Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RadeonX1900 - kylnings problem

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,
Har hört att x1900 korten hade dålig kylning på de första versionerna som kom ut, tydligen så har jag den versionen för jag får grafik problem så fort jag kör spel både i osx och xp. Det enda sättet att spela utan problem är att varva upp fläktarna - vilket inte borde behövas på ett så dyrt kort.

Kan man kontrollera mot apple ifall de byter ut grafik kortet, i så fall hur? (Läste att nån har fått sitt gamla kort utbytt, kommer inte ihåg vart jag läst det)

Tack

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-01-07 17:46

Jag har ett x1900xt i min första gen av mac pro och den varvar upp ganska lätt... tror inte att det går att göra så mycket åt. Jag spelar inga spel så där vet jag inte men när jag kör http://elan.plexapp.com/ så varvar fläktarna alltid upp i huvudmenyn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-07 21:22

Visst är det så. Det är ruskigt dålig kylning på kortet. Jag har försökt att få mitt kort utbytt men inte lyckats. Dock så vet jag att damm kan ställa till den mycket då kortets fläkt gör att det lätt fastnar.

Inga damm problem här... håller mina grejor rena med luft på burk trodde först att det var drivrutinerna som var kassa i bootcamp/xp, så jag la spelandet på is ett långt tag. Men nu har jag spelat samma spel i osx med samma resultat - ordentliga grafik bekymmer efter någon minuts spelande. Hittade då smcFanController, och när jag varvar upp fläktarna så försvinner grafik problemen och allt flyter på, förutom att det låter MYCKET från fläktarna.

Har inte hittat nåt sätt att varva upp endast gpu fläkten

Ifall det inte går att få kortet utbytt (vet som sagt inte hur man skall kontakta apple angående detta problem då garanti tiden gått ut), finns det någon tyst fläkt som ni kan rekomendera vilken man kan ersätta orginalet med?

Hm.. jag har min första gen MacPro med X1900-kortet ståendes i ett annat rum, så jag har dålig koll på om den varvar eller inte. Men det jag märker att Macen tvärhänger sig efter ca 30 - 60 minuters spelande när man bootar i Win XP och spelar. Har alltid trott att det varit kassa drivisar, men nu när ni säger det så skulle det ju kunna vara kylningsproblem. Tål att undersökas.

/M

X1900 är kända för att damma igen. Rensa den ska du se att den går fint igen.


Som jag sa tidigare så håller jag mina grejor rena med luft på burk.
Med ett rengjort kort (urplockad och renblåst) så går det att spela ca 15min -30min sedan blir det för stora grafik problem att det inte går att se vart man ska skjuta i ex cod4.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-15 15:49
Ursprungligen av petterf:

X1900 är kända för att damma igen. Rensa den ska du se att den går fint igen.

Ja dom är kända för det, och det räcker inte bara o blåsa dom, helst ska man montera bort fläkten så man kommer åt överallt vid kylflänsarna.

MEN !!

Det är ett känt problem som dessvärre blev sämre över tid. Enda lösningen jag känner till är att köpa et fläkt-mod-kit till kortet, finns överallt på nätet och har inget med "mac edition" att göra

Sen jag bytte till mitt 8800 kort så har allt fungerat helt underbart bra, och det kortet är ruskigt snabbare men har en mycket mindre fläkt och ingen kylfläns ALLS. Så om du lirar mycket feta spel (Typ Crysis, CoD4, WoW) på Windows bör du byta kort. Kostar en slant iofs.

Någon som kan rekomendera en bra och tyst fläkt att byta ut till?

Tack

Ursprungligen av ZelleR:

Någon som kan rekomendera en bra och tyst fläkt att byta ut till?

Tack

Köp en Zalman VF900-CU, det är en MYCKET BRA GPU-fläkt till ett atraktivt pris, ca 370:-. Dessutom följer det med både en bra monteringsanvisning likväl som alla monteringsartiklar du behöver. Denna fläkt har jag använt till de flesta grafikkort förutom dagens extremaste, typ dubbelGPU för PC. Du kommer säkerligen bli nöjd med Zalman!:D

Glömde att nämna att VF900-CU är justerbar hastighet, i de allra flesta fall räcker Silent mode= 18 db, vid max ger den = 25db!
För övrigt kan jag berätta att de flesta moderna grafikkort som följer kretstillverkarnas (ATI, Nvidia) referensdesign blir besvärande högljudda, så nästan alltid brukar jag rekomendera byte till tystare fläktar. Oftast får du både bättre kylning och mycket lägre ljudnivå samtidigt.

