Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprop! Macbook Air med gångjärnsproblem!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-04-16 14:35

Hej

Jag söker er som har fått problem med gångjärnen på Macbook Air. Det verkar som att framför allt första generationens MBA är drabbade av detta.

Det jag syftar på är det som nämns i den här artikeln:
http://www.engadget.com/2009/02/26/macbook-air-hinge-defect-not-covered-by-apples-warranty/

Missa inte filmerna som visar tydligt vad det handlar om.

Min 1.gen MBA är inlämnad för detta fel, och jag kan lova att den har blivit varsamt behandlad. Apple däremot säger att en reparation inte går på garantin och jag har fått ett "mellan tummen och pekfingret"-pris på 5000-6000 kronor för att åtgärda detta. Jag bestrider såklart deras beslut och är beredd att ta fighten exakt hur långt som helst.

Jag vill komma i kontakt med er som har drabbats av samma fel för att vi ska kunna hjälpas åt att få Apple att inse att detta är ett problem med MBA som beror på en miss i designen, och inte ovarsamhet från användarens sida.

Vänligen skriv din story i denna tråd.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-04-16 14:40

Om ni vill hjälpa till att sprida länken till den här tråden kan ni använda http://bit.ly/12d7L som kortlänk där utrymmet är begränsat (twitter etc).

Länken finns nu även på pusha.se: http://www.pusha.se/upprop-macbook-air-med-gangjarnsproblem

Lycka till. Apple är inte direkt snabba på att erkänna fabriksfel:

http://www.99.se/showthread.php?t=246601&referrerid=100476
http://www.99.se/showthread.php?t=235200&referrerid=100476

EDIT: Du kan ju testa och posta på:

http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=449

också. Inte för att jag tror att det kommer göra någon skilnad men ändå...

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-04-16 18:06
Ursprungligen av Gilbert 2:

Lycka till. Apple är inte direkt snabba på att erkänna fabriksfel:

http://www.99.se/showthread.php?t=246601&referrerid=100476
http://www.99.se/showthread.php?t=235200&referrerid=100476

EDIT: Du kan ju testa och posta på:

http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=449

också. Inte för att jag tror att det kommer göra någon skilnad men ändå...

Jo, jag vet vilka jag har gett mig i kast med.. Tack för länken till Fairshopping.

Har pratat med Apple idag och de ska återkomma när de har fått bilder på gångjärnet. LANmaster ska tydligen redan ha skickat bilder men de har försvunnit på något vis. Jag återkommer när jag har pratat med Apple igen. Antingen så lagar de den på garantin och då borde det vara okej för alla med samma fel, eller så sätter de sig på tvären och då börjar jag åberopa mina rättigheter som konsument. Jag råkar dessutom ha ess i rockärmen om de vägrar ta ansvar.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-04-21 13:48

Uppdatering: Apple Care (?) ringde mig idag och meddelade att man kommer att laga min MBA på garanti.

Då jag missade samtalet fick jag beskedet via mobilsvar, så jag kunde inte ställa frågor, men detta borde ju innebära att det är lättare även för andra att få sina gångjärn reparerade.

Kanske är Apple till och med nära att erkänna denna konstruktionsmiss och erbjuda ett reparationsprogram med utökad garanti..?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-04-24 13:34

Hade problemet och fick till slut igenom det på garanti. Skrev lite i en kommentar på http://mindspacemind.blogspot.com/2008/06/macbook-air-damaged-hinges-little-too.html där det finns fler som haft samma problem, med varierande respons från Apple.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-04-26 16:16
Citat:

What i'm gonna post is not really a design flaw... it's cause by stupid customers that have no brain or the intelligence to think and forced the display too far to the back...

Mina gångjärn pajade när jag fällde ner locket, inte när jag fällde upp det.

Men det verkar ju som att det börjar fixa sig. "Min" servicekille sa att han hade en till MBA inne som hade fått OK på garantireparation nu.

  • Medlem
  • 2009-04-30 15:04

Jag har "glappet" i gångjärnen som den ena filmen visar. Jag upptäckte det naturligtvis när datorn var ganska exakt ett år gammal, och någon "protection plan" har jag inte. Jag har lärt mig att leva med det och det går över förväntan bra.

Två saker är särskilt tråkiga, dock: 1) När jag behöver köpa ny dator kommer MBA inte att vara ett lika självklart alternativ om problemet inte är löst. 2) När jag behöver köpa ny dator kommer andrahandsvärdet på min MBA att vara lägre på grund av det här.

Nåväl. Värre saker har hänt folk.

Det här problemet uppstod för mig ninyligen! Hade vad jag minns redan från start en skärm som glappade lite högst upp, men i min enfald så trodde jag inte att det var ett fel eftersom den levererades så. I förrgår kväll skulle jag dock stänga locket på min MBA och så sa det pang. Givetvis gick min garanti ut i februari, men enligt konsumentskyddslagen har man tre års garanti om det är ett fel som varan levererats med så jag tänker fan inte själv stå för kostnaden nu när jag googlat runt och insett hur vanligt det här problemet är!

