Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samplingsbibliotek. Orkester.

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det någon som har arbetat, eller känner någon som arbetar med orkestersamplingsbibliotek? De som verkar gälla nu är nåt i stil med "Vienna orchestra..." och "East/West Quantum Leap Symphonic Orchestra Platinum Edition". Jag har googlat runt lite och läst lite recensioner, men vet egentligen inte särskilt mycket hur det är att jobba med dem. Det sistnämnda biblioteket ligger på 40 Gbit och kostar i Platinum version 29.000 loppor, så man vill ju gärna veta en del innan man köper. Musikaffärerna vet ingenting och hänvisar till internet... Någon som vet vad det är för skillnad mellan versionerna av biblioteken?

Jag kommer liksom från andra hållet jämfört med de personer som skriver recensionerna; Jag är utbildad tonsättare och har jobbat med riktiga orkestrar och undrar hur väl det går att fejka en.

Hjälp?

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-07-14 20:43

Platinum (och säkert också Vienna...) tar väldigt mycket datorkraft eftersom det är våldsamt mycket samplingar som ska hanteras. Jag läste någonstans om en som använde 8st datorer för att kunna köra allt han ville i realtid med Platinum... Alternativet är annars att bounca färdiga instrument till audiospår.
Jag har "bara" Silver Edition och Gold Edition, men redan dessa är grymt bra, tycker jag. Platinum har ännu fler varianter och är i 24-bit i stället för 16-bit och 3 micpositioner i stället för 1, så den bör rimligtvis ge extremt mycket välljud för pengarna.
Det fina med EWQLSO, är att om man har gjort arrangemang i de "små" versionerna, så är det bara att tuta och köra med Platinum om man uppgraderar till den i framtiden, eftersom dessa arr kommer att vara kompatibla med Patinum - så du skulle egentligen kunna köpa en av de billigare versionerna och se om du trivs med den innan du ger dig i kast med värstingen...

4 år senare...

Hur går det med era orkestrar?
Jag är nu i färd med att köpa EWQLSO själv!
Tänkte börja med Gold.
Till skillnad från för fyra år sedan får man nu ALLA dessa bibliotek i ett paket för 11 800 kr! (Import från USA. Tull och moms tillkommer. Se nedan i stället).

EW-179: Symphonic Orchestra Gold
EW-188: EastWest/Quantum Leap Pianos Gold
EW-182: Symphonic Choirs
EW-176: Quantum Leap Goliath
EW-175: Stormdrum 2
EW-174: Voices of Passion
EW-181: Quantum Leap RA

Så jag tänkte slå till.
Är det någon som har ett bättre förslag?
Är ni nöjda med orkestern?
Vad gillar ni för piano?

Senast redigerat 2009-06-29 21:46
  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-24 17:18
Ursprungligen av the örjan:

Vad gillar ni för piano?

Jag kikade på en Steinway Model E för ett par tre veckor sedan. Den gillade jag.

Elton John hade tydligen spelat in ett album på den för knappt 20 år sedan. Lite omtymplig om man behöver kånka runt på den dock. Väger ungefär ett halvt ton.

När det gäller "oäkta" pianon så brukar jag köra på det som finns i min Fantom. Det är enklast så. När jag för några år sedan jämförde en massa olika så fastnade jag faktiskt vid Ultimate Piano Collection, trots att de även då fanns varianter på ett par GB. Man bygger inte nödvändigtvis ett bra samplingsbibliotek genom att strukturerat sampla alla tangenter 25 gånger i flera minuter, utan det viktigaste är att man lyssnar och arbetar fram rätt känsla.

Ursprungligen av amino:

Man bygger inte nödvändigtvis ett bra samplingsbibliotek genom att strukturerat sampla alla tangenter 25 gånger i flera minuter, utan det viktigaste är att man lyssnar och arbetar fram rätt känsla.

Hahaha bra sagt och jag håller med!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-06-24 12:03

Kan inte svara på orkesterfrågan, men som piano använder jag Pianoteq sedan några år och är väldigt nöjd med det. Det är alltså inte samplat utan modellerat, vilket gör att applikationen väger in på endast 20 MB.

