Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla en filtyp till ett visst program?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-03 01:10

Nybliven och glad Macanvändare. Väldigt nöjd, har en MacBook Pro 13" 2.53 GHz.

Undrar bara hur jag väljer att till exempel .jpg alltid öppnas i Photoshop när jag dubbelklickar på den. Alltså hur hänvisar jag filertyper till respektive program? Högerklickar jag kan jag ju välja att just den specifika filen alltid öppnas med det program jag vill, men hur gör jag det med alla .jpg?

Tackar!
Calle S

Välj en .jpg fil och välj visa info (cmd+I). I Info-fönstret kan du välja vilket program som ska öppna filen. I anslutning till detta kan du även ange att alla motsvarande filer ska öppnas av detta program.

Lätt när man vet, annars är det lite långsökt att man kan ändra förvalt program just på detta ställe.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-03 01:53

Ok, tack! När jag testade att hänvisa en enskild fil till Photoshop försvann förhansdsbilden, den blev bara en .jpg-symbol. Det vill jag ju inte råka ut för på alla .jpg...!

Hmm, det är kanske så att Mac OS tror att det inte grejar förhandsbilder eller Quick Look för Photoshopfiler, trots att det bara handlar om en enkel jpg. Du kan prova att installera någon lämplig quick-look-plugin. Koll t.ex. här: http://www.qlplugins.com/

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-03 02:15

Men det är inga direkta Photoshop-filer, utan .jpegar jag tankat från mobilen. Ska kika på länken, tack!

1
Bevaka tråden