Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

C och C++ är skitspråk, datorspråkens PC

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu ska vi provocera, men det är inte bara jag. Jag ska bara peka på en källa av klokheter som säkert kommer att reta några, speciellt som att källan har rätt.

Jag har länge ansett att C och C++ är förfärliga dinosaurer, feltänkt skräp som är programmeringsspråkens motsvarighet till IBM PC, dåliga improvisationslösningar som industrin standardiserat på bara för att det var det första som alls fungerade, om än dåligt.

Boken The Unix-hater's Handbook har med en hel del just om vad det är som är fel med C och C++, och det är idel sanningar! Notera exempel på C's princip om att göra flera saker på samma rad. Somliga tycker det är bra. Det är inte bra, har aldrig varit bra och forstätter att orsaka dåliga program som saknar felkontroller.

Frågan om man ska hata Unix (i jämförelse med vad?) lämnar jag därhän. Däremot känner jag att nästan vad som helst är bättre än C och C++, och tack vare den här boken behöver jag inte argumentera. Det står där. C hindrar oss att ens fundera på att skriva bra program, för man kan inte skriva bra program i C. Man måste kunna C och C++, men man behöver inte gilla det. Om man har minsta visioner och kunskap om alternativen så gillar man det inte.

Om detta även gäller Objective-C kan jag väl lämna osagt. Ni som kan det kan ju kolla vilka argument som gäller även där.

Inte för att jag är programmerare ... men vilket språk är bra då?

  • Oregistrerad
  • 2003-04-30 14:55

Kan säga vad jag vet och har hört så blir program snabbast om man skriver dem i C.
Jag är inte C guru själv utan gillar med Objectiv C och detta språk har väldigt snygg syntax tycker jag.
Andra språk med snygg syntax

Haskell som skrivet mer eller mindre för matematiker(man tvingas skriva snygg kod, därför tar det lång tid innan kod man skriver fungerar)

AppleScript, lätt läst för alla människor

  • Medlem
  • London
  • 2003-04-30 15:02

Jag är lite kär i Java faktiskt, men håller på att lära mig Obj-C. Tycker att Java är trevligt och på tillräckligt hög nivå för att jag ska stå ut. De få gångerna jag har programmerat C så har jag bara blivit irriterad. Om det beror på att jag lärde mig Java först och är van vid att inte behöva tala om för en funktion hur lång strängen jag skickar till den är eller om det är ren frustration över att inte behärska språket lämnar jag osagt...

  • Oregistrerad
  • 2003-04-30 15:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
C hindrar oss att ens fundera på att skriva bra program, för man kan inte skriva bra program i C.

Tjena. Alla program du använder på din dator nu är skrivna i C eller använder rutiner skrivna i C. Om du inte menar att alla program du använder är dåliga så har du fel.

Man ska använda rätt programspråk för rätt uppgift. C har definitivt sin plats, ibland måste man programmera maskinnära och det är precis det C är designat för.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ekelund
Kan säga vad jag vet och har hört så blir program snabbast om man skriver dem i C.

Myt. Det är en ren myt som C-förespråkare älskar att uppmuntra. Alla språk som kompileras till maskinkod är så snabba som optimeraren gör dem. Däremot är interpreterande språk som Python och Java klart långsammare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Wallström Alla program du använder på din dator nu är skrivna i C eller använder rutiner skrivna i C. Om du inte menar att alla program du använder är dåliga så har du fel.

Man ska använda rätt programspråk för rätt uppgift. C har definitivt sin plats, ibland måste man programmera maskinnära och det är precis det C är designat för.

Det går att skriva program i C, men det tar längre tid och de får fler fel än de kunde haft.

Ett problem är att C inte är "designat" över huvud taget. Det är ett stort hack fullt av fel och dåliga eller halvdana lösningar, en glorifierad assembler, och det finns absolut ingenting som C kan som inte andra kompilerande språk kan göra lika bra. De behöver bara kunna göra samma systemanrop.

Det är inte så att det inte går att använda (jag använder det själv, men mest när jag inte har nåt annat val) utan att det är onödigt svårt.