Den finns i följande versioner:
Windows, v3.0.4, 32-bit
Windows, v3.0.4, 64-bit
MacOS X, v3.0.4
Linux, v3.0.4, 32-bit
Linux, v3.0.4, 64-bit

Pris: 249€

Läs mer på http://www.pianoteq.com/

  • Medlem
  • 2009-06-24 12:09

Jag vet inte hur det ser ut nu 'over there' men jag fick ett fantastiskt pris på hela symfonipaketet i staterna när dollarn låg på 6 kronor och det dessutom var 50% på det priset.

Har man datorkapacitet så det räcker är det oslagbart av vad jag hört. Piano är jag lite osöker på men det ska väl vara The Grand som kan utmana isåfall.

/Mein

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2009-06-24 16:23

EastWest kör köp två betala för en just nu så jag har idag fått ett paket med Symphonic Orchestra Gold och Goliath för 339 Euro. Svinbilligt tycker jag! Tnkte också testa Gold och se om jag gillar det för att då uppgradera till Platinum.

D.

Vienna och East West är de tunga veteranerna och båda låter hur bra som helst!
Vilken skillnad det är jämfört med 10 år sedan när man satt och petade med sin Roland och sin Akai. Och vilket pris!!

Skillnaden är att East West vänder sig till filmmusikkompositörer och låter John Williams och Hollywood.
Vienna låter som nyårskonserten från Wien.
(Men det beror delvis på repertoaren i demobiblioteken.)

Vienna koncentrerar sig på symfoniorkester och klassisk musik, medan East West har ett stort utbud av allt. Filmscores är ju inte bara symfoniorkester utan också körer, bombastiska trummor, arabiska, etniska ljud och death-metal gitarrer.

Ska man bara ha en symfoniorkester är Vienna mer komplext och detaljerat, och spänner över ett större prisintervall. Ju mer man betalar, desto bättre blir det.

Jag tänker köpa East West av tre anledningar.

1. De har ett oslagbart paketpris! Man får sju boxar - Complete Composers Collection - för 15 000 kr! Det är lite mindre än halva priset.
Då får man även byta ut boxar om man vill.

2. Man är inte begränsad till symfoniorkester.
Jag kan slänga in sitar, panflöjt, digeridoo, congas och en tjej som walear på bulgariska om jag vill.
Man får fyra stora pianon i en egen box och en kör som man kan mata in text till!

3. Det används i Hollywood. Danny Elfman använde "Stormdrums" i Terminator 4 t ex. (Fast Vienna används såklart det också).

Vienna kan man pussla mycket med.
Special edition, standard eller full, plus eller inte plus osv.
Jag skulle nog köpa "Special Edition Bundle" för 7600 kr. Då får man både vanliga och plus.
Då får man en bättre och smartare orkester än hos East West, men det är också allt man får.
En fördel med Playern är att den är mer lättspelad/automatiserbar när det gäller att switcha samplingar on-the-fly.

Vill man vara absolut säker på att inte bli missnöjd med orkestern kan man hosta upp 42 700 kr och köpa "Symphonic Cube".
29 DVD-skivor med 550 GB instrument. (199 730 samplingar).
Bättre än det finns nog inte.

Finns det någon som har kört något ett tag?
Det kanske är någon som inte håller med om nå't?

Senast redigerat 2009-06-29 23:01

Jag köpte EastWest biblioteken när de var som dyrast så det enda som stör mig är EastWest extremt ruttna buissness politik. Ena veckan kostar det 40.000:- och andra 10.000:-. Ljudmässigt låter det kanon men legato spel på stråk och brass är Vienna mycket bättre. Överlag är har Vienna ett rakare och mindre levande sound dock. Men för att få det bästa så behöver du komplettera med Vienna stråket också. Pianoljudet finns det inga alternativ än att bita i det sura äpplet igen. EastWest Piano. Låter bättre än precis allt. Jag har inte testat Viennas ny Imperial Piano dock, men då det inte är något Legato behov på Piano så är det nog inte bättre.
Skillnaden mellan Gold och Platinum är faktiskt hörbar. Jag får för mig att det finns mer djup i ljudet på Platinum, samt att jag fått för mig att det är fler velocity nivåer men Gold låter klart godkänt och så är det ju en aspekt på datorkapacitet också.
I dagens läge kan ju en enskild Applikation bara hålla runt 3.2 Gb RAM så jag brukar köra Logic 8 och Kore 2 på samma dator för att fördela samplingarna. Man routar MIDI från Logic till Kore2 med OSX IAC drivers utan problem. I värsta fall kan man behöva öppna en tredje applikation också och då kan man tex ta Kontakt 3 standalone.

