Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gemensam kalender

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag vill ha en gemensam kalender som man kan nå ifrån flera datorer i nätverket i iCal och via nätet på vilken dator som helst.
Kollade lite på nätet och det kräver en WebDAV-server men om man ej har någon server så kan man lösa det så här:

Man delar helt enkelt ut sin Gmailkalender:

Logga in på din Gmail
Klicka på kalender
Klicka på inställningar
Klicka på dela den här kalendern
Dela till särskilda personer:
Om du vill att någon annan kan titta på kalendern via sin Gmail

iCal:

Öppna iCal
Gå till Inställningar
Gå till konton
Klicka på ”+”
Fyll i:
Beskrivning = namn på kalendern, vad som helst
Användarnamn = din Gmailadress
Lösenord = ditt Gmaillösenord
Serverinställningar = https://www.google.com/calendar/dav/[email protected]/user
Ändra ”[email protected]” till din Gmail
Klart!

Sen måste man lägga in sin Gmail i adressboken om man ska kunna få bjuda in gäster till möten har ej testat det än.

/Peter

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2009-06-26 14:07

Tack för tipset! Har försökt hitta en smidig lösning att dela bara en kalender med sambon tidigare, men inte hittat något smidigt, men det här funkar ju utmärkt!

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2009-07-19 19:46

Nu är jag även iPhone-ägare, och vill få med ovanstående lösning över i iPhonen, men det verkar inte som om delade kalendrar inte följer med i MobileMe-synkningen. Visserligen skulle jag ju kunna "sladd-synka" över kalendrarna, men då faller ju en del av iPhone-idén tycker jag...

Någon som kommit på någon annan lösning? Alltså att jag och sambon ska kunna gå in och skriva och ändra i en gemensam kalender (olika konton på samma dator) som även synkar över MobileMe till iPhonen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-22 11:58

Clas -> Du lägger helt enkelt in det på samma sätt i telefonen. Så synkas det direkt mot Google istället.

Tyvärr verkar det inte funka i iCal och OSX 10.5. Någon som fått det att funka där?

olika lösningar på kalenderproblemet diskuteras här;

Ser dock inget speciellt om 10.5

http://www.99.se/apple-programvara/269177-ical-tva-personer-kalender-10-6-a.html

1
Bevaka tråden