Som boken noterar så är det nästan omöjligt att göra bra programmeringsverktyg för C. Dagens debuggers är sämre än de som skrevs tidigare, för dagens skrivs med C i fokus. Förr utvecklades avancerade programmeringseditorer som verkligen var häftiga. De är borta, för C har för snårig syntax, och den som inte skriver för C har inget jobb.

Listan av alternativa, bättre språk är för lång för att försöka skriva, men den börjar redan med Algol, föregångaren till C och det första riktigt strukturerade språket förutom Lisp. Tyvärr är få av dessa språk något alternativ, för det utvecklas inga moderna kompilatorer för dem. Om de finns så är de skrivna i C, och buggiga...

Visst är det en hård värld vi lever i?

  • Oregistrerad
  • 2003-04-30 16:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Myt. Det är en ren myt som C-förespråkare älskar att uppmuntra. Alla språk som kompileras till maskinkod är så snabba som optimeraren gör dem. Däremot är interpreterande språk som Python och Java klart långsammare.

Det går att skriva program i C, men det tar längre tid och de får fler fel än de kunde haft.

Ett problem är att C inte är "designat" över huvud taget. Det är ett stort hack fullt av fel och dåliga eller halvdana lösningar, en glorifierad assembler, och det finns absolut ingenting som C kan som inte andra kompilerande språk kan göra lika bra. De behöver bara kunna göra samma systemanrop.

Det är inte så att det inte går att använda (jag använder det själv, men mest när jag inte har nåt annat val) utan att det är onödigt svårt.

Som boken noterar så är det nästan omöjligt att göra bra programmeringsverktyg för C. Dagens debuggers är sämre än de som skrevs tidigare, för dagens skrivs med C i fokus. Förr utvecklades avancerade programmeringseditorer som verkligen var häftiga. De är borta, för C har för snårig syntax, och den som inte skriver för C har inget jobb.

Listan av alternativa, bättre språk är för lång för att försöka skriva, men den börjar redan med Algol, föregångaren till C och det första riktigt strukturerade språket förutom Lisp. Tyvärr är få av dessa språk något alternativ, för det utvecklas inga moderna kompilatorer för dem. Om de finns så är de skrivna i C, och buggiga...

Visst är det en hård värld vi lever i?

Jo klart allt handlar om optimering, men tror inte det finns så många kompilatorer som optimerar så bra som C kompilatorer, eftersom C är så stor standard och många år på nacken. Kan tänka mig att backenden i gcc optimerar mycket men den optimerar ju lika mycket oberoende av språk. Så det som gör C snabbare borde ligga i optimeringar i Frontenden antagligen. Har precis börjat koda frontend för språket Enkel i skolan, och har nästan gjort klart en backend, men sitter med ett stort problem nu så kan inte redovisa den än grrr

Ja, jo.

Nu blev det religionskrig.

SJÄLVKLART kan man skriva bra program i C och C++. Man kan t.om. skriva bra program i RISC-assembler.

Därmed inte sagt att det är lätt.

Ju större friheter ett språk ger, desto större diciplin krävs av programmerarna. Så enkelt är det.

Men visst; Ska jag skriva ett stort och multitrådat serverpaket så väljer jag inte C i första hand. Eftersom jag är bekväm så tycker jag ju att GC är ett bra sätt att undvika att lägga veckor på att spåra minnesläckor...

Ja, som sagt. Man kan skriva bra prgram i C och C++. Trots att språken har sina brister och problem. Framför skall man som programmerare inte maximera ett språks negativa potential. Jag menar, trots att det finns GOTO i ett språk kan man ju låta bli att använda det.

Bara för att nyansera Ingemars slakt av C. Anledningen att C växte sig så starkt var att det blev en ANSI-standard och det lämpade sig väl för att skriva portabel maskinnära kod. T ex som ett operativsystem som UNIX. Det kunde skrivas portabelt mycket med hjälp av att det fanns ANSI-C kompilatorer till all världens processorer. Om man jämför med PASCAL så saknade det standardiserad I/O till och börja med.

