Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte uppgradera från Tiger till Leopard

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

[Nu i egen tråd]

Jag har slutligen bitit i det sura äpplet och bestämt mig för att uppgradera min Tiger-MBP (10.4.11) till Leopard. Men när jag startar installationsprogrammet visas hårddisken med en varningstriangel, och under "Alternativ" får jag bara alternativet att radera och formatera hårddisken innan installation. Alternativen 'uppgradera' och 'installera och arkivera' saknas.

Jag antar att det tyder på att något är fel på hårddisken, formatet eller partitioneringen, men Disk Utility rapporterar inga problem. Skulle det kunna ha att göra med att jag kör Bootcamp/rEFIt med Ubuntu på en annan partition?

Eftersom jag inte lyckas uppgradera Tiger till Leopard tänkte jag skapa en partition och installera Leopard fräscht. Jag har tidigare använt den här guiden för att ändra storleken på mina partitioner, för att få mer utrymme för Ubuntu. Men där står:

Citat:

"You cannot create a bootable partition for Boot Camp using this command. The

diskutil resizeVolume

command will resize your disk, partition it, and format it to use MS-DOS, but it can’t install an MBR (Master Boot Record) on the disk."

Skulle det kunna vara orsaken till mitt problem? Och innebär det att det inte skulle funka att skapa en ny partition för att installera Leopard?

Mer info: Om jag startar från installationsskivan, öppnar Skivverktyg och försöker partitionera om hårddisken (krympa den partition där Mac OS X 10.4 är installerat och skapa en ny att installera 10.5 på) så får jag först ett varningsmeddelande om att "Den här hårddisken verkar vara partitionera för Boot Camp. De föreslagna ändringarna kan göra så att hårddisken inte kan starta i Windows". Om jag ändå väljer att partitionera får jag det kryptiska meddelandet: "MediaKit rapporterar att en sådan partition inte finns."

Sätter 10 spänn på att Ubuntun skapar en massa gunk på rätt låg nivå som Apples installationsprogram får svårt ta hänsyn till.

Jag har tyvärr ingen smartare lösning än att antingen ta bort Ubuntun eller backa upp bra och radera och formattera.

Jag har också problem. Skulle precis gladeligen uppdatera från 10.4 till 10.5 men tji fick jag! Kommer så långt så att jag får välja svenska som språk men efter det tog det stopp:

"Mac OS X kan inte installeras på den här datorn. Den här programvaran kan inte installeras på den här datorn"

Nähä...vad gör jag för fel då? Har fått min HDD utbytt av Apple på garanti och bytt till 2gb i ram (inte Apple original)...

Någon som har någon idé? Hjälp tack!

/Klas

Edit: jag har den allra första MB:en, den är pretty much exakt 3 år gammal.

Ursprungligen av klasolsson:

Jag har också problem. Skulle precis gladeligen uppdatera från 10.4 till 10.5 men tji fick jag! Kommer så långt så att jag får välja svenska som språk men efter det tog det stopp:

"Mac OS X kan inte installeras på den här datorn. Den här programvaran kan inte installeras på den här datorn"

Nähä...vad gör jag för fel då? Har fått min HDD utbytt av Apple på garanti och bytt till 2gb i ram (inte Apple original)...

Någon som har någon idé? Hjälp tack!

/Klas

Edit: jag har den allra första MB:en, den är pretty much exakt 3 år gammal.

Vad är det för MB närmare bestämt. Vilken CPU? Hur stor är hårddisken, har du plats kvar? (>10GB?)

Vad är det för skiva du fixat? En skiva från Affären märkt "OS X Leopard" eller en skiva märkt med ngn maskins namn ?

Du skall ha en ren OS X-skiva. Jag tror inte det finns några update-skivor?

Ursprungligen av Goflorp:

Vad är det för MB närmare bestämt. Vilken CPU? Hur stor är hårddisken, har du plats kvar? (>10GB?)

Vad är det för skiva du fixat? En skiva från Affären märkt "OS X Leopard" eller en skiva märkt med ngn maskins namn ?

Du skall ha en ren OS X-skiva. Jag tror inte det finns några update-skivor?

Modellnamn: MacBook (den allra första vita, köpt maj-06)
Modellidentifierare: MacBook1,1
Processornamn: Intel Core Duo
Processorhastighet: 2 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache (per processor): 2 MB
Minne: 2 GB
Busshastighet: 667 MHz
Boot ROM-version: MB11.0061.B03
SMC-version: 1.4f12

Systemprogramöversikt:

Systemversion: Mac OS X 10.4.11 (8S2167)
Kernel-version: Darwin 8.11.1
Startenhet: Macintosh HD

Jag har 45Gb ledigt utrymme.

Skivan har jag lånat av en vän som har en famlijelicens med 4 licenser kvar vad jag förstår. Eller hur är det med det där med famlijelicenser? Får man inte 5st att fördela "fritt"?

Skivorna är inte märkta med datornamn nej.

Tack för hjälpen!

/Klas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-26 21:27

Familj och vän är inte samma sak! Men det är upp till erat eget samvete att bryta licensavtal Datorn fattar inte mellanmänskliga relationer.

Ta först en rejäl backup. Starta från orginalskivorna till datorn kör skivreparation med skivverktyg. Om det ändå inte går att uppgradera till leopard, kör skivverktyg från Leopard-skivan och se om det går att formatera om och göra en ren installation.

Och om det funkar, köp en egen kopia!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-27 09:38

Det har du redan tagit reda på!

Ursprungligen av klasolsson:

Boot ROM-version: MB11.0061.B03
SMC-version: 1.4f12

Vilket betyder att du har den senaste hårdvaru-programvaran till din MacBook-modell. Det brukar vanligen uppdateras automatiskt via programuppdatering, ibland får man fixa det manuellt, men detta verkar alltså inte vara problemet i ditt fall.

Tillägg: Kan kolla versionsnummer på EFI/SMC till olika mac-modeller här: http://support.apple.com/kb/HT1237

  • Medlem
  • 2009-06-26 22:40

Har EFI uppdaterats? 1.0, 1.1, 1.2.

Senast redigerat 2009-06-26 22:54
Ursprungligen av alix:

Har EFI uppdaterats? 1.0, 1.1, 1.2.

Ingen aning, hur vet jag det?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-27 10:30

Kolla att datorns har formaterats riktigt. På en intel dator måste du ha Guid Partition Table annars vägrar leopard att insrallera på datorn.

//Rob

1
Bevaka tråden