Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lämplig labbmiljö? (OS X & OS X Server)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2009-06-30 09:19

Hejsan.

Jag har genom min arbetsgivare fått i uppgift att underhålla mina Mac OS-kunskaper. Skoj! Särskilt då jag normalt tyvärr inte kommer i kontakt med Mac i arbetet. Föreställer mig att en MacBook vid min sida gjorde det hela möjligt. - alltid en Mac redo och med mig ..

Vidare är det tänkt att jag bekantar mig med hur OS X integrerar i Windowsmiljö (nätverk/servrar/ad) samt att jag tittar närmare på OS X Server. Det är den senare biten jag är osäker kring. Hur testar jag OS X Server på ett smidigt sätt?

I den värld jag är bekant med startar jag Windows Server efter behov och i en virtuell miljö på min ordinarie laptop och ansluter mig till denna med det lokala operativet, i självstudiesyfte. Hur är detta möjligt med Mac? Eller är jag rent av tvungen att införskaffa ytterligare en fysisk Mac för att kunna starta OS X Server?

Tacksam för lite input.

mvh // Marcel

Hur du än vrider och vänder på det måste du köpa en licens för OS X Server, den springer "bara" på Applehårdvara. Du kan köra den virtuellt med VMWare Fusion (borde nog Parallells fixa också men vet inte). Således behöver du inte radera någon maskin eller nyanskaffa en för testsyfte.
Så du kan göra på samma sätt som du gör med Win-miljön.

OS X Klient integrerar (from 10.5) som vilken annan Win-maskin som helst.
Vissa skillnader finns självklart, en stor skillnad är hur OS X hanterar när AD kräver att du ska byta lösenord. Det gör den inte riktigt så fint som WIn gör det.
T.ex. är du inloggad med skärmsläckare på när detta händer så kommer du stöta på problem.

Även OS X 10.5 serverar integrerar fint, här kan du göra flera olika lösningar med AD/OD för att skapa en bra miljö för dina macar. Open Directory är det Active Directory är för dig fast på Mac-sidan.

Jag skulle kunna skriva hur mycket mer som helst men avslutar för det fina vädret säger att jag ska komma ut.

  • Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2009-06-30 16:43
Ursprungligen av Mattias Hedman:

OS X Klient integrerar (from 10.5) som vilken annan Win-maskin som helst ...

Stort tack för tipset om Fusion. Låter som en bra idé då jag är bekant med VMwares produkter redan.
Det skulle onekligen vara intressant att få testa allt det du säger om hur OS X integreras så väl i Windowsmiljön.

Känner du också till någon kursliteratur för självstudier motsvarande innehållet i kursen ACTC 10.5 Boot Camp (http://training.apple.com/itpro/leopardactc) om jag skulle gå så långt att jag ville certifiera mig? Jag har letat men tyvärr inte hittat någon fullpoängare. De böcker jag hittat var utformade som "biblar" eller uppslagsverk snarare än kursliteratur man kan läsa från pärm till pärm.

Klart att vi inhandlar regelrätta licenser även för självstudiesyfte.

Hoppas att du fick en skön dag i solen. Snart är det min tur, när klockan slår fem.

mvh // Marcel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-30 23:18
Ursprungligen av Marcel R:

Jag har genom min arbetsgivare fått i uppgift att underhålla mina Mac OS-kunskaper. Skoj! Särskilt då jag normalt tyvärr inte kommer i kontakt med Mac i arbetet.

Marcel,

En arbetsgivare med den attityden växer inte på trän…

Hör gärna av dig när Maccarna börjar trilla in!!

- Torkel

  • Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2009-08-17 12:38

Sådär ja, lite semester skadar sällan.

Tack för alla svar. Böckerna ser intressanta ut.
Några kommentarer till kundvagnen nedan? Är det ett "go" eller "no go":

Mac mini Intel Core 2 Duo (med 320GB HD och 4GB RAM)
Mac OS X Server 10.5 Leopard (10 klienter)
Parallels Desktop 4 för Mac (för att smidigt testa Windows mot Mac Server)
Apple Remote Desktop 3 (för att remota Mini Macen)
Apples mini-DVI-till-DVI-adapter
+ lämplig litteratur

Skärm och tangentbord har jag redan.

vh // Marcel

1
Bevaka tråden