Ursprungligen av ace4711:

Ja, som sagt. Man kan skriva bra prgram i C och C++. Trots att språken har sina brister och problem. Framför skall man som programmerare inte maximera ett språks negativa potential. Jag menar, trots att det finns GOTO i ett språk kan man ju låta bli att använda det.

Goto är ett typiskt exempel på en av datavetenskapens dogmer. Man lär unga studenter redan under de första kurserna att de inte ska använda goto. Man uppmuntrar dem inte ens till att själva resonera kring satsen och dra egna slutsatser kring dess existensberättigande.

Vid korta väldokumenterade hopp med tydliga etiketter kan kod som använder goto bli väldigt lättläst jämfört med strukturerad programmering.

Jag tror att det är oklokt att förkasta en användbar konstruktion på grund av att den potentiellt kan användas på ett dåligt sätt. Det är en dålig ursäkt att inte utbilda väldisciplinerade programmerare som har omdöme att avgöra när det är lämpligt att använda den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-15 10:34

Oj, det var en gammal tråd du väckte till liv här.

Jag undviker själv goto. Min åsikt är att det inte är goto i sig självt som är problematiskt, utan labels (etiketter). Dessa försvårar förståelsen av program vid enkel genomläsning.

:
:
a = 42;
return a;
:
:

I exemplet ovan är det lätt att se vad funktionen returnerar vid denna punkt, nämligen 42. Jämför med:

:
:
a = 42;
special: return a;
:
:

Nu vet vi inte längre vad programmet kommer att returnera här med mindre än att vi letar igenom hela funktionen för att hitta alla goto som hoppar till special.

På sätt och vis anser jag labels (som man kan hoppa till varsomhelstifrån) är värre än COMEFROM.

Det är klart att om funktionen är liten och enkel så kan det vara tydligt ändå, men små enkla funktioner är sällan de som "behöver" goto.

Ofta använder man goto för att hantera undantag. Man vill bryta sig ur invecklade nästlade loopar. I dessa fall använder jag oftast return-satsen istället. Jag ser till att funktionen returnerar en speciell felkod t.ex. Ibland har jag en övergripande funktion som anropar funktionen där jobbet görs och sedan tar hand om fel som kan returneras.

Jag är medveten om att många anser att det är av ondo att ha flera return-satser i en funktion. Men jag tycker ändå detta är bättre än att använda labels (och goto).

  • Medlem
  • 2003-04-30 22:21

Jag håller med Ragnemalm. Jag använder C (och håller på att lära mig Obj-C) ofta och är väl en hyfsad C programmerare men har aldrig, hur maskinnära språket än är, gillat det. Det kräver otroligt mycket av den som kodar och visst man blir en liten j-vel på GDB och andra debug metoder men det gör ju inte språket i grunden bättre för det. Ett bra programspråk är effektivt men också lättläst.

Nu kommer säkert en hel del att skrika av ren förskräckelse men kolla in ett gammalt språk som COBOL. Det är historia men är elegant och framför allt är koden lättläst även om det sitter en en icke erfaren programmerare bakom spakarna. Visst det är språk som utvecklades för administrativa uppgifter men det präglar också språket och det är en baggis att lära sig grunderna i filhantering etc. Med C kan man spendera timmar med att försöka förstå logiken i koden , framför allt om man de-buggar andras kod och det kräver att man är noga med att kommentera sina rutiner för att andra ska förstå. Inte blir det mycket enklare med C++.

Förutom COBOL , som jag inte rört på många år nu gillar jag fortfarande konceptet med Pascal. Det har också
ellegans och var relativt lätt att lära och dessutom var koden relativt lättläst. Dessutom tycker jag personligen att Pascal på den tiden jag använde det till dom flesta uppgifter producerade precis lika effektiv kod som C. Om det skiljer en hundra del av sekund i exekvering spelade mindre roll. Tiden för utveckling i Pascal var ofta kortare än att göra samma uppgift i C.

