Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatiska uppdateringar för vanliga användare...

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-29 08:56

När en vanlig user (ej admin) är inloggad verkar inte Apple's Software Updates vilja signalera om nya uppdateringar när de finns tillgängliga, trots aktivering av automatisk nedladdning och daglig "Check for Uppdates"... Ska det vara så?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-01 09:25

Någon som känner till något om detta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-01 20:28
Ursprungligen av lensv:

Ska det vara så?

Vet inte, men det kanske är smart? De flesta uppdateringar kräver väl ändå ett admin-lösen för installation.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-02 07:50
Ursprungligen av IngoX:

Vet inte, men det kanske är smart? De flesta uppdateringar kräver väl ändå ett admin-lösen för installation.

Jag tror att du missförstår mig. Jag menar inte att uppdateringarna ska installeras automatiskt, jag vill bara att vanliga användare ska få en notifiering om att nya patchar finns tillgängliga. Om de inte får det finns risken att systemen aldrig blir uppdaterade.

Från MacOSXhints-artikeln som länkades till tidigare:
"...updates only occur if an admin logs in or if users run Software Update manually"

Då borde man väl kunna göra ett skript som kör Software Update, och lägga detta skript så att det körs vid inloggning.

Ursprungligen av lensv:

...jag vill bara att vanliga användare ska få en notifiering om att nya patchar finns tillgängliga. Om de inte får det finns risken att systemen aldrig blir uppdaterade.

Blir lite nyfiken... Vad ska hända sen?
Ska användaren då logga ut och logga in med ett admin-konto för att installera uppdateringen?
Eller ska användaren tillkalla en administratör som gör uppdateringen?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-02 14:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Blir lite nyfiken... Vad ska hända sen?
Ska användaren då logga ut och logga in med ett admin-konto för att installera uppdateringen?
Eller ska användaren tillkalla en administratör som gör uppdateringen?

Om användaren är "betrodd" kan man ge denne ett alternativt adminkonto som han/hon använder för att autentisera installationen. Om det är en mindre pålitlig användare får nog administratören göra ett besök...

Ursprungligen av lensv:

Om användaren är "betrodd" kan man ge denne ett alternativt adminkonto som han/hon använder för att autentisera installationen. Om det är en mindre pålitlig användare får nog administratören göra ett besök...

Då förstår jag inte behovet av det du efterfrågar.

I fall 1:
Låt de betrodda köra på ett admin-konto, så får de uppgift om nya uppdateringar, och kan göra uppdateringarna själv.

I fall 2:
Varför ska användaren behöva tillkalla administratören? Administratören vet ju när det har kommit uppdateringar, och då kan han ju gå ett varv runt bland de icke-betrodda och göra uppdateringarna.

Är det inte meningen att Administratörren skall pusha ut sådana här saker via ngn administrationsprogramvara (ARD) i sin organisation.

http://www.apple.com/remotedesktop/

Har du begränsat kontona så är de - surprise!- begränsade.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-02 11:21

I en större organistation kan jag hålla med om att man bör satsa på administrativa verktyg för underhåll av maskinparken, men för småkontor och hemmaanvändare är nog detta inte alltid försvarbart. Jag kan definitivt inte tänka mig att Apple rekommenderar sina användare att vara inloggade med administratörskonton!?!

Vem har sagt något om ARD? Det finns flera bra anledningar att vara inloggad som en användare utan administratörsrättigheter till vardags. Schemalagda programuppdateringar borde fungera ändå, jag har inte sett någon dokumentation om att dessa inställningar skulle vara begränsade för icke-admins. Vid ev. installation får man ju förstås ange sitt admin-lösenord.

Har du provat att reparera filbehörigheter? Kanske det uppstått något behörighetsknas med de filer som håller ordning på installerade uppdaterigar? Men det kan också vara en medveten begränsning för att inte administratörerer i större organisationer ska bli tokiga av att springa runt och knappa in sitt lösenord. Men jag tycker att inställningarna i så fall borde vara utgråade.

Hittade även detta tips (som verkar vara dåligt enl flera kommentarer): http://www.macosxhints.com/article.php?story=20070906181925132

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-02 13:54
Ursprungligen av M. Sundbom:

Hittade även detta tips (som verkar vara dåligt enl flera kommentarer): http://www.macosxhints.com/article.php?story=20070906181925132

Vad jag förstår av den länken (och av vad jag själv har noterat) så fungerar OSX på det vis som hoppades att det inte skulle göra.

Kan någon posta en bekräftelse på om det verkligen är så illa att det krävs en inloggad administratör för att säkerhetsnotifieringarna ska fungera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-02 14:28

Varför inte köra admin-konton på alla?
Eller om folk inte är betrodda med det så kan man väl lösa uppdateringar med ARD och Software update server?
Jag är nyfiken precis som Jesper.

Det låter som ett ganska komplicerat uppsätt...?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-02 15:24

Betrodd eller inte, det finns inga rekommendationer någonstans i datorvärlden (oavsett OS) där man förespråkar att användaren ska vara inloggad som administratör.

Jag tror iofs. att vi har kommit ifrån ämnet lite. Anledningen till behovet är inte relevant. Jag vill veta om det verkligen ska fungera på det här viset. En autentiseringsruta dyker ju upp vid alla vanliga programinstallationer, så varför skulle det inte fugera på samma sätt med säkerhetspatchar?

Senast redigerat 2009-07-03 07:52
Ursprungligen av lensv:

Jag tror iofs. att vi har kommit ifrån ämnet lite. Anledningen till behovet är inte relevant. Jag vill veta om det verkligen ska fungera på det här viset. En autentiseringsruta dyker ju upp vid alla vanliga programinstallationer, så varför skulle det inte fugera på samma sätt med säkerhetspatchar?

