Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ovetenskapligt men intressanta siffror om webbläsare

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

fel att kalla det nyhet men kanske en indikation?

Vilken webbläsare använder du oftast? | Dagens fråga | SvD

moderatorer kan flytta/ ta bort inlägget så klart men visst är det intressanta siffror?

Det som jag tycker är mest spännande är inte att det går riktigt bra för just Fx eller Safari, utan att vi går från en situation där "alla" använde Internet Explorer och utvecklingen av webben som plattform kändes ganska meh till en situation där många olika webbläsare är någorlunda stora och ständigt utvecklas.

Precis Marcus. Just nu utvecklar vi med Firefox och Safari som "default" tester med IE6/7 (nöd-)fixar vartefter som de behövs. VIlket är väldigt annorlunda jämfört med några år sedan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-07 23:28

Fast typ 80% av IE-användarna vet väl knappt vad en webläsare är och svarar följaktligen inte på omröstningen.

Det jag tycker är extra intressant är vad de läsarna som tar mark har gemensamt- Öppen källkod, ingen active X och testar högt på ACID tester. men som man sa tidigare i ett inlägg här - 80% vet nog inte vad en webläsare är... Då blir ännu mer intressant för diskret valfrihet gör sitt intåg med stormsteg.
AI skrev nyligen en artikel om Webobjects där steve lär ha sagt i en intervju --

In a February 1996 interview with Wired, Jobs announced, "The desktop computer industry is dead. Innovation has virtually ceased. Microsoft dominates with very little innovation. That's over. Apple lost."

Jobs said, "the desktop market has entered the dark ages, and it's going to be in the dark ages for the next 10 years, or certainly for the rest of this decade. It's like when IBM drove a lot of innovation out of the computer industry before the microprocessor came along. Eventually, Microsoft will crumble because of complacency, and maybe some new things will grow. But until that happens, until there's some fundamental technology shift, it's just over.

"The most exciting things happening today are objects and the Web. The Web is exciting for two reasons. One, it's ubiquitous. There will be Web dial tone everywhere. And anything that's ubiquitous gets interesting. Two, I don't think Microsoft will figure out a way to own it. There's going to be a lot more innovation, and that will create a place where there isn't this dark cloud of dominance."

Börjar molnen lätta?

Siffror ur verkligheten:

En sajt där jag är webmaster. Ca 5500 besökare hittills i juli, fördelade på:

IE: 78,5% (IE8 22,7% - IE7 41,6% - IE6 14%)
Firefox: 16,5% (nästan alla är 3.0.11)
Safari: 2,6%
Chrome: 1%
Övriga: ca 1,4%

Ganska långt från siffrorna i SvDs undersökning...

Men andelen IE7 och IE6 sjunker iallafall - i juni var det 45,9 och 15.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Siffror ur verkligheten:

En sajt där jag är webmaster. Ca 5500 besökare hittills i juli, fördelade på:

IE: 78,5% (IE8 22,7% - IE7 41,6% - IE6 14%)
Firefox: 16,5% (nästan alla är 3.0.11)
Safari: 2,6%
Chrome: 1%
Övriga: ca 1,4%

Ganska långt från siffrorna i SvDs undersökning...

Men andelen IE7 och IE6 sjunker iallafall - i juni var det 45,9 och 15.

tack för info - jag påpekade i alla fall direkt att det var ovetenskapligt det jag länkade till. jag tror dock att det är en trend som kommer att ta fart om inte MS byter riktning till det som jag hört Balmer uttala sig "kunde överväga" att basera sin nästa browser delvis på webkit.. frågan är om det relevant med IE överhuvudtaget framöver(på 5 årssikt)

Ursprungligen av makari:

Fast typ 80% av IE-användarna vet väl knappt vad en webläsare är och svarar följaktligen inte på omröstningen.

YouTube - What is a Browser?

—Christian

Ursprungligen av Christian Å:

klockren - därför bör man inte bara få en läsare installerad som default på sitt Windows system - det kan bli intressant hur man skall presentera IE 8 och berätta att den klarade 21% på en standardiserings test jämfört med firefox,safari mfl

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-07-08 16:51
Ursprungligen av Christian Å:

Scary...:tveksam:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-15 16:42

Jag kan dock tänka mig det blir något bättre resultat om man ställer samma fråga på ett svenskt torg. På engelska är "browser" är en mer generell term än "webbläsare".* Å andra sidan ska man kanske inte ha för stora förhoppningar om allmänhetens uppfattning om tekniska saker.

Om denna förmodade utbredda okunskap sedan är skrämmande? Inte särskilt. När jag kör bil struntar jag i hur bilen fungerar och koncentrerar mig på vägen och trafiken.

*) Den som nu, mot förmodan, skulle hänvisa till amerikaners dumhet och svenskarnas överlägsenhet har för det första träffat för få amerikaner och för det andra inte haft att göra med tillräckligt många svenskar.

1
Bevaka tråden