Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med mailservrarma när man byter land

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan, Min syster har en Mac där hon använder Entourage som sin mailklient. Hon bor vanligtvis i england och där har allt fungerat bra, hon använder active24.com som leverantör av epost och hemsida. Problemet blir när hon nu kommer hem till sverige, då slutar utgående mailserver att fungera. hon kan ta emot mail men kan ej skicka.

jag har gått in på active24´s hemsida och tittat efter lösningar och de säger att man måste använda den lokala internetleverantören (telia i hennes fall) som utgående mailserver. jag har testat både smtprelay1.telia.com samt mailout.telia.com samt att ändra den utgående mailporten till 465 istället för 25 som de sedan 2004 har låst.

jag kommer inte på något sätt att lösa detta på. någon som har tips? vore tacksamt!

hon har mailen inställd på popmail.

/David

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-27 14:59

Telia har infört autentisiering, dvs du måste ange ett användarnamn och lösenord för att skicka via deras smtp-server.

http://www.telia.se/privat/kundservice/support/internet/supporte-post/guider/saker_epost.page

Ursprungligen av IngoX:

Telia har infört autentisiering, dvs du måste ange ett användarnamn och lösenord för att skicka via deras smtp-server.

http://www.telia.se/privat/kundservice/support/internet/supporte-post/guider/saker_epost.page

Är detta lösenord för hennes epost hos active24 eller lösenord för internet?

Så här är det. Hon har hus i sverige, så det är hon som bor där, fast bara på sommaren. det är ju lite besvärligt att detta problem bara kommer då hon kommer hem. Det funkar fint att skicka och ta emot i england, och hon kan fortfarande ta emot när hon är här hemma i sverige, men inte skicka. så det går inte att skicka med telia, inte med de inställningar jag testat iaf.

hon skapade webadressen och mailen för ganska många år sedan, dvs innan 2007.

autentisiering; det är väl hennes mailuppgifter som skall in där va?

Borde det inte gå att använda active24s mailserver, så gör ju jag fast jag har loopia och Bredbandsbolaget.

Men det gäller väl bara om du har mail och bredband hos dem?

"Har du bredband hos Telia men använder annan leverantör för din e-post? Vi hänvisar dig till din e-postleverantör för anvisningar"

jag har inte hittat några bra lösningar på detta då de båda, telia och active24 hänvisar till varandra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-28 00:38

Kontakta active24 kundtjänst. Det är ju en betaltjänst, de borde erbjuda sina kunder en smtp-tjänst med autentisiering på annan port än 25 om de ska vara värda pengarna. Kanske de gör det men inte har aktuell info på supportsidorna? (Kolla också att de anger två olika smtp-servrar beroende på när kontot skapades)

Ska hon skicka via telias smtp kanske den som hon lånar bredbandet av kan göra en till telia-adress till henne så hon slipper låna kontouppgifter.

Snabbaste lösningen (förutom webmailen som förhoppningsvis funkar) är nog att fixa ett gratis gmail-konto där hon kan ange sin nuvarande adress som svarsadress. Så kan hon skicka via gmails smtp varifrån som helst.

Eller ge active24 foten och satsa på mac.se istället

PS denna tråd borde väl ligga under "Internet och bredband", inte "Microsoft".

Men nog tycker jag att det står på deras sida vad inställningarna är. Ställ in den utgående mailserver som anges, och tänk på att ställa in autentisiering.

Ursprungligen av http://www.active24.co.uk/sw17434.asp:

Q: Which servers apply to e-mail?
Incoming mailserver: pop01.mbn1.net
Outgoing mailserver: You can use your internet providers outgoing mail server or ours: smtp01.mbn1.net

To gain Access to the Webmail or OWA (Outlook Web Access) use the link: https://mamutmail.com.

If your Email service was ordered before the 10th of April 2007 then please use the webmail: https://exchange.active24.com

* (If you use our SMTP you must tick: my outgoing server (smtp) requires authentication then select the option to login with the same details as the incoming server)

Ursprungligen av Contacteye:

Men det gäller väl bara om du har mail och bredband hos dem?

Nej, om datorn ansluter via ett abonemang hos telia är det deras servrar man ska använda sig av för att skicka mail, om man inte har en server som ens mailleverantör erbjuder. De flesta malleverantörer och webbhotell erbjuder att man ansluter till deras mailserver genom att man autentisierar anslutningen.

Sen finns det väl alltid tillgång till webbmail, om det nu är riktigt akut.

Nu har jag snackat med telia, de har sedan den 1 juni slutat erbjuda andra kunder än sina egna (dvs epost-kunder) att skicka genom deras utgående server. så man måste använda sig av active24, på en annan port än 25.

1
Bevaka tråden