Ursprungligen av macuddevalla:

Glömde att nämna att VF900-CU är justerbar hastighet, i de allra flesta fall räcker Silent mode= 18 db, vid max ger den = 25db!
För övrigt kan jag berätta att de flesta moderna grafikkort som följer kretstillverkarnas (ATI, Nvidia) referensdesign blir besvärande högljudda, så nästan alltid brukar jag rekomendera byte till tystare fläktar. Oftast får du både bättre kylning och mycket lägre ljudnivå samtidigt.

Störde mig på att min fläkt lät som ett Jetplan.

Fick idag hem en VF900-CU. Installerade på kortet. Sen tänkte jag, Men strömmen då ?

Tog fram lödkolven och använde kontakten från den förra fläkten och helt magiskt så hoppade allt igång.

Först trodde jag det var fel eftersom det var så tyst Har inte kollat så mycket på kylningen mer än att den verkar kyla snabbare.

Tack för ett bra tips. Höll på att slänga bort flera tusenlappar innan jag läste denna tråd.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-05-12 10:14
Ursprungligen av dumburken:

Störde mig på att min fläkt lät som ett Jetplan.

Fick idag hem en VF900-CU. Installerade på kortet. Sen tänkte jag, Men strömmen då ?

Tog fram lödkolven och använde kontakten från den förra fläkten och helt magiskt så hoppade allt igång.

Först trodde jag det var fel eftersom det var så tyst Har inte kollat så mycket på kylningen mer än att den verkar kyla snabbare.

Tack för ett bra tips. Höll på att slänga bort flera tusenlappar innan jag läste denna tråd.

Vart beställde du ifrån? Jag skall också ta och göra det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-13 09:39
Ursprungligen av ZelleR:

Hej,
Har hört att x1900 korten hade dålig kylning på de första versionerna som kom ut, tydligen så har jag den versionen för jag får grafik problem så fort jag kör spel både i osx och xp. Det enda sättet att spela utan problem är att varva upp fläktarna - vilket inte borde behövas på ett så dyrt kort.
Tack

Har stora problem med grafikartifakter och hängningar i WOW med det, har iofs bytt fläkt till en tystare. Måste dra upp fläktarna i datorn för att det inte skall hänga sig. Blir nog ett nytt kort för mig snart.

Sådär, nu har jag skruvat dit ett Zalman VF900-CU på mitt X1900XT-kort, och jäklar vilken skillnad! Alla grafikbuggar är borta, och datorn tvärhänger sig inte längre. Kan varmt rekommendera Zalman-kylaren till alla med detta ATI-kort.

/M

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2009-07-05 20:35

Inga problem att montera en sådan på 1900-kortet? Får den plats bra eller blir det trångt?
Jag har för mig att den är rätt tung, man kanske inte ska flytta omkring datorn så mycket efter att man har monterat den.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-08 18:30
Ursprungligen av Martin Belak:

Sådär, nu har jag skruvat dit ett Zalman VF900-CU på mitt X1900XT-kort, och jäklar vilken skillnad! Alla grafikbuggar är borta, och datorn tvärhänger sig inte längre. Kan varmt rekommendera Zalman-kylaren till alla med detta ATI-kort.

/M

Blev den mycket tystare? O var den lätt att installera? Aldrig pillrat med sånt där tidigare. Känns lite "små risky" att göra det nu när det knappt går att köpa ett grafikkort till en mac pro 2006.

Hade inga som helst problem med grafikkortet i OS X 10.4.x men jag installera leoparden igår och datorn tvärhänger sig när jag sitter o spelar i ett par minuter. 1900 kortet tycker inte om leoparden är väl slutsatsen

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-08-08 21:26
Ursprungligen av Martin Belak:

Sådär, nu har jag skruvat dit ett Zalman VF900-CU på mitt X1900XT-kort, och jäklar vilken skillnad! Alla grafikbuggar är borta, och datorn tvärhänger sig inte längre. Kan varmt rekommendera Zalman-kylaren till alla med detta ATI-kort.

/M

Vart köpte du fläkten nånstans? Jag ska nog också ta och fixa en ny... har lite problem med vertikala linjer som "fastnar på skärmen" i diverse program... linjerna försvinner om man gör om storleken på fönstret men sitter kvar om man bara flyttar runt det. Händer i tex iTunes, Firefox, Xchat och Finder. Vet inte om det har med grafikkortet att göra men är trött på att rengöra hela tiden.
Kräver Zalman fläkten mindre underhåll? Fastnar inte lika mycket damm?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-08 22:44

Beställde precis den här: ZALMAN Z-MACHINE GV1000 EXTREME VGA KYLNING - Kraftfull grafikkortskylare med låg ljudnivå - Specifikationer - "Tar det säkra före det osäkra" - 900 modellen ser förliten ut så jag "slår till stort".

