Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur värderar man ett namn?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2009-07-04 15:00

Ett företag i stålindustrin vill använda mitt efternamn eftersom deras nuvarande namn innehåller "ä". Utan prickar blir det mitt efternamn. De heter i dag Ljunghäll AB och vill byta till Ljunghall Group.
Vad kan det namnet vara värt? De verkar inte ha tänkt sig någon ekonomisk kompensation för att få använda vårt släktnamn, och vi kan i teorin neka dem rätten att ta det namnet.

Till saken hör att jag av en händelse råkar äga domänerna ljunghallgroup.se och .com samt ljunghall-group.se och .com.

Finns det någon praxis på området? Var letar man efter prejudikat?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-04 15:11

Nja som jag förstår det så kan en firma kräva att få ett domän namn om den som äger den inte använder domänen eller har någon direkt anknytning till namnet även om domänen skulle användas.

I ditt fall så har du anknytning till namnet. Men du kan alltid sälja domänen om de vill köpa den. Vet inte hur mycket sånt är värt.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-05 16:14
Ursprungligen av Robo-X:

Nja som jag förstår det så kan en firma kräva att få ett domän namn om den som äger den inte använder domänen eller har någon direkt anknytning till namnet även om domänen skulle användas.

I ditt fall så har du anknytning till namnet. Men du kan alltid sälja domänen om de vill köpa den. Vet inte hur mycket sånt är värt.

//Rob

Baron har väl anknyting till ljunghall.se och .com mm. I fallet ljunghallgroup.se så är det ju tydligt att han reggat domänen med förhoppningen att kunna sälja det till stålföretaget. Jag vet inte om hänsyn tas till det vid en evt rättstvist.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-05 16:36
Ursprungligen av rhesus:

Baron har väl anknyting till ljunghall.se och .com mm. I fallet ljunghallgroup.se så är det ju tydligt att han reggat domänen med förhoppningen att kunna sälja det till stålföretaget. Jag vet inte om hänsyn tas till det vid en evt rättstvist.

Det var ju det jag menade. Eftersom Baron har anknytning till namnet så kan firman inte kräva att få domänen.

//Rob

Du kanske kan få dem att tippa ett lass stål i din trädgård ?

Jag tycker du skall fråga dem vad de tänkt sig, du kanske blir positivt överraskad.
Säg att de kan köpa en familjebiljett till Söderhavet till dig...
Det är säkert avdragsgillt och fint för dem, "Kick-off" eller ngt sånt

  • Medlem
  • 2009-07-04 17:35
Ursprungligen av Goflorp:

Du kanske kan få dem att tippa ett lass stål i din trädgård ?

Jag tycker du skall fråga dem vad de tänkt sig, du kanske blir positivt överraskad.
Säg att de kan köpa en familjebiljett till Söderhavet till dig...
Det är säkert avdragsgillt och fint för dem, "Kick-off" eller ngt sånt

Min brors har snackat lite snabbt med vd och han hade inte tänkt sig nån ersättning alls, men det lät som det skulle kunna vara öppet för förhandling.

Ursprungligen av Baron:

Min brors har snackat lite snabbt med vd och han hade inte tänkt sig nån ersättning alls, men det lät som det skulle kunna vara öppet för förhandling.

Vid förhandling kan vadsomhelst kommas överens om.

Vill de inte ge nåt? "Nähe? Ja, tack och hej då."

- "Jasså, ni hade tänkt er något för det här? JAG är öppen för förslag....."

Vill minnas att en kompis som hette Lexmark fick pengar från skrivar-företaget..?

Inga problem att få kring 100k, en spottstyver för dem som sannolikt lägger ned åtskilligt mer på justering av deras grafiska prylar.

  • Medlem
  • 2009-07-04 21:33
Ursprungligen av akerstrom:

Inga problem att få kring 100k,

Hur vet du det?

Vet gör jag förstås inte, det är bara en kvalificerad gissning, baserad på erfarenhet.

  • Medlem
  • 2009-07-05 16:21
Ursprungligen av akerstrom:

Vet gör jag förstås inte, det är bara en kvalificerad gissning, baserad på erfarenhet.

Jag undrade ungefär vad du hade för erfarenheter.

Ursprungligen av Baron:

Jag undrade ungefär vad du hade för erfarenheter.

