Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går inte att avsluta Mail - Tvingas tvångsavsluta varje gång

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-05 19:17

Efter den senaste säkerhetsuppdateringen har jag problem med Apple Mail såtillvida att det helt enkelt inte går att avsluta programmet på sedvanligt sätt. När jag väljer "Avsluta Mail" fryser programmet fast (och ev plugin som SpamSieve) och det går inte att avsluta än att välja tvångsavsluta.

Mycket enerverande. Nu ska jag ju sätta in en ny hårddisk om någon vecka eller så men vad kan vara fel? Några förslag på åtgärder?

Till att börja med kan du avinstallera pluginer och se om det fungerar bättre utan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-05 20:47

Det är ju eg bara SpamSieve... Avinstallerat. Fortfarande samma problem. Kanske ska ominstallera Mail?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-05 20:54

Jag får liknande upplevelser då och då och gissar för min del att det har med nätverks-timeouts att göra. Får du några rapporter i Systemmeddelanden när du försöker avsluta Mail?

Gammal tråd, men får väl bumpa den lite... Jag har alltså ungefär samma problem, dock inte regelbundet.

Kör 10.5.7 på en Mac Mini köpt i April.

Fönstret stängs, men Mail ligger kvar i menyraden och lampan i Dock lyser fortfarande. Det enda som fungerar är att tvångsavsluta. Detta kommer och går utan att jag hittat någon gemensam nämnare eller någon specifik aktivitet som utlöser det.

Någon nämnde Growl i en annan tråd, jag har alltså Growl installerat (programmet för ballongmeddelandena, inte growl mail alltså).

Får återkomma angående systemmeddelanden, tills dess - är det någon som kan ha en annan teori?

  • Medlem
  • 2009-07-06 11:28

Kolla ativitetsfönstret (cmd+0) om du har något konto som fortfarande ligger och försöker ansluta.

Provar så fort jag kommer hem och rapporterar sen

edit: Mycket riktigt var det en timeout som orsakar "hängningen". Det är väl med andra ord inte så mycket att göra förutom att manuellt kolla av servern och sen stänga.

Senast redigerat 2009-07-07 19:49
1
Bevaka tråden