Ett annat språk som jag kodade mycket i förr och som jag gillade för sitt lite omvända tänk är Prolog. Det passar inte dom vardagliga uppgifterna men har ett tankesätt som jag starkt gillar även om koden som producerades inte var särdeles snabb. Prologs idè är lite förenklat att beskriva sitt problem och sedan låta Prologs motor impletementera algoritmen för att lösa problemet Istället för som normalt klura ut hur tusan man impletementerar sin algoritm i ren kod. Men det är ett språk som är nichat mot AI. Fortfarande används LISP istället för Prolog trots att Prolog många gånger skulle ha varit enklare att använda.
(LISP är dock snabbare på att exekvera kod än Prolog) LISP döpte jag iaf snabbt om till Lot's of Independent Stupid Parantheses.

Men det finns många språk som säkert är bättre än både Java och C och C++ som glömts bort i något hörn av en eller annan anledning. Samma sak gäller många operativ som aldrig blev något. Se på BeOS.

Ett tag hörde man på konsultmarknaden bara COBOL , sedan var det bara C sedan blev det C++ (vilket jag hatar!) sedan blev det Java...som med allt annat. Det handlar om smart marknadsföring. Varför blev det DOS och inte CP/M eller varför dog VMS ut och Unix blev stort ? Varför dominerar Microsoft och inte Apple etc..

CP/M var överlägset DOS
VMS har en hel del saker som känns betydligt mer genomtänkt än Unix.
MacOS gillar jag iaf bättre än Microsofts Windows

Mvh
/Ulf

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ekelund
Jo klart allt handlar om optimering, men tror inte det finns så många kompilatorer som optimerar så bra som C kompilatorer, eftersom C är så stor standard och många år på nacken.

Jodå, men det är där skillnaden ligger, inte i språket självt. Varför är Intelprocessorer snabbare än PPC? Inte för att de är bättre designade från början precis, utan för att enorma resurser läggs på det, resurser som finns för att det utsetts till standard. Men om ett annat språk använder samma mellankod så kan det optimeras lika bra.

Jag påstår alltså inte att man ska låta bli C/C++. Det jag var ute efter med tråden var att visa på att vad vi har inte nödvändigtvis är det bästa möjliga. Hela PC-världen lever med att det bara finns en väg, och det är Bills väg.

För tidig standardisering är ett elände. Vi måste leva med det, men vi borde inte älska det och låta det begränsa oss för alltid. Jag hoppas att det ska dyka upp nya, starka alternativ. Ada har märkligt nog inte lyckats slå, flitigt baktalat av C-maffian. Delphi är stort, men bara för PC. Java var hett ett tag, tack vare att syntaxen fjäskar med C-användare, men det är bara lite bättre. Men vad kan komma?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
För tidig standardisering är ett elände. Vi måste leva med det, men vi borde inte älska det och låta det begränsa oss för alltid. Jag hoppas att det ska dyka upp nya, starka alternativ.
...
Men vad kan komma? [/B]

Är inte det givet? Frälsaren är på väg!
Perl6! Perl6! Perl6!

Redan Perl5 är ju trevligt.
Skriv detta på en rad i Pascal...

$olle =~ s/VAR\s+(\S+)\s+\%([^\%]+)\%/$keepers{uc($1)}=$toUpper?uc($2):$2/gei;

Citat:

Skrevs ursprungligen av thorman
Skriv detta på en rad i Pascal...

$olle =~ s/VAR\s+(\S+)\s+\%([^\%]+)\%/$keepers{uc($1)}=$toUpper?uc($2):$2/gei;

Hm, var inte en av Ingvars invändningar att c-kod kan vara svårläslig för andra programmerare än den som skrev koden.

Citat:

Skrevs ursprungligen av thorman
Är inte det givet? Frälsaren är på väg!
Perl6! Perl6! Perl6!

Redan Perl5 är ju trevligt.
Skriv detta på en rad i Pascal...

$olle =~ s/VAR\s+(\S+)\s+\%([^\%]+)\%/$keepers{uc($1)}=$toUpper?uc($2):$2/gei;

Jo, som en del brukar säga... Perl är det enda språket där koden blir snyggare av att kompileras...

