Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela ut en mapp till en användare som ändå kommer åt hela disken

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-06-24 10:17

Uppställning:

Mac Mini, agerar filserver
OS X 10.5.7 klientversionen

iMac, agerar skrivbordsdator
OS X 10.5.7 klientversionen
Sambo

MacBook, agerar skrivbordsdator
OS X 10.5.7
Jag

Problem:
Ska dela ut en mapp till min sambo på minin men hon kommer åt hela disken i alla fall. Har lagt till henne som sharing only-användare. Fattar inte varför hon ser alla mappar ändå...
Det är faktiskt så att det räcker att jag skapar henne som sharing only-användare så kommer hon åt hela disken, det vill säga innan jag ens lagt till henne som användare till en specifik mapp eller disk.

Måste jag gå in via terminalen och manuellt sätta rättigheter för alla mappar på minin? Ska väl inte behövas? Eller har jag missförstått allt?

Jättetacksam för alla tips!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-24 22:37

Den här frågan dyker upp lite då och då. Vad jag vet finns det ingen vettig lösning annat än att installera en separat FTP server och dela ut filer via den istället. Med tanke på att det har varit så här sedan iaf 10.3 så lär det vara ett medvetet val från Apples sida, frågan är bara varför...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-25 00:24
Ursprungligen av shandar:

Vad jag vet finns det ingen vettig lösning annat än att installera en separat FTP server och dela ut filer via den istället.

Va, är det verkligen så illa? Har inte behövt meckla med detta på Leopard, men när 10.5 kom fick jag uppfattningen att det numera ska funka i princip som på OS9-tiden.

Tex denna artikel (bra sammanfattning)
User accounts and file sharing in Leopard

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-06-25 13:22

Tackar för svaren!

Vet inte hur mycket klokare jag blev än att det är konstigt att detta fel (eller funktion?) inte är åtgärdad. Suck.. Varför gör dom på detta viset?
Ser ut som att jag får följa shandars råd och installera en enkel ftp-server och sen kanske använda något av de fuse-program som finns för att mounta bekvämt.

  • Medlem
  • 2009-06-25 15:21

Det är alltså FTP som filer ska delas med?
Åtminstone förr kunde man lägga till en enkel fil som innehåller users som endast fick se sitt eget användarkonto, har inte koll på om det är samma FTP-server som nyare versioner av OS-X kör.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-06-25 15:30

Nja, ursprungligen hade jag afp i åtanke. Helt vanlig fildelning med ett file sharing-konto. Inget avancerat.
Nu sitter jag och testar en lösning som består av Rumpus ftp-server och Expandrive för att mounta. Lite slött att bläddra bland filer och mappar men det kan nog gå. Tyvärr är det också typiskt och dyrt att behöva lägga pengar på licenser till ovanstående program när det egentligen ska funka att dela filer med vissa behörigheter i OS:et direkt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-25 16:30

Borde kanske ha klargjort att detta gäller ALLA inbyggda fildelningsmetoder i OS X. Upptäckte det själv när en polare började skapa filer på mitt skrivbord via ftp. Du måste alltså ladda ner en annan FTP server och köra via den. Fattar verkligen inte varför Apple har gjort så här.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-06-25 16:51

Äh.. jag lägger ner detta... Rumpus + Expandrive genererade en mängd badbollar och väntetider. Oanvändbart. MacFuse och MacFusion är inte helt smidiga heller. CrushFTP sög elfantbadboll och PureFTP lacka jag ur på efter en minut. Är nämligen inte direkt kompis med program som har bristande logik eller som kräver att man ska googla terminalkommandon till förbannelse innan man ens har lyckats startat ftp-deamon. För att sen i framtiden inte kunna styra den för att man glömt hur man gjorde.

Varför Apple, varför funkar inte behörigheter i fildelning med AFP???

Ska jag behöva köpa en serverlicens av OS X och installera på mac minin för att kunna dela filer och mappar med min sambo? Funkar det bättre med serverversionen? (Dum fråga kanske, men med tanke på klientversionens "finessrika" egenskaper kan man alltid undra...)

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-07-18 15:30

Pushar tråden lite trots sommartider och AFK. Behöver få ordning på det här med en utdelad mapp åt min sambo som man kan läsa ovan. Är det någon som har en vettig och enkel lösning som inte innebär för mycket bekymmer för slutanvändaren, dvs. min sambo. Allt jag vill är att hon ska kunna ha en mountad mapp i sin finder som hon ska komma åt alltid. Jättetacksam om någon har något bra att komma med!

1
Bevaka tråden