Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med AFP utdelning

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2009-07-02 12:22

Jag har en Leopard installation med lite olika grupper och användare.

När en person skapar nya mappar och filer på servern så skapas dessa så att bara samma användare kan läsa och skriva. De andra användarna kan bara läsa mappen.

Kan man sköta detta på något bättre sätt? Så att alla mappar alltid skrivs med 770 t.ex? Så att både användarens grupp och användare kan läsa och skriva? Vart hittar jag dessa inställningar?

Det bästa hade ju vart om de nya mapparna och filerna kan ärva samma behörigheter från sin underkatalog.

Är det en Leopard-server? Se först till att den är uppdaterad till 10.5.7. Om man lägger till användare och grupper för utdelningen med ACL, så har jag för mig att ACL:erna förvalt blir så att gruppen har läs/skrivrättigheter till alla mappar och filer. Kolla så att det ser riktigt ut där. POSIX-rättigheterna räcker inte för att det ska bli 770 för alla användare, det låter som att dom utdelade katalogerna endast får POSIX-rättigheter.

Om det gäller Leopardklient med utdelade mappar så är inställningarna mer begränsade, har tyvärr ingen större erfarenhet av att dela ut från ett klient-OS.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2009-07-08 13:04
Ursprungligen av Mattias A:

Är det en Leopard-server? Se först till att den är uppdaterad till 10.5.7. Om man lägger till användare och grupper för utdelningen med ACL, så har jag för mig att ACL:erna förvalt blir så att gruppen har läs/skrivrättigheter till alla mappar och filer. Kolla så att det ser riktigt ut där. POSIX-rättigheterna räcker inte för att det ska bli 770 för alla användare, det låter som att dom utdelade katalogerna endast får POSIX-rättigheter.

Om det gäller Leopardklient med utdelade mappar så är inställningarna mer begränsade, har tyvärr ingen större erfarenhet av att dela ut från ett klient-OS.

Det gäller vanlig leopardklient

1
Bevaka tråden