Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett anspråkslöst förslag för trådar om fildelning, skivindustrin och liknande ämnen

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan vi inte införa en informell regel om att inlägg i debatter om fildelning, skivindustrin och liknande måste vara minst 3 meningar långa?

Det som vanligen brukar hända i de här trådarna är att de rätt fort urartar till 17 sidor långa monster där där en stor del av inläggen bara består av debattpingis i stil med följande:

A: så här är det.
B: du har fel.
A: nej, du har fel.
B: nej, du har fel och du är dum.
A: din mamma luktar illa!
(osv över fyra sidor, med enbart tillfälliga beröringar vid ursprungsämnet.)

Det är ointressant för andra att läsa, det leder ingenstans och det brukar urarta till personangrepp för eller senare, vilket sänker stämningen på hela 99.se.

En regel om inlägg på minst 3 meningar leder förhoppningsvis till att folk faktiskt argumenterar och inte bara gnabbas. Och även om det bara leder till 3 gånger så mycket personangrepp i varje inlägg så blir åtminstone trådarna kortare.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-04-28 22:40

Medhåll!

I mitt tycke bör man hålla sig till max 2-3 poster/dag i såna trådar, annars spammar man bara utan att tänka efter och ge svar på det viktiga i tråden.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-28 22:59

Det är väl helt ogenomförbart?

Stäng av oss som beter oss som idioter istället.

Ursprungligen av Skilling:

Det är väl helt ogenomförbart?

Stäng av oss som beter oss som idioter istället.

Kan moderatorer stänga av sig själva?

"Kan vi inte införa en informell regel om att inlägg i debatter om fildelning, skivindustrin och liknande måste vara minst 3 meningar långa?"

*bump*

Ursprungligen av false messiah:

"Kan vi inte införa en informell regel om att inlägg i debatter om fildelning, skivindustrin och liknande måste vara minst 3 meningar långa?"

*bump*

Kan vi inte införa en informell regel om att inlägg i debatter om fildelning, skivindustrin och liknande måste vara minst 3 meningar långa och får inte innehålla någon form av liknelser?

Det är så tröttsamt att varenda diskussion om fildelning alltid leder till diskussioner om vad fildelning kan eller inte kan jämföras med. Det vore skönt om vi någon gång kunde diskutera fildelningens konsekvenser, upphovsrätt, etc och inte huruvida fildelning är som att bryta sig in och måla om någons vardagsrum.

Senast redigerat 2009-07-08 10:07
Ursprungligen av Hagelin:

Kan vi inte införa en informell regel om att inlägg i debatter om fildelning, skivindustrin och liknande måste vara minst 3 meningar långa och får inte innehålla någon form av liknelser?

Det tycker jag var ett väldigt intressant förslag. Jag är nog inte helt oskyldig själv, men nu när du säger det är det faktiskt det som de flesta såna diskussioner brukar fastna. Huruvida en liknelse är korrekt och isåfall på vilket sätt den stämmer med verkligheten.

Eller tillämpa de formuregler som redan finns:

Forumregler för 99mac

1. Vi uppmanar alla att följa allmän "netikett" i fall då nedanstående regler inte är tillämpbara - använd sunt förnuft, följ våra forumregler och våra allmänna villkor . Det innebär bland annat följande:

* Var trevlig och respektera andras åsikter. Det är i princip omöjligt att vinna en diskussion i ett forum, inse att många andra inte tycker som du.
* Det är inte tillåtet att varken skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller ärekränkande.
* Forumet är inte en chat, om du vill diskutera något personlig ska du använda PM eller mail istället för forumet.

Fildelningsdebatter och liknelser är som chips och dipp - de funkar väldigt bra ihop, och när man börjat så är det svårt att sluta med dem.

Men ja, jag håller med. Och ingen lär helt plötsligt övertygas för att någon kommer med en liknelse/jämförelse om något helt annat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-08 10:05

Annars efterlyser jag funktionen ignorera tråd.

Eller en funktion som gör att jag inte ser trådar som innehåller ordet fildelning.

I supporterforumet lade jag upp denna tråd för en tid sedan.

Argument vs Påstående
http://www.99.se/supporter-lounge/246235-argument-vs-pastaende.html

Från tråden:

Citat:

Hejsan

Vi hade en ganska så intressant diskussion i en annan tråd här på 99 som urartade till att bara handla om politik, vilket som vi vet inte är tillåtet enligt våra forumregler.

Precis när jag skulle posta ett långt inlägg som mer eller mindre begick lustmord på motståndarsidans påståenden så låstes tråden, vilket förmodligen var lika bra det....

Men det var en grej som jag gärna skulle vilja säga i alla fall som därför inte kom med här på 99.se. Jag hoppas att vi i denna tråd kan diskutera hur man skall diskutera här på 99.se och vad ordet diskutera betyder så att de diskussioner där vi har olika sidor kan bli så bra och intressanta som möjligt.

Hur man kan bidra till en bra diskussion (en guide för nybörjare)
Jag vill hävda att en diskussion börjar med en tes. Sedan skall man själv komma med påstående, som stödjer tesen.

Sedan kommer en sorts tröskel, det är att ta påståendet och se om det är sant eller falskt. Det är nämligen så att det är först när man finner att påståendet är sant som det blir ett argument som stödjer tesen.

Är det falskt så kan ju vilken tes som helst stödjas med vilket påstående som helst. (Om någon inte är överens med mig om denna punkt har jag hört att jobbet som Iraks informationsminister är ledigt).

En debatt som bara innehåller en massa felaktiga påståenden är ju oerhört trist och ett komplett slöseri med tid för alla inblandade, så kunde vi slippa det vore det toppen tycker jag.

I tråden tog vi upp massa argumentationsknep och intressanta länkar mm. Den blev väldigt intressant faktiskt.

Vi kanske skulle bli bättra pa att "rapportera inlägg", sätta tröskeln lite högre för vad som kan anses tillföra nagot till debatten? Om moderatorerna far in flera anmälningar pa vissa inlägg kanske de kan styra upp traden snabbare utan att den behöver lasas, och användare som bara gillar att kalla den andra parten för Tjuv och Polis kanske tröttnar da deras inlägg ständigt försvinner?

Alltsa, jag gillar att det är högt till tak pa 99musik, men just diskussioner om upphovsrätt, politik, religon med mera kanske man bör vara lite hardare modererat? Moderatorn far ju en indikation fran användarna om han far in fem-sex anmälningar pa ett inlägg om hur merparten vill ha diskussionen...

1
Bevaka tråden