Såg ditt inlägg först nu, sorry. Släkten har sålt domännamn i det häradet, inga problem att be om (och få) ersättning i den storleken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-04 21:49

1. skaffa en advokat!
Tänk efter vad det kan vara värt för dom, var inte orealistisk.
skicka advokaten på dom, och låt advokaten begära det åt dig.

Det är klart att VD inte "har tänkt sig" någon ersättning.

2. Eller be om ett bud, få det via telefon, skratta och lägg på luren, följ sedan steg 1

Ett företag är stort och starkt. Du är liten och svag.

Ta kontakt med en jurist som kan IT-rätt, och framförallt domännamnstvister. Detta är ett komplicerat rättsområde och du klarar inte en juridisk process som amatör.

http://www.mindthemark.se/Domantvist%201.htm
http://juristen.se
http://www.wipo.int/amc/en/domains/decisions/html/2003/d2003-0730.html

Om jag vore som du skulle jag ta kontakt med en jurist. Skriva ett övertygande bluffbrev, men ett där du öppnar för förlikning/överlåtelse. Jag skulle däremot INTE gå till rättslig tvist om det, för risken att förlora är allt för stor, och eftersom det är en civilrättslig process betalar förloraren motpartens kostnader.

Kör ett klassiskt chicken race. Din fördel är att du kan bluffa och kan låtsas vara en ettrig liten terrier som kommer att kämpa mot bättre vetande. Din motpart är ett företag med 570 anställda och över en miljard i ersättning. De kan nog tycka att det är värt sisådär en 50.000 för att slippa processa och snabbt och enkelt få ta över dina domäner.

Men handlade det inte mer om tvisten om namnet ljunghall och inte om domäntvisten?

Jag tror inte att det på något sätt går att hindra dem från att kalla företaget Ljunghall.

  • Medlem
  • 2009-07-05 20:14
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag tror inte att det på något sätt går att hindra dem från att kalla företaget Ljunghall.

Jo, det lär visst gå. Vi har rätten till namnet.

Ursprungligen av Baron:

Jo, det lär visst gå. Vi har rätten till namnet.

Ni har knappast ensamrätt till namnet..

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-07-05 20:44
Ursprungligen av Simon Templar:

Ni har knappast ensamrätt till namnet..

Jo man har ensamrätt till efternamn på så sätt att det som person inte går att ta sig ett efternamn som redan används, såvida man inte blir infödd eller ingift i släkten.

Men företag kan i vissa fall även ta ett efternamn, även udda.

http://bolagsverket.se/aktuellt/2009/090528_foretagsnamn.html
Företagsnamn som innehåller ett vanligt efternamn godkänns i större utsträckning om det finns skillnad i förnamn, initial eller annan beståndsdel. Registrering av företagsnamn som innehåller egenartade (ovanliga) släktnamn kräver fortfarande försiktighet.

Helst bör man varumärkesskydda sitt efternamn i alla klasser för att klara sig undan att företag knycker namnet. Det var vad PRV sa till mig när jag hitta på mitt nya efternamn.

  • Medlem
  • 2009-07-05 21:42
Ursprungligen av Simon Templar:

Ni har knappast ensamrätt till namnet..

Det har vi faktiskt.

Ursprungligen av Baron:

Det har vi faktiskt.

Lär bli svårt att hävda i det här fallet de har ju kallat sig Ljunghäll under en lång tid och att internationalisera namn är inte ovanligt, dessutom så har de ju redan .se och .com-domänerna sedan länge, medan du tydligen ganska nyligen registrerat in ljunghall-group. Golddigger?

  • Medlem
  • 2009-07-05 23:20
Ursprungligen av Simon Templar:

Golddigger?

Jag skaffar mig bara en så "stark" förhandlingsposition som möjligt.

Ursprungligen av Baron:

Jo, det lär visst gå. Vi har rätten till namnet.

Jag förmodar att du pratar om 1978 års Namnlage och dess 20 §.

Du bör vara medveten om att det skyddet med all sannolikhet är mycket svagare än du tror.

De två gånger som lagen prövats i högre rätt har de som velat försvara släktnamnet förlorat. NJA 1985 s. 563 samt NJA 1992 s. 491:

Ett annat känt fall är H&M som stämdes av släkten Logg, men som friades av Stockholms tingsrätt.

Det här rör sig om ett bolag som varit verksam sedan 1917, som sedan flera år (förmodligen) använder domänen www.ljunghall.se (utan att ni protesterat), där sannolikheten för förväxling troligen kommer att bedömas som liten.

