Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook minns inte justering av brightness

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken säger, min macbook minns inte justering av brightness, vilket är lite irriterande om jag alltid vill ha den aningens nedställd och inte på fullt som alltid är efter uppstart. Behövs det kanske någon extra mjukvara för att få macen att minnas brightnessinställningen. Datorn är två dagar gammal och jag kör 10.5.7.

Det är inte så att du har olika inställningar för med och utan adapter? Kolla strömspar i Systeminställningar...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-06-25 10:46
Ursprungligen av henkebarn:

Det är inte så att du har olika inställningar för med och utan adapter? Kolla strömspar i Systeminställningar...

Påverkar verkligen Enery Saver inställningen för ljusstyrka (och bakgrundsbelysning)? Jag har inte sett någon tidigare koppling mellan dom.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-06-25 13:31
Ursprungligen av mashen:

Som rubriken säger, min macbook minns inte justering av brightness, vilket är lite irriterande om jag alltid vill ha den aningens nedställd och inte på fullt som alltid är efter uppstart. Behövs det kanske någon extra mjukvara för att få macen att minnas brightnessinställningen. Datorn är två dagar gammal och jag kör 10.5.7.

Jag vet inte om det hänger ihop, men min MB alu justerar ljusstyrkan efter omgivningens ljus så att den blir mörkare när det blir det i omgivningen och sitter jag ute i solsken så blir ljusstyrka max, håll för vid kameran så ser du att det mörknar och blir ljusare när du tar bort handen (om det är ikryssat i alternativet enl bilden, annars står ljuset kvar där du ställt den).
Det kommer upp ett alternativ för denna funktion när du kör med den inbyggda skärmen i "bildskärm" annars syns den inte så du borde kunna se den då.

Senast redigerat 2009-06-25 16:07
Ursprungligen av Hjopek:

Jag vet inte om det hänger ihop, men min MB alu justerar ljusstyrkan efter omgivningens ljus så att den blir mörkare när det blir det i omgivningen och sitter jag ute i solsken så blir ljusstyrka max, håll för vid kameran så ser du att det mörknar och blir ljusare när du tar bort handen (om det är ikryssat i alternativet enl bilden, annars står ljuset kvar där du ställt den).
Det kommer upp ett alternativ för denna funktion när du kör med den inbyggda skärmen i "bildskärm" annars syns den inte så du borde kunna se den då.

På min vita MB finns det inte möjlighet att välja "justera ljusstryrkan automatiskt", trots att jag kör på den inbyggda skärmen, kanske är någon lyxfunktion på MB alu?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-06-25 20:32
Ursprungligen av mashen:

På min vita MB finns det inte möjlighet att välja "justera ljusstryrkan automatiskt", trots att jag kör på den inbyggda skärmen, kanske är någon lyxfunktion på MB alu?

Ja, jag hade ju också en vit MB före denna och kan inte komma ihåg att den finessen fanns på den.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-06-25 20:49

Och du har

provat med detta?

Ursprungligen av Hjopek:

provat med detta?

jo jag har kryssat i att den ska tona ner något när jag kör på batteri men den funktionen funkar inte vad jag kan se, reglaget för ljusstyrka är ändå i topp.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-06-26 09:36
Ursprungligen av mashen:

jo jag har kryssat i att den ska tona ner något när jag kör på batteri men den funktionen funkar inte vad jag kan se, reglaget för ljusstyrka är ändå i topp.

Din dator är ju ny, så du kan ju ringa Apple kostnadsfritt för support för den ska ju hålla en inställd nivå, det gör ju min illafall.

Telefon
Mac- och iPod-kunder har under de första 90 dagarna efter inköpet rätt till kostnadsfri telefonsupport, i form av en supportförfrågan per iPod och obegränsat antal förfrågningar per Mac.
Teknisk support för iPod och Mac: 0771 199 519
Apple - Support - Kontakta Apples support och kundservice

1
Bevaka tråden