Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att koppla en Mac Mini via HDMI till en receiver

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-06 21:23

Hej,

Jag har kopplat in min digitalbox, dvd och xbox till min.marantz 6003 receiver och sen från receivern via dom 2 hdmi utgångarna till min tv och projektor. Det funkar prefekt.

Mitt problem är att jag inte kan koppla in min mac mini till min receiver. Jag har köpt en dvi-hdmi kabel som jag kopplat in till en av hdmi ingångarna på receivern, men det funkar inte. När jag kör in den direkt i tv så funkar det, men jag vill ju gärna ha mini inkopplad till både tvn och projektorn.

Har läst att det är fler som har problem att koppla en mac mini via hdmi till en receiver.

Är det någon har har några tips eller andra alternativ?
Tacksam för hjälp

Har du testat att koppla både via displayporten och mini-dvi:n? Har du möjlighet att ansluta en "vanlig" datorskärm till minin samtidigt som du har den kopplad till marantzen, då kanske du kan se om den känner att den ska ha två skärmar anslutna??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-07 14:44
Ursprungligen av ;:

Jag har förra modellen av Mac mini, inköpt oktober 2008 så den har ingen displayport.

ah. Hmm, ja då blev det ju lite bökigare. Hur går du tillväga när du startar upp allting? Slår du först på Mac:n och sen recievern? Har du testat att först slå på reciever, ställa in hdmi-källan som du anslutet mac:n till och sen efter det starta macen. Blir resultatet annorlunda då?

Har du testat att fråga på forumet minhembio.com? Du har nog fler som kan denna förstärkare där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-07 18:21

Jag har provat allt möjligt, får prova minhemmabio.com också. Detta verkar vara ett stort problem.

av vad jag har märkt efter att skumläst en del trådar på diverse forum så verkar det vara omöjligt. Om jag fattat det rätt är det som så att recievrar kan tjura lite om det bara skickas bild via hdmi-sladden och ljudet sen tas separat med optisk-sladd. Sen verkar det som att macen kan tjura om den inte känner av att det är någon bildkälla igång och aktiv på den hdmi-kanal som den är ansluten till.
I vilket fall verkar det vara bökigare än bökigast att få det och fungera bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-07 19:13
Ursprungligen av sirsnurre:

Sen verkar det som att macen kan tjura om den inte känner av att det är någon bildkälla igång och aktiv på den hdmi-kanal som den är ansluten till.
I vilket fall verkar det vara bökigare än bökigast att få det och fungera bra.

Har haft samma problem med nVidia-kort till PC.. (Har kört via en HDMI-växel vilket i princip blir samma sak som receiver i detta fall).
Har inte TV'n varit inkopplad vid start av datorn, så har HDMI-porten på datorn inte skickat ut någon signal alls. Lite trist när alla andra HDMI försedda apparater inte har nåt problem med detta.

Har tyvärr inte hunnit testa om det blir samma sak med macen, i brist på mini displayport-hdmi adapter.
(En MiniDVI-DVI monitorkabel står oxå på önskelistan, alltså utan denna förb.. adapter)..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-09 08:42

Ok tack för alla svar. Får helt enkelt koppla den direkt till projektorn och skippa tv.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-08-04 11:38

Jag har ett liknande problem... Jag har en kompis som jag just nu hjälper med att sätta upp ett Mediacenter i hans filmrum. Mac Mini av nyaste sorten med Leopard och en Pioneer-receiver kopplat till en Projektor med hdmi. Och det är där problemen börjar… Vi vill köra hdmi-växeln i receivern och INTE köra en hdmi-sladd direkt till projektorn. Men receivern kan inte godkänna att vi splittar ut ljudet från hdmi-sladden (som ju bara har bilden i och med minidisplayport till DVI och sedan konvertersladd till hdmi). Vi kör lilla 3,5 mm:s utgången med en Monsterkonverterkabel med PDIF i ena änden och vanlig Toslink i andra änden. HDMI-kabeln leder vi då in i receiverns ena plats för videoswitchen och vi sätter in toslinken i en ledig plats bredvid. Problemet verkar vara i receivern att vi inte kan bestämma där att bara ta bilden från HDMI:n och ljudet från Toslinken. Vi har försökt olika platser i Receivern och olika konfigurationer. En lösning som vi funderade på var om det fanns en konverteringsdosa som ledde in DVI/toslink och gjorde om den till en hdmi.
Vi söker vidare och rapporterar här om vi hittar lösningen...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-08-04 11:47

Jag hittade den här konvertern som nog kan vara lösningen på just det här problemet...:

Kabelgiganten - DVI+SPDIF till HDMI

Du behöver en Gefen DVI detective. Problemet är att TVn skickar en signal till minin om vilka upplösningar den accepterar. Denna info går inte igenom receivern.

DVI detective kopplas mellan TVn och minin, och sparar denna info. Sedan kopplar man DVI detective mellan receivern och minin så skickar den infon istället för TVn. Då bör det fungera.

Finns på Dustin. Frågan är om det är värt en tusenlapp.

/d

1
Bevaka tråden