Utan att vara expert på det här så skulle jag våga ingå ett vad om de skulle vinna en rättslig tvist

  • Medlem
  • 2009-07-05 23:18
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ett annat känt fall är H&M som stämdes av släkten Logg, men som friades av Stockholms tingsrätt.

H&M:s Logg är en produkt eller varumärke, inte en juridisk eller fysisk person.

Ursprungligen av Baron:

H&M:s Logg är en produkt eller varumärke, inte en juridisk eller fysisk person.

Om du pratar om det skydd till ert namn som ni har via Namnlagen så saknar saknar det betydelse, det är själva användandet av namnet som är skyddat.

Om du pratar om Bolagsverkets eventuella tillstånd till namnet så är det en annan sak, men även där bör du känna till att skyddet är svagare än vad du kanske tror

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-06 08:01
Ursprungligen av Baron:

H&M:s Logg är en produkt eller varumärke, inte en juridisk eller fysisk person.

När det gäller Logg-domen klarade sig H&M eftersom ordet logg har en annan betydelse förutom släktnamnet (logg = mätanordning för sjöfarkosters fart och tillryggalagd distans).

NÄr det gäller registrering av en firma finns det registreringshinder i firmalagens 10 § 1 st 4 p om firman innehåller något som är ägnat att uppfattas som någon annans släktnamn. En identiskt reglering finns i varumärkeslagens 14 § 1 st 4 p.

Det är således INTE namnlagen som används vid registrering av firma och varumärke. Namnlagen kan i vissa fall hindra ett användande i näringsverksamhet.

Ursprungligen av Baron:

Principen är att man inte får ha ett företagsnamn med någon annans efternamn om inte samtliga med namnet gett sett sitt samtycke. Ett namnbyte till Ljunghall Group kräver alltså samtycke av samtliga 10 som idag har namnet..

Ursprungligen av Mija:

Företagsnamn som innehåller ett vanligt efternamn godkänns i större utsträckning om det finns skillnad i förnamn, initial eller annan beståndsdel. Registrering av företagsnamn som innehåller egenartade (ovanliga) släktnamn kräver fortfarande försiktighet.

Det är detta som gäller för egenartade efternamn hos bolagsverket enligt Mijas inlägg ovan. Ett förtydligande är att om efternamnet har en dubbelbetydelse (ex sten, berg, skog) uppfattas det ofta inte som släktnamn utan i sin egentliga betydelse.

  • Medlem
  • City
  • 2009-07-05 20:39

Man borde inte kunna låsa namn av ren princip. Vad ska våra barnbarnsbarn döpa sina grejor till?

Just i detta fallet så är det uppenbart att VD'n är en lirare som vill glida fram utan att göra rätt för sig så här tycker jag du kan kontakta en advokat, vare sig du är ute efter cash eller vill skydda ditt namn om du någon gång vill starta företag i familjnamnet.

Men dom som heter Svensson kan inte skydda sig så varför ska du göra det egentligen?

Jag har ingen åsikt som jag står för här och jag ser från båda sidor därför är inlägget helt galet.

  • Medlem
  • 2009-07-05 21:43
Ursprungligen av kraspor:

Man borde inte kunna låsa namn av ren princip. Vad ska våra barnbarnsbarn döpa sina grejor till?

Just i detta fallet så är det uppenbart att VD'n är en lirare som vill glida fram utan att göra rätt för sig så här tycker jag du kan kontakta en advokat, vare sig du är ute efter cash eller vill skydda ditt namn om du någon gång vill starta företag i familjnamnet.

Men dom som heter Svensson kan inte skydda sig så varför ska du göra det egentligen?

Jag har ingen åsikt som jag står för här och jag ser från båda sidor därför är inlägget helt galet.

Alla som har namnet får använda det som man vill, så barnbarnsbarnen behöver inte oroa sig.

  • Medlem
  • 2009-07-05 23:17

Enligt Bolagsverket är det så här (enligt samtal mellan dem och min pappa):

Citat:

Principen är att man inte får ha ett företagsnamn med någon annans efternamn
om inte samtliga med namnet gett sett sitt samtycke. Ett namnbyte till
Ljunghall Group kräver alltså samtycke av samtliga 10 som idag har
namnet..

Bevaka tråden