Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firefox slutade bara fungera

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag uppdaterade till 3.5 här om dagen men upptäckte igår att det inte längre går att använda firefox till internet. Det finns ingen kontakt alls. Eftersom jag vanligtvis använder opera så har jag inte märkt av det förrens igår.

Det enda fel som jag själv har lyckats hitta är att det står " Uppdateringens XML-fil är vanskapt (200)" när jag försöker uppdatera den. Jag har slängt bort och ominstallerat firefox och dess preferences men det är samma fel. Idag testade jag även webläsaren stainless med samma fel. Safari och Opera fungerar dock som vanligt.

Jag har även installerat littlesnitch men avinstallerat det programmet häromdagen men kan det ligga något skit kvar från det som påverkar?

Tacksam för hjälp!

Börja lite längre bort, ladda hem Firefox på nytt, installera om. Men mellan att du laddat hem, raderat allt gammalt, starta om innan du installerar på nytt. Felmeddelandet verkar ju betyda att det finns fel på XML-filen som ligger i installationsprogrammet, dvs i den installerare du laddat hem? Möjligtvis kan felet ha att göra med inkompatibla Firefoxtillägg också.

Jag har gjort allt detta förutom att starta om datorn mellan installationen. Har firefox gömt några inställningar någon annanstans än i application support som måste bort?

Jag tyckte också att det borde vara fel på installationen men nu fungerar ju inte den andra läsaren heller. Testade nu att installera camino men det är dött där med.
I Stainless (webläsare) får jag meddelandet: can't connect to host.

Det känns som att det är någon inställning med "little snitch" som ligger kvar eller något liknande?

kom gärna med fler idéer. JAg vill gärna använda firefox ibland.

Så hur går det om du gör som jag säger då? Dvs startar om mellan radering av tidigare Firefox + installation av ny?

Anledningen till omstarten är att när datorn är igång och har kört lite program så har den öppnat en massa filer. Att du raderar filerna i datorn betyder inte att samma info inte finns kvar i minnet. Så när du öppnar en ny version av programmet, så kan det alltså störa att de gamla filerna/versionerna ligger kvar och hittas i minnet eller i papperskorgen. (I Mac OS X så har alla filer ett unikt nummer, så att en fil som är flyttad till tex papperskorgen fortfarande går att hitta av program som skall ha den, då de går på filens nummer istället för namn och sökväg). Hursomhelst, prova att göra omstart emellan.)

Det kan även vara ett problem utanför datorn, prova starta om din router/switch om du har en sådan också.

Sedan kan program störas av roliga namn på hårddisken, att du installerat programmet i andra mappar än i programmappen (tex kör det från en Disk Image) osv osv. Berätta mera helt enkelt.

Senast redigerat 2009-07-08 19:51

Ha!..
Nu fungerade det när jag gjorde enligt tips.

Tack

Toppen! Bra regel när man frågar om hjälp och får svar i webbforum, gör exakt som man säger, även om det kan verka konstigt ibland så kan det finnas skäl att göra saker på ett visst sätt, även om man själv inte förstår vad de nu kan vara.

Att rapportera tillbaka att man gjort stegen är förstås också bra. Det handlar om att underlätta för de som skall hjäpa en att kunna göra det.

Men ingen regel utan undantag förstås...

http://www.99.se/feedback/93895-varfoer-skall-vara-snaell-naer-staeller-fragor.html

Tackför hjälpen.
Nästa gång ska jag vara lite mer specifik och berätta det jag gör alltså.

1
Bevaka tråden