  • Oregistrerad
  • 2003-05-01 16:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Jodå, men det är där skillnaden ligger, inte i språket självt. Varför är Intelprocessorer snabbare än PPC? Inte för att de är bättre designade från början precis, utan för att enorma resurser läggs på det, resurser som finns för att det utsetts till standard. Men om ett annat språk använder samma mellankod så kan det optimeras lika bra.

Jag påstår alltså inte att man ska låta bli C/C++. Det jag var ute efter med tråden var att visa på att vad vi har inte nödvändigtvis är det bästa möjliga. Hela PC-världen lever med att det bara finns en väg, och det är Bills väg.

För tidig standardisering är ett elände. Vi måste leva med det, men vi borde inte älska det och låta det begränsa oss för alltid. Jag hoppas att det ska dyka upp nya, starka alternativ. Ada har märkligt nog inte lyckats slå, flitigt baktalat av C-maffian. Delphi är stort, men bara för PC. Java var hett ett tag, tack vare att syntaxen fjäskar med C-användare, men det är bara lite bättre. Men vad kan komma?

Jo kan hålla med dig faktiskt.

C är ett nice språk men finns många bättre men också många sämre, tror också val av språk har med en smaksak att göra beroende på person till person.

Java känns mest som en förenklad version av C++ där man tagit bort saker som att användaren kan överlagra operatorer och att man slipper minnes hantering, på gott o ont så klart

Själv tror jag att Obj.C är min favorit än så länge iaf.

En reflektion på Kevins kommentar om god analys och förstudie: Detta är kanske fördelen med C/C++. Eftersom språken är så risiga så lär sej alla att designa ordentligt. Bisarr tanke? Jämför med Lingo-programmerare. Vadå testa innan man skickar till CD-pressning? Den slappa attityden har inga C-programmerare. På tunn is är försiktigheten större.

Men nu vill jag påminna om att det inte i första hand var mina argument jag kom med (även om jag håller med dem), utan det var från en bok, tidigare såld i bokhandel men numera nedladdningsbar som PDF. Lärorikt, värt att läsa för att komma ihåg att man kan söka visioner bortom tillgängliga verktyg. Gamla "make" är inte perfekt eller ens bra, men det finns de som vill att vi ska tro det.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-04 21:00

Personligen så tycker jag att alla språk har sina fördelar och nackdelar. Det går att skriva dålig och bra kod i alla, lättläst eller svårläst kod, etc.

På nåt litet vis så finner jag att det alltid finns nåt som jag gillar i olika språk (C,C++, Java, ML, Modula, Pascal, Fortran, Occam, RB, Perl, Objective C, etc).

Måste dock erkänna att jag har lite svårt för Objective-C syntax (det ser ut som man har utnyttjat pre-processorn för att få C OO). Lite svag är jag för Modula-2 och även Perl (även om det är svårläst)

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-05-04 23:18

Anledningen till att C och C++ blivit så pass stora språk och defacto standard har ingenting med Bill Gates att göra, utan
att det är väl spritt, standardiserat och användbart.

Jag är själv uppfödd på Pascal för 20 år sedan och det är ett utmärkt undervisningsspråk, när det gäller procuderala språk ( dvs ej objektorienterade ). Jag har också skrivit stora programsystem i Pascal, men eftersom standarden är väldigt begränsad så hade varje tillverkare lagt till egna utvidgningar; ergo kaos. Knuth hade aldrig tänkt att Pascal skulle bli annat än ett utbildningsspråk. Alternativen på den tiden, främst FORTRAN var rena skräckexempel.

Pascal är ett starkt typat språk, dvs kompilatorn håller efter dig, eftersom vissa operationer endast kan genomföras på vissa datatyper. Så är inte C ( men väl C++ ) eftersom det mesta är tillåtet och du kan bolla med typerna hipp som happ utan konverteringar. Det är ett av de värsta felen med C, ett klassistk exempel är att jämförelseoperator (==) i en if sats av misstag kan skrivas som tilldelning ( = ) vilket är tillåtet men inte ger önskar resultat.
C har en massa funktioner som ger tillgång till t ex bitoperationer på maskinvaran, vilket höjer komplexitetsgraden avsevärt eftersom du även måste förstå vad som händer i hårdvaran. Detta har dock inte så mycket med språket i sig att göra.

