Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS9 till Powermac G4 Quicksilver sökes

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå,
Jag fick en gammal Quicksilver 867 Mhz G4 utan återställningsskivorna. Skulle vilja köra os 9 på den för att damma av mitt gamla Rebirth och Reason 1.01 men utan os9 går det inte. Finns det någon vänlig själ som har kvar något os till denna burk?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-22 20:11

Kanske! Men OS X är mycket roligare även på en sån gammal stationärhingst, jag kör t om OS X 10.4 på en gammal iMac G3/400. Har du ingen senare Reason-version? ReBirth... hrm. Känns väl inte lika kul... finns ju t om ReBirth-refill med alla ljuden (trummorna), 303-ljuden skruvar man lätt till med annat.

Jo, kör i vanliga fall Logic 8.0.2, Reason 4.01 och Os X.5.7 men upplevde tyvärr inte Os9tiden annat än som Classic Därför skulle det vara kul med begränsningar, bara för att se hur bra det egentligen är nu. Mest för kuriosa, för 10.4 snurrar redan på maskinen

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-24 22:22

Aha. Nej, lita på mig, det är inget kul att pyssla med idag. Jag gillade OS 9 förr i tiden, men då fungerade det med systemuppdateringar och så vidare - allt det där är verkligen irriterande avstannat nu sedan några år tillbaka. Det är snudd på omöjligt att få en USB-klaviatur att lira med OS 9 såvida man inte har en gammal klaviatur där OS 9-drivare finns kvar på en CD-skiva... som man har kvar. Att hitta drivrutiner till det gamla operativsystemet är typ helt omöjligt. Apple såg till att OS 9 verkligen skulle förvandlas till ett sjunkande skepp - alla skulle gå över till OS X. Så blev det också, OS 9 är ett operativsystemens Titanic idag. Jag har försökt installera det då och då men gett upp tanken på det. Dels tar själva installationen inklusive uppdateringar till 9.04 (som var den sista versionen) en halv dag nästan. Likt gamla WIndows NT så måste OS 9 startas om hela tiden, om man så bara installerar den fjuttigaste lilla systemfil. Det finns en del tricks för att komma runt det, men nä.

It's just not worth it.

Men jag har en CD här om du vill.

Ursprungligen av PF:

...Dels tar själva installationen inklusive uppdateringar till 9.04 (som var den sista versionen)...

Nej, det var inte sista versionen. Efter 9.0.4 kom 9.1, 9.2, 9.2.1 och 9.2.2.

Grejen är den att jag har hittat 9.2.x men maskinen är nyare än retailversionen. Jag misstänker att man måste hitta en version specifikt för Quicksilverburken. Nåväl, i värsta fall får jag ta och göra en snygg G4-klocka för väggbruk

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-25 18:14

Just det Jesper... jag visste ju det, glömde det tillfälligt... du behöver inte skriva på näsan...

Bat: Jag har en G4-monitor (17" Apple) om du vill göra en komplett workstation...

Nej, har en 17" redan och hade tidigare två sådana till G5an men nu kör jag iMac 24 och är nöjd med det iof

1
Bevaka tråden