Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa dynamisk krypterad DMG-fil, går det?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag skulle vilja kunna skapa en dynamisk DMG-fil som dessutom är krypterad, kan man det?

Vad finns det annars för möljighet att kryptera en enskild mapp?

Tips, råd och förklaringar uppskattas.

- Slice -

Tack för länken Jesper, men det jag undrade över var om man kan skapa en DYNAMISK krypterad DMG-fil.
Ser nu när jag läser min fråga att jag missat att nämna just det tydligt nog.

Krypterade DMG-filer använder jag nämligen dagligen, men jag skulle vilja ha en som sväller om jag lägger i mer innehåll.
Jag är sgs säker på att jag har testat detta för länge sedan, men kan inte koma ihåg hur jag gjorde.

- Slice -

Jag tror inte att du kan ha en dynamisk .dmg, men däremot kan du ha en krypterad och dynamisk .sparseimage. Du ansätter en max-storlek men image-filen tar aldrig upp mer plats än de data som ligger där.

edit: någon han visst före...

Hej

Starta Disk Utility, välj "New Image"

Fyll i:

På Volume Size fyller du i maxstorlek för din dmg-fil
under encryption, välj 128 eller kraftigare om du känner för det.
och under image format, välj sparse disk image

Klicka på create, du kommer nu ha en disk image som väger in på ca 35 MB, och som kommer att expandera allt eftersom du lägger in innehåll i den.

Skulle du senare vilja förstora eller förminska maxstorleken på din dmg kan du använda terminalen:

hdiutil resize -size 50g kryptosparse.sparseimage

^^ Sätter maxstorlek på kryptosparse.sparseimage till 50 GB
samt

hdiutil compact kryptosparse.sparseimage
^^ Sätter maxstorlek på kryptosparse.sparseimage till storleken på filerna som den innehåller

Det var där jag missuppfattade det hela sist!

Jag trodde att man skapade en liten rackare och sedan kunde den svälla hur mkt som helst.
Nu är jag med, stort tack!

Faktum är att detta passar mig ypperligt då jag ofta kör med en krypterad disk på min bärbara.
Man är ju ibland lite dålig på att städa efter sig och kasta gammalt skräp som inte är aktuellt längre.

Tack ska ni ha!

- Slice -

1
Bevaka tråden