C++ är det enda objektorienterade språket som är någorlunda användbart ( med ett litet undantag för Java ). Det är ofantligt stort men svårigheten ligger snarare i att hantera objektorienteringen på ett effektivt sätt än i C++ som språk. Inkapsling och abstraktion som är hörnstenar i objektorientering ger rätt använda en stor flexibilitet och säkerhet, men med en dålig förståelse och design blir det garanterat kaos.

Java är ett bra språk, men man har tagit bort vissa konstruktioner som pekare och multipelt arv ( jmf C++), vilket konstruktören tycker ger mer problem än lösningar. Problemet är att verkligheten har tvingat fram dessa konstruktioner och ett språk som saknar dessa kommer antingen att ge upphov till ett antal ostandardiserade tillägg, eller gå till historíen som ytterligare att abstrakt universitetsprojekt.

I dag ser jag inga trovärdiga alternativ till främst C++ men även C. Ingemar har du några förslag ?

/Göran

  • Oregistrerad
  • 2003-05-05 06:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av gpd
C har en massa funktioner som ger tillgång till t ex bitoperationer på maskinvaran, vilket höjer komplexitetsgraden avsevärt eftersom du även måste förstå vad som händer i hårdvaran. Detta har dock inte så mycket med språket i sig att göra.

C++ är det enda objektorienterade språket som är någorlunda användbart ( med ett litet undantag för Java ). Det är ofantligt stort men svårigheten ligger snarare i att hantera objektorienteringen på ett effektivt sätt än i C++ som språk. Inkapsling och abstraktion som är hörnstenar i objektorientering ger rätt använda en stor flexibilitet och säkerhet, men med en dålig förståelse och design blir det garanterat kaos.

Java är ett bra språk, men man har tagit bort vissa konstruktioner som pekare och multipelt arv ( jmf C++), vilket konstruktören tycker ger mer problem än lösningar. Problemet är att verkligheten har tvingat fram dessa konstruktioner och ett språk som saknar dessa kommer antingen att ge upphov till ett antal ostandardiserade tillägg, eller gå till historíen som ytterligare att abstrakt universitetsprojekt.

I dag ser jag inga trovärdiga alternativ till främst C++ men även C. Ingemar har du några förslag ?

/Göran

Bit operationer finns i de flesta språk. Jag är inte säker på att Java interface skulle vara nåt sämre alternativ än C++ multipelt arv, det är två varianter på en lösning till samma problem. Jag tror att det är fel att säga att C++ lösningen är bättre, det får framtiden utvisa ... det är mycket fråga om vad man är van vid.

Samma sak gäller alternativ till C++ och C, det är inte frågan om att de skulle vara bättre utan snarare vad som är investerat i mjukvara (personer), mjukvara (utvecklingsverktyg) och mjukvara (skriven kod). Även om det kom språk som var fullkomligt överlägsna existerande språk så skulle C++ och C leva kvar i många år framåt.

På den tiden jag programmerade i sådana språk, så var det Pascal som gällde. (Det var för övrigt inte Donald Knuth, utan Niklaus Wirth, från Schweiz, som hittade på det, liksom Modula2). Tycker fortfarande att det är ett elegant språk, som både är läsbart och effektivt. Man kan givetvis inte använda det längre, eftersom det inte finns kompilatorer och utvecklingsmiljöer som stödjer det.
Jag minns att jag var på kurs i 4D en gång i tiden (helt utvecklat i Pascal från början, vilket väl bör visa att språket inte sätter gränsen för vad man kan åstadkomma). Kursen hölls av en av programmerarna bakom 4D. En deltagare frågade varför man inte använde C när man skrev 4D och fick bara en motfråga till svar: Varför skulle man göra det? Det fanns inget man kunde göra i C, som man inte kunde göra i Pascal. Det som behövde programmeras maskinnära skrev man ju ändå i assembler direkt, och det fanns ingen fördel med att använda inline-assembler, jämfört med att köra asm under MPW.
Han påpekade också att inget språk hade någon "inbyggd" hastighet, utan det bestämdes av kompilatorerna och åtminstone på den tiden fanns det lika bra kompilatorer för Pascal som för C.
Hur fort det går att knacka kod beror på hur väl man kan språket och inte språket i sig. Dessutom kan man inte nog understryka att de viktigaste insatserna för att åstadkomma ett snabbt och bra program görs långt innan första raden kod skrivs, i systemeringen och planeringen. Detta är ett ofta bortglömt faktum, inte minst av mig själv...;)

