Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone byter laddarkontakt?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nästa iPhone får troligen ny laddarkontakt...

Många webbsidor skriver om det idag och här är några citat från mobil.ses artikel:
"Idag fick EU-kommissionen stöd av mobiltillverkarna för sitt förslag om en gemensam standard för laddare. Redan nästa år ska standarden börja att följas."

"Nokia, Samsung, Sony Ericsson, Apple, LG och Motorola är de tyngsta namnen på listan och enligt EU-kommissionen täcks 90 procent av den Europeiska mobilmarknaden in av dem som skrivit på avtalet."

http://www.mobil.se/artikel/standardladdare_pa_gang_mob_090629150048-183.html

Ultimatum - Från kina

För den som är intresserad av varför det kom upp på agendan att tappa den lukrativa marknaden för unika laddar gränsnitt... här är den egentliga orsaken till varför man har "kommit överens".

http://www.google.se/search?hl=sv&q=micro+usb+%2B+chinese+government&btnG=Google-sökning&meta=&aq=f&oq=

Strålande - kineserna tvingar fram en stor miljö/antislöseri-reform. :-D. Hallelujah! På detta sätt slipper jorden ta emot en miljard övergivna laddare närmaste 10 åren....typ... Det är sådant här som "den globala marknaden" är till för (förutom att berika några få så klart).
Apple visade vägen (som ofta) med USB-laddning - jag tyckte direkt att det var en av de genialaste grejerna med iPhone faktiskt. Det blir en adapter mellan MicroUSB och GammelUSB under övergångstiden för många, men det är en baggis. En struntsak.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-29 21:32
Ursprungligen av Zimmerman:

Apple visade vägen (som ofta) med USB-laddning - jag tyckte direkt att det var en av de genialaste grejerna med iPhone faktiskt.

Var det verkligen Apple som visade den vägen för USB-laddning? Jag har en känsla av att min gamla NEC hade det för 4 eller 5 år sedan. Men kan absolut ha fel.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-29 21:53

Kinesiska iPhonekopior har redan miniUSB kontakt. Men man kan undra hur mkt ström stiften tål. Gränsnittet måste bli nytt, de 23 (?)stiften används till olika saker.

Utförligare artikel:

http://arstechnica.com/telecom/news/2009/06/10-companies-agree-to-standardized-mobile-phone-charger-in-eu.ars

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-30 09:58
Ursprungligen av soma:

Var det verkligen Apple som visade den vägen för USB-laddning? Jag har en känsla av att min gamla NEC hade det för 4 eller 5 år sedan. Men kan absolut ha fel.

Tror han menar USB och Firewire-laddning och det fanns redan i första iPoden 2001.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2009-06-29 20:42

Hoppas det är start på en ny standard för lågspänningsdrivna produkter så man slipper femtielva olika transformatorer under skrivbordet som inte får plats brevid varandra.

Men jag fattar inte. Apple ska alltså byta ut deras apple-standardipodport på iPHone mot en mikro-USB-port? Då slutar ju iPhone fungera i Apple-dockan, med alla tillbehör et.c. Eller är det i andra änden det ska sitta en mikro-USB-port? För det finns väl inga datorer som har mikro-USB-portar, då måste man ju ha en adapter till där. Blir inte detta väldigt knöligt, iaf för Apple?

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Men jag fattar inte. Apple ska alltså byta ut deras apple-standardipodport på iPHone mot en mikro-USB-port? Då slutar ju iPhone fungera i Apple-dockan, med alla tillbehör et.c. Eller är det i andra änden det ska sitta en mikro-USB-port? För det finns väl inga datorer som har mikro-USB-portar, då måste man ju ha en adapter till där. Blir inte detta väldigt knöligt, iaf för Apple?

