Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera Macbook eller köpa ny?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har just nu en Macbook med följande hårdvara:

Processor & Minne
Modellidentifierare: MacBook2,1
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 2 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 4 MB
Minne: 2 GB
Busshastighet: 667 MHz

Grafikkort
Intel GMA 950:
Styrkretsmodell: GMA 950
Typ: Bildskärm
Buss: Inbyggt
VRAM (totalt): 64 MB delat systemminne

Den har ca 2 år på nacken men jag är riktig nöjd utom vissa saker som jag funderar på att uppgradera och undrar om det ens är möjligt samt prisvärt.

Jag skulle vilja köpa en ny hårddisk runt 300 gb istället för min nuvarande 80.
Nytt batteri då mitt nuvarande lagt av sedan länge.
Ett fetare grafikkort då jag kör en del enklare 3-d program som tex Sketchup (börjar hacka efter en tids användande nu)

Jag kör extern skärm/t-bord och mus så en ny uppdaterad styrplatta känns tex oviktigt.

Någon som har lite koll på dom komponenterna jag vill uppdatera och som kan avgöra om det är värt det?

Martin

Ursprungligen av martin-e:

Jag skulle vilja köpa en ny hårddisk runt 300 gb istället för min nuvarande 80.
Nytt batteri då mitt nuvarande lagt av sedan länge.

Ett fetare grafikkort då jag kör en del enklare 3-d program som tex Sketchup (börjar hacka efter en tids användande nu)

Grafikkortet går inte att uppgradera eftersom det är integrerat i logikkortet. Hårddisk är inga problem att byta, finns tydliga anvisningar och bytet går på några minuter.

Ursprungligen av Mikael E:

Grafikkortet går inte att uppgradera eftersom det är integrerat i logikkortet. Hårddisk är inga problem att byta, finns tydliga anvisningar och bytet går på några minuter.

Trist!
Det var grafikkortet som var viktigast.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-07-06 16:28

Du kan ju slänga in mer minne med. Jag tror din macbook klarar både 2+1 GB och 2x2GB. I det första fallet missar du dual channel och i det senare fallet får du bara 3.2 GB totalt. Eftersom sketchup börjar hacka efter en tids användande är det väl mer troligt att minnet tar slut?

Ursprungligen av bolle:

Du kan ju slänga in mer minne med. Jag tror din macbook klarar både 2+1 GB och 2x2GB. I det första fallet missar du dual channel och i det senare fallet får du bara 3.2 GB totalt. Eftersom sketchup börjar hacka efter en tids användande är det väl mer troligt att minnet tar slut?

Visst kan det vara så. Men är det troligt att man behöver mer än 2gb minne för att få sketchup att flyta när inget annat program körs i bakgrunden.
Någon annan kanske kan svara på om nytt grafikkort kommer göra skillnad eller om det är något annat som spökar?
En teori jag har är att hårddisken behöver ha mer utrymme under tiden jag kör sketchup.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-06 16:45
Ursprungligen av martin-e:

Visst kan det vara så. Men är det troligt att man behöver mer än 2gb minne för att få sketchup att flyta när inget annat program körs i bakgrunden.
Någon annan kanske kan svara på om nytt grafikkort kommer göra skillnad eller om det är något annat som spökar?
En teori jag har är att hårddisken behöver ha mer utrymme under tiden jag kör sketchup.

Beroende hur mycket plats du har på hårddisken. Har du dåligt med plats och lite RAM kan du bli problematiskt. Grafik kortet kan du som sagt inte byta ut. Jag skulle prova med en större och snabbare hd. Hur enkelt som helst att byta ut. RAM minne kan du också lätt uppgradera men 3GB är max på din modell. Kostar inte heller så mycket. Annars gäller det att uppgradera till en nyare Mac. Apples nya Macar har mycket bättre grafik kort och har blivit lite billigare.

//Rob

Jag kommer testa med ny hårddisk och mer minne. Blir en simpel uppgradering som är värd att testas.

Tack för att ni tog er tid.

Martin

1
Bevaka tråden