Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag ett skrivskyddat USB minne till icke skrivskyddat

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag behöver nu lite hjälp. Jag har ett USB minne som är skrivskyddat, har letat efter en knapp på det och det var inte så enkelt tyvärr.

Finns det någonstans på min dator jag kan ändra det? Det är ett ZAP slider (8GB). Jag sökte och fann en med samma problem men den människan skrev inte hur han/hon löste det. Jag har en macbook om det har med saken att göra.

Snälla kom med förslag.

ps. vet inte om jag la det i rätt så flytta på tråden om den ligger fel.

Kollat så det inte är ntfs, eller använt något som heter Security zone software på det? Om du har det flytta filerna om du har läs rättigheter och gör en full omformatering.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-06-28 21:21

Du kan enkelt kolla om det är NTFS genom att markera enheten och välja "Visa info" ifrån Arkiv menyn i finder. (⌘ I)
Där hittar du ungefär i mitten av texten
Format: Mac OS Extended (skiftlägeskänslig, journalförd)

Har du U3-programvara på det finns det program hos tillveraren för att ta bort det.

U3 är till för att kunna skapa "säkra" minnen, kryptering och stuff.

Oftast ställer det dock till med mera elände än nytta.

Glömde att tillägga att om du har ett säkerhetsprogram såsom U3 på det så borde det ligga på usbminnet så du kan köra det och öppna filerna.

Det var NTFS och jag raderade minnet och nu fungerar det. TUSEN tack för all hjälp. Har lagt barn igen så jag har inte haft tid.

1
Bevaka tråden