Jag tror inte Apple kommer att byta till mikro-usb-port på alla sina prylar utan man kommer istället levererera med en adapter så att iPhone kan laddas med vilken laddare som helst och inte bara med Apples egna.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-30 17:25

Sgs alla mobiltelefoner utom en del nokiamodeller laddas med 5 volt. det brukar dessutom funka att ladda nokia 3,3 volts telefoner med fem volt också. Så för det mesta är det bara ett kontaktproblem. Laddkontrollen sitter i en krets i Litiumbatteriet. Det kan dock finnas särskilt sofistikerade laddare som samverkar med enheten för att styra laddningen. men knappast på vanliga konsumenttelefoner inkl,. iPhone.

Jag brukar glatt klippa sladden och löda in en annan kontakt vid behov. Plus att jag använder mobilladdare för att driva små USB enheter som också vill ha 5 volt 6-700 mA..
Man får bara kolla laddarens kapacitet att leverera ström. Sjunker spänningen vid större uttag funkar inte laddningen. Det sagda innebär att universalladdare behöver kunna ge upp ttill en ampère vid 5 volt och ändå inte dra ngt från nätat när laddning ej sker.

För den som reser omkring med en massa svart skrot som jag så finns små nätadaptrar på Elfa som ger fem volt upp till fem ampére. Sedan kan man göra en bläckfisk med de kontakter man behöver för kamera, iphone, annan telefon, Palm TX, miniaccesspunkt, handhållen gps osv. Det blir enklare när olika grunkor laddas med samma miniusb kontakt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-30 19:56

Att tillverkarna enades så snabbt var att om några år får du ingen laddare med din mobil. Färre delar kommer med telefon mindre kostnader för tillverkare.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-01 07:07

Det finns ju inget som hindrar Apple att bara sätta dit et micro-USB-kontakt på nästa iPhone. Det betyder ju inte att de behöver ta bort den gamla dock kontakten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-01 11:15
Ursprungligen av ridax:

Det finns ju inget som hindrar Apple att bara sätta dit et micro-USB-kontakt på nästa iPhone. Det betyder ju inte att de behöver ta bort den gamla dock kontakten.

Precis så tror jag att det blir. Jag tror inte nödvändigtvis att vi kommer kunna synka över den porten.

Ive och hela designavdelningen spyr av ångest givetvis. Detta är ett mycket omfattande ingrepp i en så extremt väldesignan produkt. En finsmakare ser givetvis att luren blir helt förstörd. Ett extra hål är ju en katastrof.

Ursprungligen av ridax:

Det finns ju inget som hindrar Apple att bara sätta dit et micro-USB-kontakt på nästa iPhone. Det betyder ju inte att de behöver ta bort den gamla dock kontakten.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-08-06 10:20
Ursprungligen av Zimmerman:

Ive och hela designavdelningen spyr av ångest givetvis. Detta är ett mycket omfattande ingrepp i en så extremt väldesignan produkt. En finsmakare ser givetvis att luren blir helt förstörd. Ett extra hål är ju en katastrof.

Håller med, det kommer bli väldigt svårt att få till en snygg Micro-USB-port. Ger mig riktigt äckliga HTC/PC-vibbar.

Jag tänker i banorna att Apple kanske kan lösa det hela genom att skicka med en liten "Dock till Micro-USB"-adapter med alla iPhone från och med 2011.

Vore en klart snyggare lösning.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-07-01 11:13

Motorola har haft mini-USB i flera år på sina mobiler. Kontakten sköter laddning och headset - allt i en kontakt. Denna brillianta lösning är anledningen till att jag inte byter min L7.

Ursprungligen av planB:

Motorola har haft mini-USB i flera år på sina mobiler. Kontakten sköter laddning och headset - allt i en kontakt. Denna brillianta lösning är anledningen till att jag inte byter min L7.

Gillar inte det, då man inte (utan adapter) kan ladda och använda headset samtidigt.

//Stefan

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-08-06 10:02
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Gillar inte det, då man inte (utan adapter) kan ladda och använda headset samtidigt.

Men det är väl inget problem då iPhone/iPod har separat uttag för headset? Apple lär ju inte skippa sitt uttag på toppen bara för att man inför micro-USB kan jag tänka...

