Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Gray screen" vid ominstallation av Leopard

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!
Fick idag min efterlängtade Macbook Pro. Vill göra en ren nyinstallation av Leoarden på den, men när jag startar om maskinen får jag bara en blank grå skärm och inget händer. Får boota om datorn för att mata ut DVD-skivan.

Det verkar inte vara något fel på skivan då den kan läsas innan jag väljer att starta om burken...

Tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 00:00

Vad är det för skivor du installerar från? När du skriver startar om menar du omstart efter installation eller före installation?

Låter som du installerar från gamla skivor eller skivor som tillhör någon annan dator?

Installerar från originalskivan av Leopard, inte medföljande Quick/restoren...
Skivan vill att jag startar om maskinen innan installationen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 01:22

Ok, gör inte det. Din dator är för ny och kan inte starta upp från din Mac OS X 10.5 orginalskiva.

Varför vill du installera om Mac OS X det första du gör?

Ah. Det förklarar saken. Vill göra en clean install för att slippa allt förinstallerat tjafs. Tips på programvara (pakethanterare) för att ta bort t ex språkfiler, drivrutiner mm?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-26 21:51

I mitt tycke är det inte så mycket tjafs som stör förinstallerat i OS X. Men du har rätt, att genom en anpassad installation utesluta andra språk (du måste behålla minst engelska) och alla skrivardrivrutiner minskar systemet från ca 9 till 6 Gb. Så om utrymmet är begränsat (ex på en Air) kan det vara värt. Å andra sidan är det ju ofta bra att ha tillgång till all världens skrivare just på en bärbar...

Monolingual är ett program som kan ta bort språkfiler utan ominstallation.

Ursprungligen av Baron kanon:

Ah. Det förklarar saken. Vill göra en clean install för att slippa allt förinstallerat tjafs. Tips på programvara (pakethanterare) för att ta bort t ex språkfiler, drivrutiner mm?

Det är en Mac du köpt, väldigt få saker som ligger i den kan störa ngt nämnvärt...
Det är ingen Dell

Om du söker här på forumet hittar du trådar om hur du tar bort

1) Garageband - om du inte är musikalisk för fem öre som jag---bort.
Bara "loopar" är visst ett par gig...

2) Onödiga Skrivardrivrutiner, har man en Canon behöver man inte Brother, HP osv

3) Språkstöd, tar inte upp så mkt plats men, Behåll svenska och de engelska.

Att behålla iTunes för musiken, iChat osv rekommenderas starkt. Ta bort det leder säkert till problem.

Är det sedan ngt du stör dig på (iMovie etc) så kasta deras ikoner då.

Mitt RÅD är att låt grejerna vara, de drar inga systemresurser på ngt sätt där de ligger.

1
Bevaka tråden