Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte installera insticksmoduler, bl.a i Firefox

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag vet inte riktigt vart jag skulle posta detta inlägget och jag ber om ursäkt på förhand om det redan finns massa trådar om ämnet, försökt att söka så gott det går men hittade inget som var specifikt med mitt problem. Kan ha formulerat mig fel också så.. ha lite överseende..

Bytte från PC till Mac för några månader sen och är verkligen supernöjd men..

Jag har vid flera tillfällen försökt att installera insticksmoduler till bland annat firefox för att t ex kunna streama radio, adobe flashplayer osv.. men jag får samma fel vid installationen varje gång och det är följande:

"Installeraren kan inte öppna paketet. Det beror antagligen på att installerarens exekverare i ramverket inte har rätt ägarskap och/eller behörigheter".

Jag är inloggad som admin för jag har bara ett enda konto och vid andra programinstallationer får jag alltid ange lösenord och då är det inga problem.
Jag förstår inte riktigt vad det är jag ska göra? Skulle bli väldigt glad om någon kunde förklara på ett enkelt sätt vad som behövs göras..

/Elisabeth

Du skriver att det är "bl.a. Firefox". Vilka andra program handlar det om?

Ge gärna ett exempel (gärna länk till nerladdning) på en Firefox-insticksmodul som du inte lyckats installera.

Och lite bakgrundsinformation kan också vara bra:
Vilken version av Firefox kör du?
Vilken Mac-modell har du?
Vilken version av OSX kör du?

Senast redigerat 2009-06-25 09:27

jag försökte ladda hem adobe flash player så jag kan se videos på t ex facebook från denna länken:
http://get.adobe.com/flashplayer/

och flip4mac 2.11 från

http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/player/wmcomponents.mspx

Firefox version 3.0.11
jag har en macbook alu 2.4 Ghz intel core 2 duo
och mac os x 10.5.6

samma felmeddelande på båda när jag försöker installera..
står även att installeraren är skadad?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-25 16:17

Flip4mac laddar du bäst från deras hemsida. Finns en gratis version. Adobe ska fungera från länken.
Kanske har du problem med ditt nätverk och du lyckas inte få ner hela filen.

Du laddar dmg filen (är en virtuell disk) som du kan öppna och då öppnar den sig som en annan disk på ditt skrivbord. Du kan då köra insallationen från disken.

Jag skulle rekommendera att installera 10.5.7 på din dator. Har du problem kanske kan du plocka ner combo uppdateraren.

//Rob

jag testade att ladda flip från deras hemsida också men det gick inte det heller. har funderat massa på om jag gör fel i själva installationen men allt annat som jag har installerat har ju gått bra förutom insticksmodulerna?

ska prova combon, är det något speciellt som jag bör tänka på vid installationen?
är ganska grön på mac så jag vill inte göra nåt som blir helt galet haha..

för det har ingenting med rättigheterna att göra då?

jätteglad för tipsen! tack så hemskt mycket.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-25 20:39

Pröva att reparera behörigheter. Använd programmet Skivverktyg som ligger i Program/Verktyg.

jag får då detta felmeddelande..

Kör "Kontrollera skiva", och se vad den hittar.

följande på HD'n..

för det är väl den jag ska kontrollera?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-26 01:27

Ok det verkar som du har behörighets problem. Ta info på HD disken och skriv vad det står där.

//Rob

jättekonstigt verkligen.. jag har behörighet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-27 10:13

Jo, det ser rätt ut.
Pröva att köra Skivverktyg när du startar upp datorn från installationsskivan som förljde med datorn (håll nere c-tangenten när du startar om datorn med DVD:n inne)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-27 10:20

Det verkar nästan som din användare är inte i staff gruppen. Brukar vara ett vanligt fel när man uppgraderar från tiger. Men det kan vara problem med disken. Starta från DVD skivan eller single user mode och kör disk utility (skivverktyg).

//Rob

åh ni är underbara människor. nu fungerar det perfekt :):)
tack så hemskt mycket för hjälpen. vilket härligt forum detta är!
massa kramar

1
Bevaka tråden