Ursprungligen av frazze:

Men det är väl inget problem då iPhone/iPod har separat uttag för headset? Apple lär ju inte skippa sitt uttag på toppen bara för att man inför micro-USB kan jag tänka...

Nej det är det inte, men det jag kommenterade var ju att använda SAMMA kontakt för laddning och headset. Vilket jag inte gillar..

//Stefan

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-06 08:36

Nu börjar det hända saker, Januari 2011 är det sagt. Så NÄSTA iPhone då

European Commission says standard mobile chargers coming in 2011 | Science & Technology | Deutsche Welle | 30.07.2010

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-08-06 10:41

Men eftersom de har skrivit på avtalet så har de nog funderat ett tag och redan bestämt sig för en lösning. Det är inte mer än ca 10 månader innan vi får se resultatet. Beslutet i sig är enbart positivt. Skippa att skicka en laddare med varje telefon och köp så många du anser dig behöva vid sidan om istället. Inom en snar framtid så har man de laddare man behöver, och oavsett vem man hälsar på så ligger det en laddare och väntar på en om man glömt sin egen.

Betyder det här att efter 1 januari kommer alla iPhones att ha micro-usb?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-06 17:11
Ursprungligen av Chaosstar:

Betyder det här att efter 1 januari kommer alla iPhones att ha micro-usb?

The new charger will be for all smartphones and all “data-enabled” phones, and not older models

Nej, nej och nej! Har ni överhuvudtaget läst PM:et? Det är laddaren som företagen har kommit överens om.

http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/rtte/files/chargers/chargers_annex_ii_to_mou_january_12_2010_en.pdf

Där står det följande:

Citat:

The cable assembly shall terminate in a Micro-B plug. The plug shall meet the USB- IF Connector Test Requirements (http://www.usb.org/developers/compliance/connectors/), shall be compliant to the Micro-USB Cables and Connectors Specification, Rev 1.01 (Micro-USB 1.01), and shall be rated to meet all electrical specifications.
An EPS provided with a detachable cable shall be equipped with a USB Standard-A receptacle. Standard detachable cable assembly, supplied for use with the EPS, shall have Standard-A and Micro-B plugs and meet the USB-IF Cable Assembly Test Requirements for Compliant Usage of Connectors and Cables in Micro-USB 1.01. (http://www.usb.org/developers/compliance/cable/).”
Above requirement also applies to detachable cables used as adaptor i.e. where the Micro-B is replaced by a proprietary plug

Notera:

Om laddaren har en fast sladd så ska denna avslutas med en Micro-B kontakt.

Om laddaren har en löstagbar sladd så ska anslutningen till laddaren vara Standard-A kontakt.

Hur ser Apples laddare ut? Den har lös sladd och ansluts med en Standard-A kontakt, så Apple uppfyller detta krav.

Sista kravet säger att det inte behöver vara en Micro-B kontakt i telefonen utan det är tillåtet med en adapter. Denna adapter kan vara kabeln i sig själv.

Och eftersom Apple kör med en lös kabel så är den nuvarande kabeln helt enligt kraven.

Så det kommer inte bli någon ändring på Apples kontakter. Det kommer att se likadant ut som nu.

Syftet med överenskommelsen är inte att alla telefoner ska ha samma anslutning. Det är att man ska kunna använda samma laddare till flera telefoner och att man ska kunna ladda med en USB laddare. Man har kommit överens om de elektriska egenskaperna för laddarna och i förlängningen ska vi också kunna köpa en ny telefon utan att köpa en laddare bundlad med telefonen.

Dvs, på samma sätt som att det numera inte följer med någon laddare till en Ipod.

Dock så kan jag mycket väl tänka mig att Apple kommer att komma med en adapter för Micro-B till 30-pinnars kontakten som de använder nu.

Senast redigerat 2010-08-06 20:08
1
Bevaka tråden