Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur publicerar jag min hemsida?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej.
jag har precis gjort färdigt min hemsida och vill nu publicera den. hur gör jag? har mac osx 1024 och bostreams xstream

Ändring: Förtydligande av rubrik /c

[ 25. februari 2003, 09:23: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

Du kan ju ladda hem Transmit från www.panic.com

Enkelt och kompetent ftp-program.

det kostar ju pengar, finns det ingen annan möjlighet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-24 22:28

Du kan ju testa Transmit och se om du gillar det och betala senare. Typ.

alla verkar så entusiastiska över transmit. men i Fetch kan man ju busenkelt ställa in rättigheter på olika filer. Kan man det i Transmitt också?

Eller finns det nåt annat skäl till å välja bort fetch till förmån för transmitt?

okej, har laddat ner testvarianten av transmit nu, men hur gör jag för att lägga ut min sida på internet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-24 23:28

Transmit är betydligt snabbare än gamla Fetch, i alla fall i mina tester. Men hämta båda och testa själv vet jag!

  • Medlem
  • 2003-02-24 23:42
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mandelmassa:
det kostar ju pengar, finns det ingen annan möjlighet?

Bränn din hemsida på en cd och ta bussen till din ISP, men det kostar ju också pengar....

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-02-24 23:52
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mandelmassa:
okej, har laddat ner testvarianten av transmit nu, men hur gör jag för att lägga ut min sida på internet?

Tja, det finns ett par olika sätt att göra det.

Om du har tillgång till någon plats på en webserver(t ex Bostreams webserver (kostar extra om jag inte missminner mig)) är det bara att plocka fram inloggningsuppgifter och sådant för ftp-servern och sedan är det bara att ladda upp din sida med din nyinskaffade version av transmit.

Men om du inte har ett konto hos någon har du att välja på att antingen skaffa ett sådant eller helt enkelt serva upp sidan själv med din egen burk.

Att serva din websida med din egen burk är inte så jätte-svårt.. Om du sedan vill ha en fin adress så är det ytterligare lite jobb som kanske är lite svårare...

För att få upp din egen webserver öppnar du systeminställnigar och klickar på "Fildelning"
Väl där kryssar du i rutan "Personlig webdelning"
Nu har du fått igång webservern på din dator. Det som återstår är att lägga din websida på rätt plats.
Rätt plats är antingen i mappen Documents i WebServer i Library på Hårddisken. Då kommer du åt sidan på adressen http://<din-ip-adress->/
Eller i Sites i din hem-mapp. Då kommer du åt sidan på adressen http://<din-ip-adress->/<ditt-användarnamn>

Om du istället för din ip-adress vill ha ett namn (t ex 99mac.com) är det lite mer komplicerat. Då behöver du registrera en domän.

/arvid

Du kan ju också använda Mac OS X inbyggda FTP klient för Finder. CMD-K och skriv in ftp://din.server.com

Ciryon

  • Medlem
  • 2003-02-24 23:57
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Du kan ju också använda Mac OS X inbyggda FTP klient för Finder. CMD-K och skriv in ftp://din.server.com

Ciryon

Visst men du kan inte ladda upp med den....

Får jag fråga vad det är för fel med att plocka upp terminalen och skriva "ftp din.adress"?

tJ

  • Oregistrerad
  • 2003-02-25 07:56
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: nixon:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Du kan ju också använda Mac OS X inbyggda FTP klient för Finder. CMD-K och skriv in ftp://din.server.com

Ciryon

Visst men du kan inte ladda upp med den....

Hur menar du då? Jag kan ladda upp med Finderns inbyggda FTP-stöd.

Ja Nixon, nu tror jag du är ute och cyclar. Det är ju inte själva klienten som styr om du kan ladda upp eller ej.
Det går bra att ladda upp med systemets egen ftp-klient om man har rättighet att göra det med de inlogg och lösenuppgifter man angivit vid uppkopplingsläget.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: David Slättne:
alla verkar så entusiastiska över transmit. men i Fetch kan man ju busenkelt ställa in rättigheter på olika filer. Kan man det i Transmitt också?

Eller finns det nåt annat skäl till å välja bort fetch till förmån för transmitt?

"Resume" är en ganska trevlig funktion. Om man laddar upp en fil på 300 mb och det avbryts vid 250 mb, då är det rätt trevligt att välja "resume" i Transmit och fortsätta där man var. I Fetch är det bara börja om från början som gäller.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-02-25 09:26
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: David Slättne:
alla verkar så entusiastiska över transmit. men i Fetch kan man ju busenkelt ställa in rättigheter på olika filer. Kan man det i Transmitt också?

Självklart kan man fixa det på ett enkelt sätt. Högerklicka på filen och välj "Get info". Transmit har ett antal fördelar mot Fetch. Mig veterligen har Fetch inga fördelar. Detta förutsätter givetvis att du kör med Transmit 2.3 för OS X. Transmit 1.7 för OS 9 kan jag inte riktigt uttala mig om. Men den är långt ifrån lika bra som 2.3.

Den största anledningen att inte köra Fetch tycker jag är det som Fredrik nämner ovan, nämligen avsaknaden av resume-stöd.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mandelmassa:
hej.
jag har precis gjort färdigt min hemsida och vill nu publicera den. hur gör jag? har mac osx 1024 och bostreams xstream

1. Du måste ha en plats på en webbserver att lägga dina sidor. Har du inte det så kan www.mac.com vara ett alternativ. Eller gratis hos Passagen.se. Finns massor där ute att välja på.

2. För att kopiera dina sidor och bilder till webbhotellet behöver du ett FTP-program. Använd exempelvis Transmit. Sök på Versiontracker.com efter FTP och du hittar säkert ett program du trics med.

3. Surfa till http://din-adres

/c

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-02-25 09:30
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Daniel Eriksson:
Ja Nixon, nu tror jag du är ute och cyclar. Det är ju inte själva klienten som styr om du kan ladda upp eller ej.
Det går bra att ladda upp med systemets egen ftp-klient om man har rättighet att göra det med de inlogg och lösenuppgifter man angivit vid uppkopplingsläget.

Nu får ni nog förklara er. Jag har inte hört om någon tidigare som lyckats ladda upp filer till en ftp som är ansluten på skrivbordet. Jag kan inte göra det, trots att jag har fullständiga rättigheter.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mandelmassa:
jag har precis gjort färdigt min hemsida och vill nu publicera den. hur gör jag?

Har du någonstans att ha din hemsida?

Svaren här verkar mest handla om FTP-program, men jag undrar om du alls har tillgång till något ställe att lägga webbsidan på eller om frågan gällde detta.

  • Medlem
  • 2003-02-25 14:54

har någon testat RBrowser Light? Är den enkel att förstå sig på för en nybörjare? Är den bra?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-25 15:13
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Baron:
har någon testat RBrowser Light? Är den enkel att förstå sig på för en nybörjare? Är den bra?

Du kan väl ladda ner och testa?

  • Medlem
  • 2003-02-26 12:29

jag kan inget om det så jag vet inte om jag kan avgöra om det är bra eller inte.

1
Bevaka tråden