  • Oregistrerad
  • 2003-05-05 09:11

Peronligen tycker jag att det är biblioteken som är den stora grejen. Är biblioteken bra designade? Hur mycket täcker de? Hur mycket behöver man lära sig för att göra X? etc

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-05-05 09:42
Citat:

Donald Knuth, utan Niklaus Wirth, från Schweiz, som hittade på det, liksom Modula2).

Rätt, hjärnan snubblade fram på aftonen. Jag har också skrivit en del Modula-2 som jag också tycker är bättre än C. Jag är mer förtjust i Algol språken (Algol, Simula, Pascal, Modula2 mf l ) än i C men de är tyvärr tämligen döda i verkligheten. Däremot är de utmärkta utbildningsspråk vilket INTE C och C++ är.

Jag har programmerat mycket assemblerrutiner som jag länkat med till högnivåkoden, men sedan jag gick över till C har jag skrivit i princip allt ( inklusive drivrutiner ) i C eller C++. Det är faktiskt bättre och blir mer läsbart, hastighetsförlusterna är försumbara.

Visst är Java ( som jag inte kan specillt bra ) lättare än C++, men om jag vill hålla mig till en verktygslåda så får det bli C/C++.

Till syvende och sist så är det programmerarens skicklighet och diciplin som avgör hur bra det skall bli.

/Göran

Citat:

Skrevs ursprungligen av gpd I dag ser jag inga trovärdiga alternativ till främst C++ men även C. Ingemar har du några förslag ?

Kanske Ada? Finns för Project Builder. Har beskrivits som språket som alla hatar utom de som vet nånting om det.

Någon förelsog Perl, men är inte det interpreterande? Det har jag alltid trott.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alderman Man kan givetvis inte använda (Pascal) längre, eftersom det inte finns kompilatorer och utvecklingsmiljöer som stödjer det.

Jodå, det finns det visst. Bara på OSX finns det två stycken (GPC och CodeWarrior), och till Wintel finns många (inkl Delphi). Däremot läggs det allt mindre kraft på det från kommersiellt håll, så förutom Delphi är de flesta Open Source-projekt. Säkrast framtid har GPC, för den är ju syskon till GCC och kan få mycket kraft därifrån. Samma backend.

Så världen är inte så likriktad som den ibland ser ut. Det finns ganska många alternativ. Jag tycker det är viktigt att de finns.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alderman
Kursen hölls av en av programmerarna bakom 4D. En deltagare frågade varför man inte använde C när man skrev 4D och fick bara en motfråga till svar: Varför skulle man göra det? Det fanns inget man kunde göra i C, som man inte kunde göra i Pascal. Det som behövde programmeras maskinnära skrev man ju ändå i assembler direkt, och det fanns ingen fördel med att använda inline-assembler, jämfört med att köra asm under MPW.
Han påpekade också att inget språk hade någon "inbyggd" hastighet, utan det bestämdes av kompilatorerna och åtminstone på den tiden fanns det lika bra kompilatorer för Pascal som för C.

Återigen måste jag påpeka att Pascal aldrig har varit lämpligt för en källkod som skall portas till flera plattformar. Det här uttalandet kom säkerligen på den tiden som 4D endast fanns för Mac.

