer minne än 1024mb, och den undre av minnes modulerna måste vara lågprofil, 1.25" eller nått sånt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2003-05-02 08:47

Jag kör RevA med 288Mb minne en 40Gb hd och OSX, dessutom har jag hottat upp den med ett Sonnet G3 500Mhz kort med FireWire, bra att ha när man använder iPod.

Detta funkar väldigt bra, vad man måste komma ihåg när man byter till en stor HD, +8Gb, är att man inte kan ha en större partition än 7,9Gb för systemet, då går det inte att installera. Det fick jag veta här på 99Mac

1
Bevaka tråden