Jo, visst kan man tycka att information om att uppdateringar finns tillgängliga borde dyka upp även hos icke-admin-användare.

Men jag tror att Apples resonemang är ungefär så här: Om en icke-admin-användare ändå inte får installera uppdateringarna, varför ska han då behöva störas med information om att uppdateringar finns.

Men om man nu absolut vill tvinga fram att även icke-admin-användare får information om att uppdateringar finns, så har jag tidigare i tråden lämnat ett tips som borde funka (att skapa ett skript som kör Software Update när icke-admin-användaren loggar in).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-02 16:43
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men jag tror att Apples resonemang är ungefär så här: Om en icke-admin-användare ändå inte får installera uppdateringarna, varför ska han då behöva störas med information om att uppdateringar finns.

Vill man inte bli "störd" av denna info. borde det väl räcka med att ta bort bockarna för "Check for updates" och "Download important updates automatically" i systeminställningarna... Det tycker iaf. jag.

Summa summarum - Kan man alltså utgå ifrån att det inte ska dyka upp något meddelande i OSX om att det finns nya uppdateringar tillgängliga när det gäller vanliga användare?

Ursprungligen av lensv:

Betrodd eller inte, det finns inga rekommendationer någonstans i datorvärlden (oavsett OS) där man förespråkar användaren att vara inloggad som administratör.

Ok, skippa det förslaget då.

Men då kan man i stället göra så att när administratören går sitt varv bland de icke-betrodda, så kan han ju berätta för de betrodda (eller mejla ut till de betrodda) att "Nu finns det en uppdatering, så kör nu Software Update och installera den".

För om det nu ändå finns en administratör, som ska ta hand om uppdateringarna hos de icke-betrodda, så kan ju lika gärna han agera notifiering till de betrodda, i stället för att de får notifieringen via Software Update.

Har inte OSX Server funktioner för detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-02 18:47
Ursprungligen av Zimmerman:

Har inte OSX Server funktioner för detta?

Jo som sagt, genom Software update server.

Ursprungligen av lensv:

Summa summarum - Kan man alltså utgå ifrån att det inte ska dyka upp något meddelande i OSX om att det finns nya uppdateringar tillgängliga när det gäller vanliga användare?

Ja.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-03 07:54

Frågan är varför det ska behövas en server (alt. något ytterligare verktyg) för att åstadkomma detta?

Jag blir förvånad.

Vid ett antal tillfälle har man uppmats att inte använda adminkontot som "vardagskonto". När jag sedan som icke-admin kryssat i att den ska leta efter uppdateringar varje dag och hämta hem viktiga sådana i bakgrunden har jag naturligtvis trott att detta skulle ske. På frågan vad som skulle ske efter att det skett är svaret att man fått fylla i admin-uppgifterna.
När jag nu kontrollerar det visar det sig att det är en hel del som skulle hämtas hem!

Bra att få upplysningen om att man får göra detta manuellt men tycker att möjligheten att göra val i Programuppdateringen invaggar en i falsk trygghet om att man har en uppdaterad dator.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-03 08:34

Skönt å se att det finns någon mer som förstår problemet

Ja, visst kan man hålla med om att de här valen i Systeminställningar borde funka även för en icke-admin-användare. Annars borde de här valen vara gråa/inaktiva hos en icke-admin.

Men nu är funktionen i OSX som den är - åtminstone tills vidare.

Skicka in en "Feedback" till Apple, där du redovisar dina åsikter om den här funktionen i OSX.
http://www.apple.com/feedback/macosx.html
Annars lär det inte bli någon förändring. Att bara gnälla här hjälper ju inte.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-03 15:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Skicka in en "Feedback" till Apple, där du redovisar dina åsikter om den här funktionen i OSX.
http://www.apple.com/feedback/macosx.html

Bugrapport (ja, jag ser detta som en bug) är inskickad. Jag skulle vilja uppmana alla som stör sig på denna grej att oxå höra av sig till Apple, så att det blir lite ordning på OSX

  • Medlem
  • 2009-07-03 09:20

Ett applescript att lägga som startobjekt?

tell application "Software Update" to launch
Ursprungligen av Baron:

Ett applescript att lägga som startobjekt?

Vilket jag redan har föreslagit två gånger tidigare i tråden (se inlägg #9 och #15).

Men trådskaparen verkar bara vara inriktad på själva problemet, i stället för att försöka ta åt sig av lösningsförslag...

  • Medlem
  • 2009-07-03 09:28
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilket jag redan har föreslagit två gånger tidigare i tråden (se inlägg #9 och #15).

Jo, jag såg det, men jag såg inget skript.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-07-03 09:34

Men det finns inget problem med att vara inloggad som admin i OS X, du måste ändå skriva in ditt adminlösen för att få göra "kritiska" förändringar, inget går automatiskt utan att DU som användare (admin eller ej) godkänner det.

Därför är detta ett ICKEproblem eftersom om du är betrodd med admin i datorn själv kan ta beslutet och är du det inte så behöver du inte bry dig. Poblemet löst.

  • Medlem
  • 2009-07-03 09:55

Det är väl ett problem om man vill neka användaren adminrättigheter? Eller vad menar du?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-07-03 11:00
Ursprungligen av Baron:

Det är väl ett problem om man vill neka användaren adminrättigheter? Eller vad menar du?

Om man vill köra i adminläget så behöver användaren inte veta lösenordet (automatisk inloggning) för att jobba, blir ju som ett vanligt konto (nästan) men att man ser om det kommer en uppdatering.

Bevaka tråden