Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook/Leopard raderar det jag skriver!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-28 18:26

Har inte riktigt kunna faställa i vilka program men i både Safari och Firefox så kan jag sitta och skriva exempelvis ett inlägg här och så raderas det eller markören hoppar till ett annat ställe. Riktigt frustrerande speciellt om man skrivit ett långt inlägg så raderas det. Oftast kan jag rädda det jag skrivet med hjälp av ångra men det händer att jag ibland hinner skriva lite till och därav fungerar inte ångra. Det är liksom som att hela texten markeras och raderas då av att jag skriver nåt.

Någon som varit med om nåt liknande eller vet vad det kan bero på?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-28 18:33

Problem med styrplattan / extern mus? vad har du för dator?

Edit: ja du skrev ju redan att du har en MacBook. Kommer du åt styrplattan ibland när du skriver så att du markerar text? kan i så fall ändra lite i inställningarna för styrplattan så att du tex måste markera med knapptryck.

Senast redigerat 2009-06-28 18:48
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-06-28 18:36

Jag sitter på en vit iMac med Tangentbord och mus med sladd och har inte råkat ut för några raderade texter. Men däremot har jag vid flera tillfällen sett att muspekare helt plötsligt hoppat till annat ställe. Spelar ingen roll vilket program jag har öppet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-28 18:48

Alla mus idag hos PC och Mac innehåller infraljus som avläser bordsytan.
Men om solljuset kommer in i rummet så kan det faktiskt solen påverkar din musen !

Men jag vet inte hur din rum ser ut. Jag gissar bara...:tveksam:

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-28 23:10

Jag kör en extern blåtandsmus (Mighty Mouse) och styrplattan kommer jag inte åt. Ljussättningen i rummet har inte förändrats på senare tid utan det här är nåt som dyker upp sporadiskt. Kan köpa att muspekaren hoppar iväg eller så men som skedde precis i detta nu, jag stannade upp i någon sekund och rörde ingenting och då markerades hela texten här som jag nu skrivit. Styrplattan har jag aldrig haft några problem med och som sagt, kommer inte åt den när jag skriver.

Mycket irriterande problem alltså och vet inte vad det kan bero på!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-29 01:40

Tangentbordet då? Shift och pil upp / ned markerar all text...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-29 02:10

Jo men jag kommer inte åt att hålla inne båda dom när jag skriver och nu tänkte jag definitivt på det och så är tyvärr inte fallet. Det är ett irriterande mysterium det här alltså.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-29 21:43

Klurade idag ut hur det fungerar; när jag lägger ner händer på datorn, vilar dom under tiden jag skriver så uppför sig datorn som jag beskrivit. Markören hoppar iväg, texten markeras. Var kan detta glappa ligga tro? Borde ju vara nånstans runt styrplattan eller nåt. Och frågan är hur det åtgärdas?

Börja med att göra ett nytt användarkonto och se om problemen kvarstår om du loggar in på det nya kontot och gör det du brukar där. Om det försvinner, då är det ett mjukvaruproblem. Om det fortfarande beter sig som du beskriver då KAN det vara ett hårdvaruproblem (men måste inte vara det)

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-06-30 09:26

Under: Systeminställningar -> Styrplatta , testa att klicka i "Ignorera oavsiktlig inmatning från styrplattan"

Alternativt klicka i "Ignorera styrplattan när en mus är ansluten".

1
Bevaka tråden