Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera en iBook G4. Sen då?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-01 15:50

Jag tänkte formatera min tjejs iBook G4 och slänga in lite mer minne.
Men hon har ingen installationsskiva kvar eftersom den är ganska gammal.

hur gör man då? mina macbook-skivor kan hon inte köra på eller?

tack

  • Medlem
  • 2009-07-01 17:00
Ursprungligen av martenj:

Jag tänkte formatera min tjejs iBook G4 och slänga in lite mer minne.
Men hon har ingen installationsskiva kvar eftersom den är ganska gammal.

hur gör man då? mina macbook-skivor kan hon inte köra på eller?

tack

Du behöver en skiva, antingen en "retail" som passar alla datorer (som uppfyller minimi-kraven), eller en skiva som är specifik för datorn. Du kan inte använda dina Macbook-skivor. Om du hittar en skiva som "nästan" passar (en liknande PPC-dator) så kan du försöka installera Mac OS X med programmet Pacifist. Men det kräver omfattande kunskaper.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-01 17:03

jaha. hur "hittar" man en sån då? måste man köpa? är ju supergammalt..

  • Medlem
  • 2009-07-01 17:03

Kolla Tradera, Blocket. Men inte på TPB, det får man inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-01 17:06

Varför ska du formatera den? Är det något problem med den?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-07-01 19:46
Ursprungligen av rhesus:

Varför ska du formatera den? Är det något problem med den?

Precis. Installation av [mer] arbetsminne kräver ingen ominstallation av Mac OS X.

Om du trots allt vill formatera den utan skivor kan du koppla ihop dem med en FireWire-kabel och starta iBooken i FireWire Target Disk Mode. Man håller inne T då den startar så uppför den sig i princip som en hårddisk. Det kräver dock att du har en till dator som kan använda FireWire.

  • Medlem
  • 2009-07-01 20:25

Du kan klona hårddisken till en extern disk via exempelvis Carbon Copy Cloner, formatera hårddisken, och sedan klona tillbaka innehållet från den externa disken till iBooken. Detta förutsätter dock de förhållanden som Marcus K anger ovan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-01 22:15

hon har haft den väldigt länge, har hur mycket skit och program som helst installerat.. i mina tidigare pc-dagar brukade jag formatera nån gångom året för att den skulle hålla sig fräsh. men det r kanske ingen skillnad mot att bara avinstallera?

tänkte göra det och även installera mer minne. för fräshörens skull.

Ursprungligen av martenj:

hon har haft den väldigt länge, har hur mycket skit och program som helst installerat.. i mina tidigare pc-dagar brukade jag formatera nån gångom året för att den skulle hålla sig fräsh. men det r kanske ingen skillnad mot att bara avinstallera?

tänkte göra det och även installera mer minne. för fräshörens skull.

Det bästa är väl ifall du slänger in mer minne först och ser ifall datorn uppför sig tillfredsställande. Eftersom Mac OS X inte uppför sig som Windows, dvs. får registret överbetastat etc. allt med tidens gång så är en ominstallation väldigt sällan nödvändig. Gör gärna så också att du öppnar Skivverktyg i Verktygsprogrammappen (inne i Program) och markerar hårddiskvolymen samt väljer reparera behörigheter, det kan snabba upp datorn lite ifall den är segare än vad den ska vara. Onyx (ladda hem gratis) kan du också rensa upp cachefiler etc. med.

  • Medlem
  • 2009-07-01 23:02

Du kan slänga överflödiga program och deras associerade filer och mappar med exempelvis AppDelete. Du kan också göra en ny användare (admin) och ta bort den gamla, så rensas ALLT, utom programmen då. Men se då till att ha back-up på önskade filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-02 09:27

aha okej. ja, behöver man inte formatera så skippar jag ju gärna det förstås.

kanske ska kolla in appdelete.

tack

1
Bevaka tråden