Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Efterlyser erfarenheter av felanmälan hos Telia

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har varken fast telefoni eller bredband hemma sedan i onsdags morse, eftersom Telia helt plötsligt har lyckats koppla mitt abonnemang hem till någon annan.

Mina inkommande samtal hamnar alltså i ett annat hus i andra änden av "byn". Och deras utgående samtal hamnar på min telefonräkning.

Gjorde felanmälan onsdag eftermiddag.

När det fortfarande inte fungerade när jag kom hem från jobbet på torsdagen, så ringde jag till Telia felanmälan igen.

Och då kändes det som det var en talande papegoja i andra änden. För han upprepade nästan bara en enda fras: "Alla felanmälningar tar tre arbetsdagar"

Jag tyckte ju att eftersom det är Telia som har klantat sig, så kanske man kunde prioritera ärendet lite högre. Men vad jag än sade, så fick jag bara höra att "Alla felanmälningar tar tre arbetsdagar".

När jag hade hört den frasen en 8-10 gånger, så blev jag riktigt irriterad och började skrika på honom, att nu får de fan fixa det här. Då lade han på luren.

Ringde upp igen, hamnade hos en kvinna den här gången, och hon var mycket trevligare, och visade iallafall lite förståelse. Hon kunde bara bekräfta att det hade gått ut en "order" till en tekniker, men hon kunde inte svara på vilken dag teknikern skulle åka ut. Det kunde bli under fredagen. Det kunde bli under måndagen. När jag uttryckte min oro över att få betala den andra abonnentens utgående samtal, så fick jag bara beskedet att "det får du ta med fakturaavdelningen efter att problemet är löst, så krediteras de samtalen".

Och jag frågade om eventuell praxis för kompensation. Fick även där beskedet att det får jag ta med fakturaavdelningen efteråt.

Nu är det fredag eftermiddag och det är fortfarande inte fixat.

Om jag ska vänta tre arbetsdagar, så innebär det någon gång under måndagen, vilket i praktiken är 5-6 dagar utan telefon och internet, helt utan anledning.

Nu efterlyser jag om det finns någon som varit i liknande situationer. Berätta gärna vad som hände, och vilken kompensation ni fick efteråt.

Senast redigerat 2009-07-03 15:40

Uppdatering:

Loggade in på "Telia Mina Sidor", för att hålla lite koll på hur många samtal den andra snubben har ringt, och som tills vidare hamnar på min räkning.

Möttes då av beskedet:
"Fast telefoni: abonnemang saknas"

Ringde då till Felanmälan en gång till. Enligt henne var det inget problem - abonnemanget fanns kvar. Hon trodde att det var något tillfälligt fel hos "Mina Sidor".

Och hon hade faktiskt rätt. Loggade in där igen nu, en stund senare, och då finns abonnemanget där igen.

Men vår telefoni och bredband fungerar fortfarande inte...

Glömde bort lösenordet till Mina Sidor där jag nästan aldrig är inne. Finns automatisk påminnelseutskick - finemang! Men detta system är lite för fiffigt, i synnerhet om man faller utanför den gängse ramen (i mitt fall att jag inte är folkbokförd i Sverige). Då fungerar nämligen ingenting, utan man hamnar i nån sorts moment 22-loop. För att kunna göra något hos Telia behöver man komma till sina Mina Sidor, och för att komma in dit måste jag ha mitt lösenord som jag kan få tag i efter jag kommit in. Ungefär.

Nåväl, det finns ju manuell support via deras formulär på hemsidan. Vill alltså ha en påminnelse om mitt lösenord till Mina Sidor per mejl eller post.

Vad gör då nissarna på Telia. Jo, dom byter ut mitt lösenord för _eposten_ så att jag inte längre kan komma åt min mail eller skicka från Telias smtp.

Lysande...

