Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur byta språk på rättstavningen i Pages?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2005-09-12 14:31

Okej... Jag har tröttnat på att word låser sig om det får stå still ett tag. Har därför lekt lite med pages i en macbutik. Det verkar kanon för det jag gör men det var bara en sak som retade mig lite. Rättstavningen i Pages var beroende av vilket språk datorn var inställd på. Jag skriver nämligen en hel del på engelska och då framstår ju en hel sida att vara full av fel.

Man kan iofs stänga av rättstavningen men orka rättstava ett dokument på 50+ sidor för hand.

Nån som vet hur man ställer in det på andra språk än svenska utan att ändra hela datorns språk?

Tryck

CMD + :

Välj språk!

Funkar så i dom flesta macprogrammen!
Tigern kommer till och med ihåg vilket program som kör vilket språk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-12 16:36

Hmm, det funkar inte riktigt så i Pages. Inställningen för dokumentets språk hittar du i "inspector"-fönstret, i Text -> More. Ändra där till engelska som dokumentspråk, så får du engelsk rättstavning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-12 17:02
Ursprungligen av C-mon:

Hmm, det funkar inte riktigt så i Pages. Inställningen för dokumentets språk hittar du i "inspector"-fönstret, i Text -> More. Ändra där till engelska som dokumentspråk, så får du engelsk rättstavning.

Jag kan reta upp mig något oerhört på att just Apples egna program är sämst på att följa systemstandard. Ett av skälen till att jag trivs så bra med Mac OS, är att jag kan börja använda kortkommandon direkt i ett nytt program (det är väl därför macanvändare i högre utsträckning använder sig av kortkommandon).

Provade på Pages, men då det känns så omaccigt (i ovan nämnda avseende), blir det MS Word i fortsättningen också!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-14 20:59
Ursprungligen av C-mon:

Hmm, det funkar inte riktigt så i Pages. Inställningen för dokumentets språk hittar du i "inspector"-fönstret, i Text -> More. Ändra där till engelska som dokumentspråk, så får du engelsk rättstavning.

Tack! Höll på att bli galen av att leta efter den inställningen!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-12 17:58

Bara för att man inte gillar Pages, betyder det inte att man är låst till det otroligt sunkiga Word. Det finns andra alternativ - tex Nisus Writer.

Jag installerade Pages igår och idag när jag skulle börja skriva fick jag samma problem. Jag kör ett helt engelskt system och kunde inte för mitt liv hitta var man får svensk stavningskontroll i Pages. Nu är det ordnat men det verkar inte som att man kan spara svenska som förvalt alternativ i rättstavning. Någon som vet hur man fixar detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-27 23:02

Ett sätt att gå runt det är att öppna ett blankt dokument, byta språk i det och spara det som en mall. När du sedan gör nya dokument utifrån den mallen kommer de att ha svenska som språk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-01 22:07

det är så skönt att kunna skriva:

"Rättstavning på engelska site:99.se" på google.

Tack

1
Bevaka tråden