Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WinXP=Unix?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-28 11:54

En kompis till mig påstår att en pece säljare har sagt till honom att Windows XP likväl som OS X bygger på Unix. Och detta gör att dom kan komunicera lättare med varandra Kan detta stämma? Om inte så vad bygger XP på.

/Erik

XP bygger inte på UNIX.
XP bygger på samma som alla andra windows.. dvs delar av tidigare windows. Sen att dom har haft olika serier, så som NT,2K resp 95,98,ME är ju en sak, men ingen av dessa har någon form av UNIX i sig.

XP är windows, från grund och botten.

Man kan säga att XP bygger på 2000 som bygger på NT som bygger lite löst på VMS. Det har absolut inget med UNIX att göra.

Det är fel. Men helt fel.

Microsoft har licencierat viss Unix-teknik till sin Windows-kärna. Väldigt väldigt lite, men ändå.

Tittar man i copyright information står det lite om "Berkely University" blah blah.

Ciryon

Praktiskt taget alla Operativsystem har väl kod från BSD? det var ju trots allt dom grabbarna som var först med TCP/IP och en del andra nätverkstekniker, om jag inte missminner mig.

Ptja.

Brukade inte MS hävda att NT är POSIX-compliant?

Men byggt på UNIX? Skulle inte tro det, nej...

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2003-04-28 18:07

En gång för länge länge sedan så fanns det mängder med UNIX-dialekter, alla företag med självaktning skulle ha sin egen UNIX. A/UX eller vad det heter var ett försök från ett för oss alla känt bolag. Ett annat var XENIX som tomtebolaget MS skapade och gjorde en halvhjärtad satsning på, men dom sålde det senare till Santa Cruze Operating SCO som bygge in det i sitt UNIX.

Men NT har en del UNIX och VMS teknik i sig dock väldigt dolt under en massa dos emulatorer och klicka-peka-tjosan. NT 3.51 och dom gammla versionerna hade flera olika programkörningsmiljöer dels win32/NT, OS/2 v1.2 tror jag det var.. en 16bits obskyr version samt en POSIX miljö. Den senare var ett krav från USA för att dom skulle få sälja något till militären, men hur dagens versioner har det med det vet jag inte.

NT 3.x -> NT 4 -> Win2k(NT5.0) -> winXP(NT5.1)

DOS -> win3.1 -> win95/8 -> winME -> död

Men att påstå att NT 5.1 (winXP) skulle komunicera bättre med OS X är rent svammel, är snarare att NT5.1 har mer kommunikationsproblem med alla andra os som finns än sin föregångare NT 5.0 (w2k).

jag tror att försäljaren missuppfattats. han (?) sa nog att både XP och OS X bygger på teknik.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-30 21:41

Inte äns OS X är Unix, OS X är bara Unix Based.
För att vara Unix operativsystem måste man genom gå en test samt betala dyr licensgrej.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2003-05-01 08:16

Ska man vara petig så finns det bara ett OS som får kalla sig UNIX och det är SCO "Open UNIX" eftersom det är dom som äger varumärket idag.

För att inte förvilla för stackare som inte vet annat än wintdo så kan det vara bra att kalla dom UNIX även om det inte är riktigt det..

  • Oregistrerad
  • 2003-05-01 12:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Praktiskt taget alla Operativsystem har väl kod från BSD? det var ju trots allt dom grabbarna som var först med TCP/IP och en del andra nätverkstekniker, om jag inte missminner mig.

Det gjordes ett antal TCP/IP-implementationer parallellt under åren fram till 1983 då ARPANET officiellt gick över till till TCP/IP, de flesta sponsrade/beställda av DARPA.

BBN gjorde ett antal till t.ex TENEX och andra DEC-system, till UNIX v6 och till sist en kernel-version i 4.1BSD.

Men det är riktigt att den omimplementation (av Bill Joy) i 4.1BSD som var mer eller mindre fritt tillgänglig var den som spred protokollet till de stora massorna, den var också avsevärt snabbare än de tidigare.

/BR

1
Bevaka tråden