Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Findern tycks dyka hela tiden

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-01-23 22:36

och sedan kommer ett och samma fönster upp framför alla aktiva program.
Det är samma mapp hela tiden på en av mina 3 interna diskar på den sista toppmodellen av G4:an. 2 x 1,42hz processorn. Jag har nyss installerat 2 x 512Mb ram ytterligare för att den blir trög emellanåt när man har många program öppna. Skärmen har också börjat blinka på ett oroväckande sätt titt som tätt. Någon som har en idé om vad det är frågan om?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 22:57

Har du precis uppdaterat till QuickTime 7.6? Jag såg något om att folk haft problem med findern efter det.

http://www.99.se/mac-os-x/258720-quicktime-7-6-krashar-finder.html

En gemensam nämnare verkar vara "G4" vid uppdatering till senaste QT.

  • Medlem
  • 2009-01-24 09:00

Ja jag har precis uppdaterat Quicktime

Finns det någon lösning/fix eller skall man nedgradera sig?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-01-24 09:47
Ursprungligen av Lars:

Finns det någon lösning/fix eller skall man nedgradera sig?

Kanske fungerar detta för dig också..

-> http://www.99.se/nyhetstips-mac/258649-quicktime-7-6-slaeppt.html#post1702330

-> http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1873700&tstart=0

  • Medlem
  • 2009-01-24 13:22

Det verkar som om det hjälpte med att stoppa Stuffit AVR i systeminställningar.
Tack för hjälpen

TACK och lov för detta forum!
Installerade 10.4.11 + QT 7.6 i går på hemmadatorn och sedan dess har skrivbordet "släckts" en gång i minuten (blivit blått). Det är borta i två sekunder, sedan hoppar Finder fram FRAMFÖR det aktiva programmet och tänder allt igen. Höll på att bli galen! Stängde nu av Stuffit AVR enligt denna tråd och vips verkar allt vara som vanligt igen...puh...
Stort tack!!!

Har en Macbook jan-09. Har upplevt samma problem att Finder-fönstret blinkar till i 3-4 sek för att sedan försvinna. Detta upprepas över en längre tid. Har QT 7.6.2 installerat. Har provat som ovan ang att ta bort "StuffitAVT Daemon" i systeminställningar, men har ingen sån fil. Jag tror problemet uppstod när jag la över några .avi filer från min externa HD. På nåt vis är det som att Finder inte kommer överrens med filerna och svara då med att stänga av sig och sätta på sig.

Hade tidigare en powerbook 12" från sep -04. Hade aldrig liknande strul med den.
Nån som har en aning om vad det kan vara i min nya burk som strular till det? Är det .avi filerna som är kassa eller är Macbooken helt enkelt känsligare?

Mvh/Fille_jr

Ursprungligen av Fille_jr:

Har en Macbook jan-09. Har upplevt samma problem att Finder-fönstret blinkar till i 3-4 sek för att sedan försvinna. Detta upprepas över en längre tid. Har QT 7.6.2 installerat. Har provat som ovan ang att ta bort "StuffitAVT Daemon" i systeminställningar, men har ingen sån fil. Jag tror problemet uppstod när jag la över några .avi filer från min externa HD. På nåt vis är det som att Finder inte kommer överrens med filerna och svara då med att stänga av sig och sätta på sig.

Hade tidigare en powerbook 12" från sep -04. Hade aldrig liknande strul med den.
Nån som har en aning om vad det kan vara i min nya burk som strular till det? Är det .avi filerna som är kassa eller är Macbooken helt enkelt känsligare?

Mvh/Fille_jr

Vad händer om du markerar avi-filerna och gör ett arkiv av dem?
Vad händer om du startar i "Felsäkert läge" ?

Har du en extra disk med system på du kan starta ifrån?

Starta från dvd'n, kör skivverktyg, reparera behörigheter.

Regeln för felsökning är att man försöker lite olika saker och ser om man antingen kan provocera fram felet eller få bort felet.

1
Bevaka tråden