Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Piles" i 10.3 Panther?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-14 12:43

Enligt ett rykte på MacRumors så kommer Apple att implementera ett 10 år gammalt UI-patent kallat "Piles".

"Piles" är en variant av mappmetaforen - en hög med dokument som i "höjd" visar hur många dokument som finns i den aktuella högen. Bläddring bland dokumenten styrs med bl.a. "gestures", alltså olika gester med musen/pekdonet.

AskTog har lite intressanta funderingar angående MacOS UI-utveckling.

Här finns ett intressant PDF-dokument om "piles"-metaforen:

p627-mander.pdf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-14 12:46

På engelska betyder "piles" även "hemorrojder"... Jag vill inte att min dator ska få hemorrojder.

Bah... Knappast. Ser skumt ut. Knappast användervänligt heller? Om Apple nu låtit det vara i tio år så an Apple nog låta det vara i tio år till...

Edit: Läste lite mer. Var helt olikt än vad jag trodde det var.

Ser skoj ut.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Bah... Knappast. Ser skumt ut. Knappast användervänligt heller? Om Apple nu låtit det vara i tio år så an Apple nog låta det vara i tio år till...

Edit: Läste lite mer. Var helt olikt än vad jag trodde det var.

Ser skoj ut.

*trumvirvel*

Dagens helomvändning, grattis

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-14 15:32

Ja, hur som helst måste metaforen där man sorterar objekt i en hierarkisk trästruktur bort.

Arbetar själv i program med "gestures" eller "strokes" som de också kallas, och de fungerar suveränt. Zooma och liknande kan man ju själv avgöra hur mycket eller lite man ska zooma in/ut. Är suveränt att arbeta med om man bara har lärt sig dem. Enklare än med kortkommandon. Skulle Apple införa detta så är detta kanonbra!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-04-15 18:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Ja, hur som helst måste metaforen där man sorterar objekt i en hierarkisk trästruktur bort.

Intressant åsikt. Vad ska det ersättas med? Ska man ta bort hela begreppet "filer". Rent teoretiskt är det ju möjligt att köra datorer helt utan "filer". Men hur ska man kommunicera med andra datorer? Blir svårt med saker som "Kan du skicka det där dokumentet till mig".

Man skulle försåss kunna sluta ha ett genrellt filträd för alla filer och istället ha likande filer på samma plats. Musikfiler på en plats och bilder på en annan och bygga hela användargränssnittet på det.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-15 21:54

Det som är så bra med hierarkisk filstruktur är att användaren själv kan sortera in filer i den struktur som passar honom/henne bäst.

Nackdelen är att det lätt bli oöverskådligt om man har många filer och/eller många mappar och grenar i trädet.

Jag tycker att det blev betydligt lättare att arbeta med den hierarkiska modellen i och med kolumnläget. Men om Apple har nåt nytt på gång så tycker jag att man borde kunna välja gammalt läge, ungefär som att vi hade Classic ett tag för övergången till os x.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-15 22:57

En kul idé från AskTog:

Citat:

However, regular files appear to continue to be as weak and ineffective as ever. I should be able to tell, by looking at the outside of a file, how much material is within, how old the folder is, and how long it has been since I’ve opened it. I’m not talking about surrounding it with text; I’m talking about using that 24-bit color space to add visual attributes. For example, the more the folder contains, the thicker it should appear. The older it is, the deeper the color should become, with age cracks appearing after several years. The time since I’ve opened it could be represented by cobwebs or dustiness.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-17 17:17

Här är ett litet exempel i flash på hur det kan komma att se ut:

http://homepage.mac.com/rdas7/piles.html

  • Oregistrerad
  • 2003-04-17 22:51

Och jag som gör allt för att bli av med pappershögarna på skrivbordet (irl). Nu ska jag få högar i datorn också!:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-17 23:01

Förhoppningsvis så kommer inte högarna i OSX att vara 1:1

Jag har jobbat en del med att studera införande av dokumenthantering den senaste tiden. Efter att ha läst och pratat med folk känns det som nästan ofattbart att företag och organisationer klarar sig utan det.
Tanken är att låta en central motor tvinga användaren att sätta tillräckliga metadata till varje dokument så att sökbarheten ökar. När dokument sparas så lagras de bara i dokumenthanteringssystemet där själva filen kanske sparas i en databas eller i en filstruktur med referenser och metadata i en SQL-databas.

På det sättet blir det möjligt för användare att skapa egna virtuella filstrukturer fastän det är samma dokument på flera olika ställen. En annan viktigt funktion är versionshantering kopplat till varje användare. Ofta kan man checka-in & check-out dokument för t.ex. sin bärbara dator.

Det bästa ramverket för detta jag hittills sett är Studio central Library från SGI. Det mest prisvärda hittills verkar vara Hummingbird DM.

Annars tycker jag att det vore kul om Apple kunde introducera fler användbara metaforer för att hantera den växande mängden filer på våra datorer.

  • Medlem
  • 2003-04-18 19:34

Smarta filstrukturslösningar verkar vara något av en het potatis för Microsoft och Apple. Det snackas tidvis ganska mycket om det, men sen upphör det plötsligt. Det är ju synd. Just dessa Piles, undrar jag dock om de tillför så mycket. Lite skojsigt en stund, kanske.

eWeek har skrivit lite om Panther, och inte blir man mindre intresserad.. Gillar att man ev. ska kunna byta användare utan att avsluta alla öppna program.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Strandberg
eWeek har skrivit lite om Panther, och inte blir man mindre intresserad.. Gillar att man ev. ska kunna byta användare utan att avsluta alla öppna program.

Läste just artikeln och en sak slog mig då jag lästa:

Citat:

For example, one proposed feature will let users take home directories they've saved on peripherals and networks and use them for file access or securely log into a Mac running Panther. Sources said the feature will let users synchronize their home directories with mobile devices or log onto a system via Apple's .Mac service.

Är det inte rimligt att tro att man kanske skulle kunna göra detta med en iPod? Det går säkert idag med en del meckande men om det var något som Apple premierade skulle det kunna bli himla smidigt. En mp3-spelare men också ens egen hemkatalog, vart man än är. Skulle inte vara helt dumt. Men att synka med .mac vore inte fy skam det heller. Fast då lär man stöta på 100 MB gränsen ganska snabbt.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-30 12:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av tobot

AskTog har lite intressanta funderingar angående MacOS UI-utveckling.

Mycket intressant artikel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-30 12:43

Mycket bra artikel. Jag har också alltid undrat varför det inte finns någon returtangent på vänstra sidan av tangentbordet.

Apple borde sätta dit en sådan och plocka bort en onödig tangent: skiftlåset.

Apropå Enter tangenten. Bordet kommer snart i Svensk upplaga. Ska köpa ett direkt då.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-30 15:52

Synd det saknas numeriska tangenter

  • Oregistrerad
  • 2003-04-30 17:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Synd det saknas numeriska tangenter

Det gör det ju inte alls det, den har dem på höger sida som aktiveras med func-tangenten precis som en laptops tangentbord!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Apropå Enter tangenten. Bordet kommer snart i Svensk upplaga. Ska köpa ett direkt då.

Då får man hoppas det blir en recension här på 99mac snart då.

1
Bevaka tråden