Påståendet att språk inte har inbyggda hastigheter kan man lugnt säga är grovt förenklat, om inte rent ut sagt felaktigt. Det går självklart inte att generera snabbare kod för ett block som börjar med en måsvinge istället för BEGIN. Där är det ingen skillnad. Men, nu har det upprepats så många gånger i den här tråden att det inte finns NÅGRA konstruktioner i C som överhuvudtaget gör det snabbar som gör att jag inte kan hålla tyst längre. Om jag minns rätt kan man register-deklarera variabler i C och det kan man inte i Pascal. Pascal kräver att storleken på en array är med i datatypen, vilket gör det omöjligt att skriva en procedur som hanterar en genrella arrayer. I C är det definerat vilken ordning ett logiskt uttryck evalueras, vilket det inte är i Pascal.

Ja, man kan alltså lägga till ett antal teoretiska skäl till varför Pascal skulle kunna generera mindre effektiv kod än C. Jag tycker dock att dom praktiska skälen väger mycket tyngre. Det finns massa fler C-kompilatorer. Dom är sannolikt dom mest optimerade av alla språk. Det finns ett hyffsat stöd för att skriva portabla program.

I modern systemutveckling spelar inte 2% hastighetsökning hit eller dit någon större roll. I vissa exterma fall gör det det. Men, i det stora hela är det buggar som är det stora problemet. I just det fallet så har ju ett starkt typat Pascal en fördel jämfört med C. Men, jag blir upprörd om man säger att C inte har någon fördel över Pascal.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-05 10:00
Citat:

Kanske Ada? Finns för Project Builder. Har beskrivits som språket som alla hatar utom de som vet nånting om det.

Nu var det ett tag sedan men Ada var (är) väl så där, inte lika rent och fint (enligt mitt tycke) som Modula-2.

Citat:

Någon förelsog Perl, men är inte det interpreterande? Det har jag alltid trott.

Jo, men kanske den nya Perl 6 som de nu jobbar på är kompilerande (dvs kan bygga binärer)

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-05-05 10:17

ADA föll på att det var stort, svårt att skriva kompilatorer för ( ialla fall som fungerade på 80-talets begränsade datorer ) och kompilatorerna vansinnigt dyra. När vi valde mellan C och ADA till VAX/VMS ca 1988 så kostade C kompilatorn 60KKR och ADA 300KKR. Lätt val.

ADA har en del bra konstruktioner, t ex operatörsöverlagring ( som i C++ ) men är inte i sin ursprungliga form objektorienterat, däremot tror jag att den senare versionen ADA9X är det.

Jag var ett tag medlem i ADA in Sweden men slutade när inslagen av religiositet började bli alltför markant. På ett möte i Stockholm fick jag på nöten av de renläriga när jag föreslog Modula-2 i stället. Det tyckte att det var ett akademiskt oanvändbart språk, ja ja.....

Tror till och med att Department of Defence som låg bakom ADA:s tillblivelse inte längre insisterar på att det skall användas i skarpa system. I Sverige var det ett tag ett skall krav för nya vapen och ledningssystem, men jag tror att FMV tonat ner det nu.

/Göran

Vill bara trycka på att det var Jean-Pierre Ribreau som pratade om Pascal och 4D, och inte jag...
Nåväl, det är alldeles riktigt att Pascal gjorde det svårt att porta programmen och när 4D skulle släppas i Windows-version, blev man mycket riktigt tvungna att skriva om alltihop i C.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alderman
Nåväl, det är alldeles riktigt att Pascal gjorde det svårt att porta programmen och när 4D skulle släppas i Windows-version, blev man mycket riktigt tvungna att skriva om alltihop i C.

Helt riktigt. Pascals utan tvekan största brist är portabilitet.

Det beror i hög grad på att Borland och standardiseringsgrupperna inte kom överens. Det fanns tidigt en bra, proffsig Extended Pascal-standard, men Borland brydde sej inte om den. Metrowerks gjorde en fin Wintelversion av sin Mac-dialekt, men alldeles för sent. Den finns i CW Pro 4 och är faktiskt riktigt användbar för Wintel! Metrowerks lär ha fått den bekostad av FileMaker, men till slut gav de också upp och portade.

En fördel med att skriva ett program i Pascal och porta till C är att det blir MYCKET snygg och välordnad C-kod, så länge man inte använder Pascals avancerade finesser (mängder, funktionshierarkier...).

Bevaka tråden