Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som va med...

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här är ett litet krypin för vi som vart med...

- När stordatorerna hetter IBM 3081K

- När GU körde GUTS

- När Modem var godkända av "televerket" och gick på 300BAUD

- När BBS:er var heta....

- När commodore64:an, Spectrumen, Jupiter Ace'n och ABC80:n härskade

- när man lödde sina egna kablar och körde VT52 Terminal över sin minräknare.
- När PET2001 ansågs vara ball

- När Sharp hade sina BASIC-minräknare...

- När Gopher var tufft och internet i sin linda.

- När din utbildning innehöll BÅDE rör och transistorer,
Räknesticka och elektronisk Kalylator

- När HP:an var cool - och om man hade tidmodulen till den... (CX)

- När en bärbar terminal skrev på papper och hade en mekanisk
ringklocka(BEL)

Så, ta ett glas rödvin, sätt dig ner och berätta vad dagens ungar missar...
Ohämmad nostalgi, framhävande av den egna personens betydelse och bortse från alla fel/problem är HELT OK....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-26 14:27

- När man var tvungen att gå till TVn för att byta kanal, och man bara hade två att välja på och ingen av dom visade något på dagarna.

Ursprungligen av glemme:

- När man var tvungen att gå till TVn för att byta kanal, och man bara hade två att välja på och ingen av dom visade något på dagarna.

Helt rätt. dagens ungar vet inte vad "myrornas krig är". När det inte sänds ngt (sällsynt) i en kanal blir det bara svart och helt tyst i rutan.

Pappa satt vid TV'n och vred, för om man vred lite utanför TV-kanalerna så kunde man få in -- polisen! Wow, sncak om att va h ändelsernas centru...

*plitditduttdiytt tjut* (selektiv Öh, 1614 återgår till Basen med en trimmad moped, en peron gripen * plitttytttytyt*

Än idag ryser jag av välbehag när man hör gamla selektivanrop....

Ja, tänk när man kunde betala med D-mark i Tyskland. Eller när man var tvungen att använda sladdriga gamla papperskartor för att planera resor och semestrar. Helt galet!

Ursprungligen av Snabeldrake:

Ja, tänk när man kunde betala med D-mark i Tyskland. Eller när man var tvungen att använda sladdriga gamla papperskartor för att planera resor och semestrar. Helt galet!

Jag anar en viss ironi....

Papperskartor var skit, de var aldrig up-to-date och det var alltid en fråga som ställdes alltför många gånger "Var fan är vi?"

Tråden är inte avsedd att handla om att det var bättre eller sämre förr, det var bara på ett annat sätt.

Ungar av idag har ju ingen aning om att skivor kunde skaka åt pipan på en fest eller att bland-banden blev sallad...

Ännu knepigare var väl farsans super8 eller vad de hette, med Jim Reeves på, alltid spelade o och om igen.. de hade inget slut....

hel uppenbart ingen mer som var med....

Och när biograferna hade sommarstängt, askfat fanns på soffborden hos de flesta, ölringarna drogs av från burkarna, man kastade grus på kompisens fönsterruta för att porten var låst, man slog i uppslagsverk och lyssnade på Kvällstoppen för att få veta vad det var för musik som gällde

Ursprungligen av Anders Ingelstam:

ölringarna drogs av från burkarna

Snackade med någon om TV-serien Lost, där ölburkar som skulle vara från 70-talet inte hade avdragbara ringar. Kände mig gammal när personen jag snackade med inte hade en aning om vad jag pratade om.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-06-29 08:17

- När skivspelaren faktiskt hade en inställning för 78-varv...:)

Det var ett bra stycke "dåtidsskildring" Anders....

Sådana där askfat med en pinne man tryckte ner, så snurrade en skiva, vips så vart askan inne i askkoppen, kommer ihåg ljudet...
Tänk att morsans kusin som varit frisör hela sitt liv hade en sådan, på en en meters fot, så att folk som klippte sig kunde röka samtidigt....

Mamma och pappa har "bra böckers Lexikon" i en hel bokhylla.
Undrar när de slog i det senast?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-06-29 10:35

-När man hade täckt över hyllorna med öl i matbutiken på söndagarna...
-När man kunde äta en Igloo Blåbär och bli blå på tungan...
-När det inte fanns mellanmjölk...

Och, min absoluta favorit och det jag saknar mest från min barndom:
-När man kunde tugga Riff!

Riff, femöres kolor och "Käck" är saknade.....

(Käck finns men under annat namn)

Jag kommer ihåg att chokladkakorna från Marabou smakade annorlunda, tror de har ändrat receptet efter EU eller nåt sånt. Förr var chokladen, matt; inte så flottig på ytan. Ytan glänser mer nuförtiden.

Raketost!
ja gröna Riff det var grejjer det

I Göteborgs fanns en BBS som var ungefär som den här tråden.
Den kördes på en PET-dator från Comodore.
Två diskettstationer; ena med program, andra med inlägg.
När disken blev full så raderades det äldsta.
Glömt vad den hette.

Efter det så kom det BBS:er på löpande band.
De kaxigaste hade 80 tkn i bredd, flera ingångar (modem) och filareor; där man kunde sitta med svettiga handflator och ladda ner; hör och häpna bilder i 800x600 i 256 Färger!

1
Bevaka tråden