Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Server Admin

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Första gången jag skriver här tror jag...
Någon som sett problemet att settings taben försvinner när man startar server admin på en server? Det är mitt problem....
Den har gått klockrent i 3år och hanterar 200 användare /Mac/Pc + webserver o en hel del annat .
Meddelandet som dök upp var ungefär: "The Settings view is currently not available. Switching to previous available view. This is a one-time alert.
Sedan är den borta! Jag har kollat loggarna men hittar inget direkt underligt... hilfe! någon..
Det roliga är att den syns när man startar Server Admin men när den läst in configarna så "pluppar den bort" ...

Ha en go sommar tills vidare!:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-07 20:16

alldeles för få kunskaper om server admin kan det ha med server admin och directory admin att göra, jag kan i alla fall inte administrera mina användare när jag är inloggad som "srv" bara som "dir"

?? (longshot)

Ursprungligen av Tangen:

alldeles för få kunskaper om server admin kan det ha med server admin och directory admin att göra, jag kan i alla fall inte administrera mina användare när jag är inloggad som "srv" bara som "dir"

?? (longshot)

Mja, i detta fallet spelar det ingen roll hur jag är inloggad. Jag skall rota runt med terminalen istället får vi se. Jag har ännu inte kollat serveradmin i terminalen, den är ju lite bättre men det är sååå retligt....

/:tveksam:

Arghh...
Server settingstabben väck, nu är "share" borta i W - managern.... hm... weard...

Share-knappen.. Är en borta eller utgråad?

Har du testat att starta om servern ifall de bara är nåt tillfälligt knas..

Jo, startat om har jag gjort. Den är gråad, jag kollade också i serveradmin via ssh (sitter hemma) och alla sharepoints är rätt...men vad är det som är fel?
Kollade via RDC också men hur kul är det tror ni att köra RDC över mobiltbredband (0.384k/s) det är så snabbt jag kan få här i hjärtat av Skåne! Så mycket är bredbandet utbyggt i Sverige!! U-land?

Har haft problem med grå knapp själv och löste det på följande vis:

Fixa utgråad ”Sharing knapp” i WorkGroup Manager, OS X Server sorkpappa.se

Ah, man tackar för tipset. Nu skall jag käka lite, gjuta lite golv, köra häst sedan skall jag testa...

i´ll be back...

AHHHHH!!! Jag kunde inte låta bli! Det funkade kanon!! Vad var det som hänt egentligen??
Och vet du, nu funkar settings taben också!!! respect..

Så bra att det fungerade. Det man tar bort är lite lock-filer samt sessions-filer som jag antar blivit korrupta på något vis..

Ursprungligen av Johan S:

Så bra att det fungerade. Det man tar bort är lite lock-filer samt sessions-filer som jag antar blivit korrupta på något vis..

Hej igen, pausar... okay, jag har sökt som en iller på nätet och det finns några få som råkat ut för detta men jag har inte hittat någon lösning förrän nu! ganska intressant med tanke på att jag kollat på Apples forum...
Tusen tack iaf.!

Ha det gött i sommarvärmen!! eh.. jaha nu åskar det här...

Aha, det verkar som om CCC får spel när jag drar igång RED5 + OpenOffice2.1. När OO startar börjar CCC få spel?? hm.. återkommer om jag kommer på något. Det som händer är att ARD tappar connection och jag får SSH:a reboot annars är jag rökt...
CCC skall väl vara rätt kosher?

Nu börjar det bli intressant, om jag startar safari och surfar en stund låser sig allt! hm... den är svår...

Ursprungligen av klarinettist:

Nu börjar det bli intressant, om jag startar safari och surfar en stund låser sig allt! hm... den är svår...

Alltså på servern...

1
Bevaka tråden