Till slut kunde de med mycket möda få till ett brevutskick till min anläggningsadress (inte min utlandsadress och absolut inte med epost - det vore för enkelt). Så nu är jag utan telia-post i två veckor innan jag kommer tillbaka till Sverige och kan kolla av snail-mailen... Får väl se om bredbandet fungerar eller om lösenordet bytts där med. Utan bredband ingen support. Och utan support inget bredband.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-04 15:32
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag har varken fast telefoni eller bredband hemma sedan i onsdags morse, eftersom Telia helt plötsligt har lyckats koppla mitt abonnemang hem till någon annan.

Mina inkommande samtal hamnar alltså i ett annat hus i andra änden av "byn". Och deras utgående samtal hamnar på min telefonräkning.

Gjorde felanmälan onsdag eftermiddag.

När det fortfarande inte fungerade när jag kom hem från jobbet på torsdagen, så ringde jag till Telia felanmälan igen.

Och då kändes det som det var en talande papegoja i andra änden. För han upprepade nästan bara en enda fras: "Alla felanmälningar tar tre arbetsdagar"

Jag tyckte ju att eftersom det är Telia som har klantat sig, så kanske man kunde prioritera ärendet lite högre. Men vad jag än sade, så fick jag bara höra att "Alla felanmälningar tar tre arbetsdagar".

När jag hade hört den frasen en 8-10 gånger, så blev jag riktigt irriterad och började skrika på honom, att nu får de fan fixa det här. Då lade han på luren.

Ringde upp igen, hamnade hos en kvinna den här gången, och hon var mycket trevligare, och visade iallafall lite förståelse. Hon kunde bara bekräfta att det hade gått ut en "order" till en tekniker, men hon kunde inte svara på vilken dag teknikern skulle åka ut. Det kunde bli under fredagen. Det kunde bli under måndagen. När jag uttryckte min oro över att få betala den andra abonnentens utgående samtal, så fick jag bara beskedet att "det får du ta med fakturaavdelningen efter att problemet är löst, så krediteras de samtalen".

Och jag frågade om eventuell praxis för kompensation. Fick även där beskedet att det får jag ta med fakturaavdelningen efteråt.

Nu är det fredag eftermiddag och det är fortfarande inte fixat.

Om jag ska vänta tre arbetsdagar, så innebär det någon gång under måndagen, vilket i praktiken är 5-6 dagar utan telefon och internet, helt utan anledning.

Nu efterlyser jag om det finns någon som varit i liknande situationer. Berätta gärna vad som hände, och vilken kompensation ni fick efteråt.

Förutsatt att inget nu har ändrats sedan jag senast jobbade med att utbilda/hjälpa en del av de som felsöker telefonin så är kompensationen beroende på hur länge som du är utan telefonen, dock så brukar även samtal krediteras med samtals pott eller genom att de stryks från räkningen, vad det blir beror på vem som gör det och vad du har för abbonemang (samtals pott på ett fast-pris abb är ju lite meningslöst).

Vad det gäller felanmälan i sig, så ja, de har rätt när det säger "Alla felanmälningar tar tre arbetsdagar", då avtalet du har som privatperson är felavhjälpning inom 3 arbetsdagar, det kan ju självklart gå snabbare, men att lova något sådant vore mest bara korkat av supportteknikern.

Vad det gäller felet så har jag en god uppfattning om hur det har uppstått, grannen som du blivigt korskopplad med beställde bredband (inte säkert från telia) och teknikern som åkte ut för att koppla in DSLAMen på deras koppar lina blandade ihop ledningarna..

Om man någonsinn sett mängden av kablar och hur tight de är dragna ibland så förstår man att det händer

Uppföljning:

Det blev nästan sex dagar utan telefon och bredband - från onsdag morgon till måndag kväll.

Kompensationen blev en samtalspott på 300 kr - varav 200 för avbrottet och 100 för de samtal som felaktigt hamnade på min faktura.

1
Bevaka tråden