Ursprungligen av MfAP:

Jag har "glappet" i gångjärnen som den ena filmen visar. Jag upptäckte det naturligtvis när datorn var ganska exakt ett år gammal, och någon "protection plan" har jag inte. Jag har lärt mig att leva med det och det går över förväntan bra.

Två saker är särskilt tråkiga, dock: 1) När jag behöver köpa ny dator kommer MBA inte att vara ett lika självklart alternativ om problemet inte är löst. 2) När jag behöver köpa ny dator kommer andrahandsvärdet på min MBA att vara lägre på grund av det här.

Nåväl. Värre saker har hänt folk.

Du har tre år på dig att rapportera felet och få det fixat gratis om det är samma fel som drabbat alla andra.

Gångjärnet har pajat på min MBA första generationen också. Sjukt irriterande (fast man har ju treårsgarantin, vis av att alla tidigare bärbara pajat efter 18 månader...) Hoppas att dom tar det på garantin nu då, precis som dom gjort för er.

Dessutom är batteritiden nu efter 17 månader helt kass. Och processorn överhettar för ingenting. Börjar bli rätt less på den här burken... Måste man köpa en släpbar maskin för att få nåt vettigt att jobba med?

Ursprungligen av kristercnn:

Gångjärnet har pajat på min MBA första generationen också. Sjukt irriterande (fast man har ju treårsgarantin, vis av att alla tidigare bärbara pajat efter 18 månader...) Hoppas att dom tar det på garantin nu då, precis som dom gjort för er.

Dessutom är batteritiden nu efter 17 månader helt kass. Och processorn överhettar för ingenting. Börjar bli rätt less på den här burken... Måste man köpa en släpbar maskin för att få nåt vettigt att jobba med?

Om CPU:n överhettar så borde du kunna begära att få den utbytt (MBA alltså).

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-06-28 00:24
Ursprungligen av Gilbert 2:

Om CPU:n överhettar så borde du kunna begära att få den utbytt (MBA alltså).

Instämmer. De byter ut logikkortet (eftersom cpun är fastlödd) på maskiner med detta fel.

Kolla activity monitor, sortera efter cpu. Ligger kernel_task högt så är det fel på din dator. Brukar ligga mellan 130-150% på de som är trasiga. Det förklarar i så fall också varför batteritiden är kass (det borde den inte vara).

Aha, tack. Hade förstått på andra forumdiskussioner att det var något man fick leva med. Kernel_task drar ofta över 100 procent utan anledning. Tack för tipsen!

Kan informera om att Macforum i Gbg bytte ut min skärm utan att ta betalt. Ringde Mac-supporten som först sa "fast du har ju haft den i över ett år", men när jag då sa att jag ville deklamera datorn så tyckte de plötsligt att "så långt ska vi ju inte behöva gå!" och hänvsiade mig till Macforum. Nu är datorn hel och fin

  • Medlem
  • 2009-07-07 18:55

Jag har nu varit i kontakt med Applecare och datorn ska följaktligen "reklameras" enligt konsumentköplagen. Fick ta en videofilm på det lösa gångjärnet och skicka till Applecare som skickade den vidare till ingenjörerna i USA som svarade att problemet normalt täcks av den 1-åriga garantin. Alltså borde jag få det lagat gratis om serviceverkstaden konstaterar att jag inte har orsakat felet själv.

Gällande en sprallig kernel_task har jag haft problem med det också på sistone och tog upp det med Applecare samtidigt. Jag blev rekommenderad att se om problemet uppstod också i felsäkert läge, vilket det faktiskt inte gör. Således är det inte nödvändigtvis ett hårdvarufel. Jag har rekommenderats att installera om systemet från scratch, men det får vänta tills datorn kommer tillbaka från service.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-07-07 20:17
Ursprungligen av MfAP:

Jag har nu varit i kontakt med Applecare och datorn ska följaktligen "reklameras" enligt konsumentköplagen. Fick ta en videofilm på det lösa gångjärnet och skicka till Applecare som skickade den vidare till ingenjörerna i USA som svarade att problemet normalt täcks av den 1-åriga garantin. Alltså borde jag få det lagat gratis om serviceverkstaden konstaterar att jag inte har orsakat felet själv.

Låter rimligt, och borde gå bra.

Ursprungligen av MfAP:

Gällande en sprallig kernel_task har jag haft problem med det också på sistone och tog upp det med Applecare samtidigt. Jag blev rekommenderad att se om problemet uppstod också i felsäkert läge, vilket det faktiskt inte gör. Således är det inte nödvändigtvis ett hårdvarufel. Jag har rekommenderats att installera om systemet från scratch, men det får vänta tills datorn kommer tillbaka från service.

Jag provade visserligen inte felsäkert läge, men installerade dock om systemet utan framgång. För mig bytte de logikkort.

  • Medlem
  • 2009-07-24 16:27
Ursprungligen av MfAP:

Alltså borde jag få det lagat gratis om serviceverkstaden konstaterar att jag inte har orsakat felet själv.

Se där. Nu är den tillbaka, "Display Clamshell" utbytt kostnadsfritt och gångjärnet fast och fint igen. kernel_task är emellertid fortfarande över måttan retsam och jag överväger starkt en MBP till hösten.

1
Bevaka tråden