Senast redigerat 2009-06-30 08:40
Ursprungligen av Firechild:

I dagens läge kan ju en enskild Applikation bara hålla runt 3.2 Gb RAM så jag brukar köra Logic 8 och Kore 2 på samma dator för att fördela samplingarna. Man routar MIDI från Logic till Kore2 med OSX IAC drivers utan problem. I värsta fall kan man behöva öppna en tredje applikation också och då kan man tex ta Kontakt 3 standalone.

...men kan inte L8/ESX etc samplers på Mac andvända streamande samplingar ala
Gigastudio o Halion? Eller tänker jag på päron när du pratar äpplen?

/Hasse

Ursprungligen av hasse_fx:

...men kan inte L8/ESX etc samplers på Mac andvända streamande samplingar ala
Gigastudio o Halion? Eller tänker jag på päron när du pratar äpplen?

/Hasse

Jojo, men nu snackar vi samplingar la masse så 7 Gb i RAM kanske är 40 GB samplingar varav 33 Gb streamas och 7 Gb är bara attackfasen som ligger i RAM:cool:

Evan - The Other Side

Musiken som börjar automatiskt på denna länk är gjord med Vienna, EWQL och Miroslav. Skönaste grejjen är körerna som kommer in efter en minut. de är programmerade helt från scratch med EWQL Symphonic Choir och wordBuilder. konsonant och vokaler, stämma för stämma.

Här är det enbart EWQL.

http://www.youtube.com/watch?v=ufyiVY5BBUg

  • Medlem
  • 2009-07-10 17:15

[QUOTE="Firechild;1796574"]Jojo, men nu snackar vi samplingar la masse så 7

Evan - The Other Side

Någon har uppenbarligen lyssnat lite för mycket på Carl Orff. Hotfulla körer.

Ursprungligen av Firechild:

Jojo, men nu snackar vi samplingar la masse så 7 Gb i RAM kanske är 40 GB samplingar varav 33 Gb streamas och 7 Gb är bara attackfasen som ligger i RAM:cool:

Men varför ska du göra så? Är du inte för mycket i framtiden nu? Du får väl spela in. Eller "bouncea", hur det nu stavas....O:-)

Ursprungligen av Firechild:

Jojo, men nu snackar vi samplingar la masse så 7 Gb i RAM kanske är 40 GB samplingar varav 33 Gb streamas och 7 Gb är bara attackfasen som ligger i RAM

...aha - en helt annan liga!! Men då försvinner ju å andra sidan det kreativa nöjet att realisera hela arrangemanget med Emax SE och lite sound-on-sound (sade han avundsjukt O:-)) Tack för exemplen!

Roade mig även med att lyssna på sådant VSO väljer att lägga upp som demonstration... Tekniskt imponerade men mekaniskt och omusikaliskt! Visserligen behöver ju en orkester medvetna engagerade musiker och en skicklig dirigent för att lyfta riktigt, men det borde gå att göra bättre än exemplen visar...:tveksam:

Länk: Vienna Symphonic Library Examples 1

Hasse

Redigering : mittåt - om man tar av sig musikkritker-ala-P2-minen så finns det i alla fall ett par tre ganska så njutbara exempel i "Herbs Playlist"

Länk: Vienna Symphonic Library Examples 2

Senast redigerat 2009-07-13 19:01
Ursprungligen av hasse_fx:

Redigering : mittåt - om man tar av sig musikkritker-ala-P2-minen så finns det i alla fall ett par tre ganska så njutbara exempel i "Herbs Playlist"

Länk: Vienna Symphonic Library Examples 2

Tycker jag också. Men har du lyssnat på East West demosarna också?

Det här är helt galet!
I dag måndag kl 15.00 var jag klar med installationen av East West biblioteken.
Jag började i lördags...

