Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

amd eller ibm?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

vart e alla rykten om det som ryktats om eller snackats om på andra macsidor??

kommer Apple att förhandsvisa en 64 bitars processor i sommar?

Är panther förberett för detta?

Och om så e fallet borde de inte då kunna dema denna med en 64 bitars processor???

Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
vart e alla rykten om det som ryktats om eller snackats om på andra macsidor??

kommer Apple att förhandsvisa en 64 bitars processor i sommar?

Är panther förberett för detta?

Och om så e fallet borde de inte då kunna dema denna med en 64 bitars processor???

Precis det här ryktas det om. Uppskjutningen av WWDC (world Wide Developer Conferance) kan kanske ha bero på att Apple vill dema med IBM PowerPC 970 i datorn. Eller så var inte Panther helt enkelt färdigt för att visas.

Men det finns både ett och två rykten om detta. Ett har citat "Är det ok att vi berättar vad vi gör med Apple?" och ser frågande på sin PR-officer. Det är från AMD. Så man vet inte ännu. Men jag vill se IBM PowerPC 970 i Macarna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-26 20:55

Motorola ger inget att ge längre.
Därför hoppas jag på IBM eller AMD som skapar CPU för Macanvändare.
Men jag är imponerat av AMD som har resurser att skapa bra CPU i förhållande pris/kraft. Mac OSX är plattformoberoende, därför har Steve Jobs en extra kort lagt för framtiden för vald av CPU tillverkaren !

Dom flesta bedömmare tror att Apples och AMDs affärer ihop rör den nya bussen HyperTransport. Både Apple och AMD är medlemmar i konsortiet kring HyperTransport. IBMs PPC 970 har stöd för systembussfart på 6.4GB/sek vilket stämmer perfekt med HyperTransport.

Jag tror att Apples flyttning av WWDC inte har ett dugg med 10.3 att göra utan är bara framknuffat en månad för att kunna vara det tillfälle då Apple visar upp nya maskiner/prototyper som har PPC 970 från IBM och HyperTransport-teknologi från AMD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-26 23:58

Jag tror på IBM:s PPC 970. Apple har beställt den processorn från Big Blue och då blir det svårt och dyrt för Apple att backa ur.

Apropos CPU:er till Mac:

MacBidouille påstår att Apple ska stämma Motorola för att man lagt ner utvecklingen av G5 processorn:

[url]http://www.oscast.com/stories/storyReader$308[url]

att apple skulle öppna och gå in i x86 tror jag inte på. SJ plockar då och då fram sina grundidéer som bygger på "inlåsning". Egna kontakter för bildskärmar kom tillbaka. Nu när firewirekontakter sprider sig sätter apple en egen kontakt i sin storsäljare iPod. Nästa steg blir att sätta kontakten i datorerna i samband med att man öppnar upp för USB2. En kontakt/två sladdar. Eller så är det för att tråka windowsanvändarna som denna lösning valts på iPod.
betydligt troligare är att det kommer proffsmaskiner i form av "power4macintosh" och "Xserve4power" med IBMs Power4 processor & Hypertransport. Kanske AMD skall tillverka Power4 för Apple? De har ju bra fabriker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-30 23:32

Det är precis vad jag tror kommer att hända. AMD kommer att tillverka PPC 970-processorer åt Apple och IBM. Men i och för sig har IBM fullt tillräckligt med tillverkningskapacitet i sin nya fabrik i New York.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-01 00:21

Apples framtid hänger på bra CPU och snabb systembuss. Det är verkligheten och jag hoppas o tror verkligen att Apple är införstådd med detta. Det är bråttom bråttom ! ( jag vet nog att Apple förstår, men det är BRÅTTOM).

1
Bevaka tråden