Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa billigt skrivarhuvud?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-26 18:48

Mitt skrivarhuvud på min Canon i450 bläckskrivare verkar ha gått sönder, underligt nog efter att jag började använda piratpatroner till skrivaren. Bilderna blir randiga och dana och det går inte att kalibrera ordentligt.

Utöver från Canon, vet ni någon som säljer lite billigare än dem? Antar att de inte är billiga.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2005-01-27 10:59

Herregud!

Närmare 1100:- skulle ett nytt skrivarhuvud kosta. Skrivaren kostade 995:-

Vad säger man....? Hyckleri!

/Fredrik

Ingen som vet något om billiga skrivar-huvuden idag? Min ip4500 har börjat skriva randigt,pirat-refillade patroner vad jag vet.. skulle köpt en ny om det inte vore för att canon har bytt storlekar på sina patroner så man får mycket mindre bläck för bara lite mindre pengar, de går inte att refilla heller. Tycker dessutom hemskt mycket om min skrivare som sällan tjorvar med något..

Jag har tittat runt efter QY6-0061-000 och de verkar kosta runt 900 och min skrivare kostade nog bara 1500, och den går ju såklart inte att köpa mer? Nån som har lyckats köpa en via Canon??

Vore hemskt tacksam för tips!

  • Oregistrerad
  • 2009-07-04 18:34

Varför inte kolla på inkclub.se dom har det mesta

Inget på inkclub såvitt jag kunde se...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-05 11:35

Provat att göra rent? Körde själv med varmt rinnande vatten till skrivarhuvudet på min iP4000r tills jag tröttnade på bläckeländet och köpte en färglaser istället..

Om det nu är som så att felet uppstått pga piratpatronerna kan jag tipsa om att kontakta patrontillverkaren.
Pelikan går nämligen in och täcker kostnaden för reparation eller ny likvärdig skrivare om felet skulle uppstått pga deras patroner. Hur det är med andra patrontillverkare vet jag ingenting om.

Beklagar innerligt trådskaparens problem. Bläckstråleskrivare är ett gissel. Själv köpte jag nya (original) patroner till en iP5200 för sex veckor sedan. Vad tror ni har hänt med dem i värmen? Rätt gissat - de är nu uttorkade. Blir så fruktansvärt arg.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-07-05 15:13

Bläckstråleskrivare har jag helt gett upp då det är väldigt dyrt att skriva ut med per kopia i jämförelse med laser. Kvaliteten blir även sämre om man bara ska skriva ut text och liknande som jag gör.
Foton? Jo det skickar jag till utskrift hos någon firma på nätet till en billigare kostnad än den egna bläckstråleskrivaren.

För mig har det tyvärr varit nödvändigt att ha en skrivare även för bilder hemma.. i skolan är skrivarna kassa och förbannat kostsamma och man kan inte ens använda sitt eget papper... det blir billigare och framförallt mer avstressat att göra det hela hemma...

Nu är det nog inte själva bläcket som körde skrivaren.. En möjlig teori jag fått höra är att när man använder påfyllda patroner där de bara trycker i mer bläck utan att återställa chipet så måste man stänga av alla varningar om att bläcket tagit slut. Jag använde såna i början innan jag visste bättre..

Då bläcket kyler ner skrivar-huvudet och det tar slut utan att man blir varnad så kan skrivarhuvudet få brännskador.. i o med att jag har nu skrivit ut typ 4 böcker (med många bilder i) för skolan och har många gånger bytt ut (nästan) tomma patroner utan någon förändring så tror jag skadan är ganska fundamental.. men hoppet lever förstås ändå!

Morphen: Under rinnande vatten?? Hur då? Vet inte ens hur man får ut det ur skrivaren.. Hjälpte det?? (nu verkade det iofs inte så men i alla fall..)

Det vart ingen förändring med deep-cleaning via utilities-menyn i vart fall och jag har gjort det ett par gånger nu.. Färglaser skulle man väl ha satsat på med facit i hand.. Hur är bild-utskrifter med dem?

  • Oregistrerad
  • 2009-07-06 12:40
Ursprungligen av klarabara:

o med att jag har nu skrivit ut typ 4 böcker (med många bilder i) för skolan och har många gånger bytt ut (nästan) tomma patroner utan någon förändring så tror jag skadan är ganska fundamental.. men hoppet lever förstås ändå!

..Färglaser skulle man väl ha satsat på med facit i hand.. Hur är bild-utskrifter med dem?

Hur tusan kan en bläck bli billigare än laser om du skrivit ut FYRA BÖCKER?? Det får inte min hjärna att gå ihop.

Laser är faktiskt riktigt bra och det finns billiga färglasers idag för ett par tusenlappar. Då räcker varje toner till mellan 2000,4000,10.000,20.000 (något i den stilen) utskrifter beroende på modell o storlek.

Känns som en toner idag inte kostar mer än en påse bläck..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-07 19:26
Ursprungligen av klarabara:

Morphen: Under rinnande vatten?? Hur då? Vet inte ens hur man får ut det ur skrivaren.. Hjälpte det?? (nu verkade det iofs inte så men i alla fall..)

Det vart ingen förändring med deep-cleaning via utilities-menyn i vart fall och jag har gjort det ett par gånger nu.. Färglaser skulle man väl ha satsat på med facit i hand.. Hur är bild-utskrifter med dem?

Slit först loss patronerna, sedan går oftast skrivarhuvvet lossa genom att dra ut det, uppåt/bakåt eller nåt.. Du stoppade väl i det när du köpte skrivaren, gör likadant, fast tvärtom?
Kolla manualen, om katten käkat upp den, så finns det ofta att ladda ner som PDF hos tillverkarens hemsida.

Jag pratade med killen jag köper återfyllda (?) och reset:ade bläckpatroner av. Han har nu erbjudit sig att köra rengöring med vad proffs-utrustning han har, vätskor o prylar. Eftersom jag fortfarande har mycket att göra i skolan så lämnade jag så gärna över den biten.. Jag ska hämta upp det i eftermiddag och så får vi se hur det blir..

Studiox: sorry.. på skolan säger vi böcker men i verkliga livet är det typ 16 sidor, oftast i typ vykorts-format... men det är bilder i dem och om man räknar med att man printar fel, felstavnings-missar o sånt så blir det mycket ändå.. men det är inga tegelstenar eller soffbords-exemplar sådär..

Stod inne på mediamarkt och canon var billigast i drift till det priset jag kunde stå för då. Det är lätt att vara efterklok och om det nu visar sig att den är körd så ska jag definitivt titta närmre på laser. Lovar. Finns det lasers som är bra för att skriva ut bilder just?

Morphen: Du hade så rätt, jag fick ut det och det såg rätt skitigt ut så jag hoppas hoppas att det är rengöringsbart. Killen erbjöd sig att rengöra det åt mig när jag frågade om varmt vatten kunde fixa det...

Fick tillbaka skrivar-huvudet rengjort på all möjliga vis. Gjorde djuprengöring för att "sätta igång" bläcket.. gjort det två gånger nu och det är bedrövligt.. vit linje genom alla magenta och den sista cyan-raden är ja.. inte existerande alls. Nu har jag såklart inte kvar det test-print jag gjorde innan rengöringen men jag är ganska säker på att den sista cyan-raden var där då...

Tydligen är laser inte det bästa för att skriva ut bilder.. och tydligen så startar de flesta laser-skrivare ett test av sig själva varje gång man slår på den vilket sliter på trummorna som sedan måste bytas och det är inte heller billigt.. Så använder man den mer eller mindre sporadiskt som jag då kanske det inte är det bästa alternativet det heller..

1
Bevaka tråden