Två och en halv dagars installation. Trodde jag aldrig att jag skulle få uppleva.
Totalt 428 GB. Hur många samplingar det är vet jag inte, men en uppskattning är 100 - 150 tusen.

Nu ska vi bara tämja dom rackarna också så att dom gör som jag vill....!

P.S. Jag skall tillägga att Piano är de dominerande samplingarna. Det är onödigt mycket piano, om jag säger så. Det kostade bara $70 att byta light mot full version.
Orkestern är faktiskt bara 33 GB.
Det som skapar datamängd är micpositioner. Tre stycken för Platinum plus att det är 24 bitar.
Då blir det helt plötsligt 117 GB. Men det är samma ljud.

Senast redigerat 2009-07-13 21:23

Tack för info.
Platinum låter väl djupare för att det är 24 bitar? Dessutom finns tre micpositioner.
Gold är 16 bitar och har en micposition. Skillnaden i pris i CCC paketet är $200.

Det sura äpplet East West piano (Quantum Leap Piano) är inte alls surt eftersom det ingår i CCC.
Det är bara att byta Piano Gold mot Complete för $70 extra, och det gör jag så klart. (Jag har inte Euron i huvet).

Det var ju bättre än Viennas Imperial som bara är en Bösendorfer, medan EW är den, Steinway, Yamaha C7 och ett märke jag aldrig hade hört talas om, och då tyckte jag EW.s Bösendorfer lät bättre.

Det finns ingen kyrkorgel! Men de brukar ju låta OK i nästan vilken synt som helst, så det går nog bra.

Hoppas det finns fler som håller på och har nå't att säga.

Jag kör med East West Platinum Play och är väldigt nöjd med det.
Har nyligen använt det till en långfilm och det lät bra även i biograferna.

Det är faktiskt bra med tre micpositioner, inte för att jag använder de samtidigt men ibland är mellan modellen som gold har lite för blöt, mycket rum ,som är lite av Eastwest svaghet, det mesta är väldigt reverbdrypande, fast de är naturlig ambience iofs.

Tack och lov kan man ju uppgradera. Jag får lära mej Gold först så får vi se om jag fötjänar något Platinum. O:-)

Vad är "Round Robin" teknik?
Jag har förstått det som att det är ett automatiskt byte av samplingar för att undvika maskinell repetition.
Men kan man då välja i fall bytena skall ske cykliskt eller random?

Det sker helt automatiskt och förmodligen i cykel. Tex Staccato x5 är det fem samplingar som den knallar igenom innan den börjar om.

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra här.
Jag tänkte höra vad ni har för MIDI-klaviatur, men det finns det ju andra trådar för.
Men jag ser orkestersystemet som en helhet och jag ska ju spela på East West biblioteket.
Dom "rekommenderar starkt" ett 88 tangenters.
Jag har fastnat för CME UF80.
8 reglar, seq-kontroll och snyggt.

http://www.cme-pro.com/en/product-list.php?bc=3

Senast redigerat 2009-07-03 22:01
  • Medlem
  • 2009-07-04 20:15

en fråga. Om jag vill ha stråkar som efterliknar orkestrar för produktioner som inte är hollywood utan ur en låtskrivarsynpunkt, är gold ändå ett bra val och ev. uppgradering till platinum senare?

"Och varför är den här tråden i effektsektionen?"

Ja det kan man undra. Någon moderator borde ha flyttat på den. När jag skakade liv i den var den fyra år gammal.
Och jag gjorde ju som dom vill att man ska göra, nämligen söka efter gamla trådar innan man skapar en ny.

Ursprungligen av gazt:

en fråga. Om jag vill ha stråkar som efterliknar orkestrar för produktioner som inte är hollywood utan ur en låtskrivarsynpunkt, är gold ändå ett bra val och ev. uppgradering till platinum senare?

Ja, O ja!
Det kan jag säga utan att ens ha det själv.
Jag fick det med posten i går.

Men jag har gjort musik med dator i 18 år, så jag påstår att om du bara skall "skriva" musik så duger det t o m med Silver versionen.
Köper du Gold tror jag inte du kommer att få behovet av att uppgradera till Platinum.

Är du bra på noter och vill ha proffsig notutskrift kan du köpa "Sibelius 6".
Då får du dåliga ljud och jättebra noter!