:):):):)

Fick mitt defekta X1900 utbytt av Apple även fast min garanti gått ut för länge sedan :D:D:D

Skall byta ut fläkten till någe bättre endå

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-06 01:50

Jag var påväg att köpa ett 8800 för att jag trodde att mitt grafikkort blev för varmt - ett 1900xt.
Installerade iStat och upptäckte att Northbridge chippet blev löjligt varmt. Hela 80°. Sökte på nätet och hitta programmet "Fan Control (1.2)" till OS X - ställde upp fläkten till 1000 rpm istället för 600 som va default. Alla mina grafik artefakter försvann när jag gjorde det! Har hårdpressat maskinen till max och inga som helst problem längre! Northbridge chippet styr din ram och din gpu och när den blev 30 grader kallare (från mina 80 till 49 grader statisk) så va problemen som bortblåsta (heh..)

Jag kan sätta pengar på att alla i den här tråden med ett 1900xt har exakt samma problem i både mac och pc miljö - installera en fan controller o öka farten på fläktarna så kommer ni garanterat inte se problemen längre!

ps. Att öka fläktarna från 600 till 1000 rpm gjorde ingen som helst skillnad i ljudvolym på min maskin (first gen MacPro 2.66, 8gb ram och 1900xt kortet)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-06 10:33

Jag köpte ett 8800 och blev riktigt nöjd. Mycket tystare kort än ATI kortet och mer prestanda (i spel) men jag måste säga att det verkligen är dåligt av Apple att inte fixa utbyte på dessa kort eftersom alla har problem med det.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-13 14:31

Ja... Vad säger man... Fick hem den nya fläkten och började "installera" den... Tror jag pajjade grafikkortet...
Vet inte om jag förstört den eftersom skruvarna som följde med fläkten va grymt stora. Enligt ett gäng forum ska fläkten jag köpte funka och att dom som jag hade stora problem att få ner den rätt men med mitt vanliga flyt skulle jag nog förstöra logic kortet om jag blev lite våldsam!

Jag var tvungen att kapa och löda fläkt kablarna eftersom nya fläktens 3 pinnars kontakt va 3ggr så stor som orginal fläktens kontakt... Hur som:

....Beställde precis ett 4870 från apple store! Ska enligt en massa forum fungera på first gen macar! Kommer aldrig prova på att byta en fläkt igen....

Ursprungligen av Kenneth M:

Ja... Vad säger man... Fick hem den nya fläkten och började "installera" den... Tror jag pajjade grafikkortet...
Vet inte om jag förstört den eftersom skruvarna som följde med fläkten va grymt stora. Enligt ett gäng forum ska fläkten jag köpte funka och att dom som jag hade stora problem att få ner den rätt men med mitt vanliga flyt skulle jag nog förstöra logic kortet om jag blev lite våldsam!

Jag var tvungen att kapa och löda fläkt kablarna eftersom nya fläktens 3 pinnars kontakt va 3ggr så stor som orginal fläktens kontakt... Hur som:

....Beställde precis ett 4870 från apple store! Ska enligt en massa forum fungera på first gen macar! Kommer aldrig prova på att byta en fläkt igen....

Återkom gärna hurvida kortet fungerade eller inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-27 08:07

4870 kortet fungerar lysande på First Gen MacPro's. Bara "kasta in" o köra!

Ursprungligen av Kenneth M:

4870 kortet fungerar lysande på First Gen MacPro's. Bara "kasta in" o köra!

Kalas, skönt att höra. Kanske blir ett sånt lite senare

Ursprungligen av Kenneth M:

4870 kortet fungerar lysande på First Gen MacPro's. Bara "kasta in" o köra!

Har du verkligen MacPro gen1?

Kompatibilitet:

Kräver Mac Pro (tidiga 2009 med 1066 MHz DDR3-minne) or Mac Pro (tidiga 2008 med 800 MHz DDR2 FB-DIMM-minne) med PCI Express 2.0-kortplats
Mac OS X 10.5.7 eller senare

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-05-24 12:41

ZALMAN VF900-CU VGA COOLER beställd, får hoppas den gör susen.
Nu kan jag inte belasta datorn utan att den hänger sig över huvud taget. (Får dammsuga grafikkortet minst en gång i veckan.).

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-05-26 13:37

Fläkten installerad... däremot går det inte att ha kortet på x16 slotten... skruvarna på undersidan sticker ut för mycket??
Fick flytta upp den till en 8x slot.
Annars är jag mycket nöjd

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-01 15:37

Det var väl på tiden....

Mac Pro: ATI X1900 XT video card with distorted video

Dock inte pga av värmeproblem men äntligen har de bekräftat att det är fel på vissa kort.

Bevaka tråden