Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att uppgradera eller inte uppgradera...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

...det är frågan.

Jag köpte en Mac Pro precis nyss. Först hade jag tänkt vänta tills snöleoparden dök upp, men när den visade sig bli så billig kunde jag inte vänta längre (dessutom blir den ju ännu billigare eftersom jag köpt mac efter 1;a juni). Så nu sitter jag med den trevliga maskinen bestyckad med leopard och funderar...

* Ska jag installera alla mina tunga appar (photoshop, logic studio, final cut express och alla dessa småprogram jag vill ha) nu, eller ska jag det inte? Jag vill ju helst inte behöva göra om den proceduren när snöleoparden kommer. Och jag vill helst blåsa maskinen och göra en "clean install". Vilket alltså skulle innebära att jag var tvungen att installera om det igen när snöleo släpps.

* ELLER ska jag satsa på att en uppgradering av OS.et blir lyckad och köra in alla appar redan nu?

* Sedan har vi ju alternativet arkivera och installera eller vad det heter. Har aldrig testat, men det låter som att jag skulle behöva installera alla program igen, om jag fattat saken rätt. Alltså att det är en clean install minus formatteringen av disken.

Och varför tror jag då inte på att uppgradera? Av erfarenhet, dock mest från andra O/S än OS X, men faktiskt även med OS X. När jag gick upp till leopard gjorde jag en upgrade. Min maskin blev rätt pucko då, och repade sig inte förrän jag till slut blåste om den fullständigt. Så att uppgradera undviker jag gärna.

Vad tycker ni?

Då man alltid ska ha backup ändå föreslår jag att du kör på, provar uppgradera och återställer till backup om det inte blir bra.

Så jävla jobbigt är det inte att installera program på en dator. Ge det en söndag, liksom. Ska du sitta och INTE jobba med de programmen fram till september annars?

Du kan ju dessutom installera 10.6 på en separat partition så att du behåller din fina 10.5.x intakt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-25 23:20

Installera i grodan ro, läs folks barnsjukdomeupplevelser med nya OSet, bida din tid... nuvarande OS X är ändå ganska fulländat.

Ursprungligen av nextstopbombay:

* Sedan har vi ju alternativet arkivera och installera eller vad det heter. Har aldrig testat, men det låter som att jag skulle behöva installera alla program igen, om jag fattat saken rätt. Alltså att det är en clean install minus formatteringen av disken.

Nej, du har nog missuppfattat lite. Ja, det är som en clean install minus formatteringen, men du har missat det viktigaste. För sen hämtar den ju användare, program och inställningar från den gamla installationen.

Dvs man får en fräsch installation, men behåller alla program och inställningar.

Något enstaka program kan behöva installeras om. Någon enstaka inställning kan behöva hämtas manuellt från det gamla systemet. Men i stort sett allt funkar.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-06-25 23:27

Arkivera och installera = Ny System-, Biblioteks- och Hemmamapp. Gamla System-, Bibliotek- och Hemmamapparna flyttas till en annan mapp.... Samma Programmapp.
Tror jag det var....

Annars så har jag flyttat hårddiskar från G3:a blådåre till G4 AGP och till G4 Gigabit och till G4 MDD med samma system 10.3 och uppgraderat till 10.4 och sedan 10.5 utan större problem...

Tack för era svar. Jag tror jag installerar och kör på.

För övrigt, nej, jag skulle isåfall inte låta bli att använda programmen fram tills snöleopard, alternativet då hade istället varit att använda macbooken där allt redan är installerat fram tills dess...

1
Bevaka tråden