Men det finns även notutskrift i Logic.

Sa tumregeln verkar vara att Vienna är mer "ärligt" och därmed lite svarare att jobba med, medan EastWest later bra bara man slar an tangenterna?

Det blev inget köp för mig, eftersom jag da även behöver uppdatera dator och liknande. Men vad som önskas är den mest osminkade versionen. inte vad som "later bäst" paradoxalt nog.

Ursprungligen av Valfrid:

Sa tumregeln verkar vara att Vienna är mer "ärligt" och därmed lite svarare att jobba med, medan EastWest later bra bara man slar an tangenterna?

Det blev inget köp för mig, eftersom jag da även behöver uppdatera dator och liknande. Men vad som önskas är den mest osminkade versionen. inte vad som "later bäst" paradoxalt nog.

Om det är en paradox eller inte beror väl på vad du vill.
Vad vill du?

Jag köpte ju "Hollywood". Jag vill ha bra resultat så enkelt som möjligt.
I fall man köper "Vienna" och vill peta med realism, har man då inte tagit sig vatten över huvudet?
Kommer man att lyckas?
Är man då inte inne på ett annat område än musik egentligen?
Ett område som jag är mycket intresserad av, men som jag mer tycker är mer akademiskt än musikaliskt.

Efter att ha lyssnat på ett 50-tal demos från East West och Vienna så tycker jag ju att East West låter bäst.
Och det var ju dessutom billigare.

Ursprungligen av the örjan:

Om det är en paradox eller inte beror väl på vad du vill.
Vad vill du?

Jag köpte ju "Hollywood". Jag vill ha bra resultat så enkelt som möjligt.
I fall man köper "Vienna" och vill peta med realism, har man då inte tagit sig vatten över huvudet?
Kommer man att lyckas?
Är man då inte inne på ett annat område än musik egentligen?
Ett område som jag är mycket intresserad av, men som jag mer tycker är mer akademiskt än musikaliskt.

Efter att ha lyssnat på ett 50-tal demos från East West och Vienna så tycker jag ju att East West låter bäst.
Och det var ju dessutom billigare.

Ja, nu har jag inte jobbat med nagot av dem, sa jag vet väldigt lite.

Men jämförelse kanske kan vara att vissa trummaskiner later jättebra direkt. Reverb och kompressor och eq:at direkt ur boxen. Presetsen heter typ efter olika genrer, och det är oftast bara att klicka sig fram till en som later ungefär som man tänkt. Och sen skruva lite. Men en del, kanske bara nagon procent, vill ha en baskagge som den later "pa riktigt", och vill ga lite omvägar.

Sa om jag skulle köpa nagot av dem sa vill jag ha en sa torr och autentisk sampling som möjligt, för jag hade tänkt göra en specifik grej.

Ursprungligen av Valfrid:

Ja, nu har jag inte jobbat med nagot av dem, sa jag vet väldigt lite.

Inte jag heller.

Ursprungligen av Valfrid:

Sa om jag skulle köpa nagot av dem sa vill jag ha en sa torr och autentisk sampling som möjligt, för jag hade tänkt göra en specifik grej.

Börjar det inte bli dags nu, om det har gått fyra år? (förlåt att jag skojar)

Ha ha! Jag har haft ett uppehåll nu på flera år. Det var nödvändigt. Så jag har bokstavligen dammat av diverse prylar nu för att sätta upp det hela.
Det har varit några "jasså, har jag en sån?"

Ursprungligen av the örjan:

Börjar det inte bli dags nu, om det har gått fyra år?

Inte då. Jag har projekt som går åtta år tillbaka i tiden, och jag kan prata mig varm om dom än idag. Tänk om de skulle bli färdiga, då måste jag ju leva upp till ryktet!

Ursprungligen av Valfrid:

Inte då. Jag har projekt som går åtta år tillbaka i tiden, och jag kan prata mig varm om dom än idag. Tänk om de skulle bli färdiga, då måste jag ju leva upp till ryktet!

Jag är bekant med det resonemanget. Men vi kommer att bli gamla, och då ångrar vi det vi inte gjort i stället för det vi gjort.
Men du vet nog det också, eftersom du flinar.

Bevaka tråden