Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man skapa Spotlight Kommentarer i Finder?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-02 12:45

Tänkte kolla om det finns något sätt att skapa kommentarer till Spotlight direkt i Finder. Jag vet att man kan göra det i visa info fönstret men det blir ju lite omständigt. Jag har sett att man kan välja färger om man använder kolumn vyn i Finder. Skulle gärna kunna skapa meta-data till Spotlight på samma ställe eller möjligen med en kontext meny. Går det direkt i Mac OS, är det något jag har missat. Om det finns något annat sätt att göra detta, som till exempel tredja parts program eller script så skulle jag gärna vilja veta det också.

Det är i och för sig enkelt att göra en script för det, men du kommer inte undan med färr arbetsmoment för det.

Du måste ändå

1) Markera filen
2) Påbörja redigering
3) Redigera
4) Avsluta Redigering

Har du provat att använda "Granskaren" istället för Info-fönstret? (Cmd+Alt+i ) ? Skillnaden är att det fönstret kan ligga flytande, vilket innebär att steg 2 och 4 ovan faller bort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-02 16:45
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Har du provat att använda "Granskaren" istället för Info-fönstret? (Cmd+Alt+i ) ? Skillnaden är att det fönstret kan ligga flytande, vilket innebär att steg 2 och 4 ovan faller bort.

Det där var ju underbart, jag har inte testat det innan. Det som blir påfrestande med info fönstret är ju att man får hantera ett fönster per dokument.

1
Bevaka tråden