Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avinstallera Windows

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lilla Edet
  • 2008-10-02 23:26

Jag har installerat VMware Fusion och Windows XP på min Macbook Pro, men det har aldrig fungerat som det ska.

Nu vill jag avinstallera XP och göra en ny Windows-installation, men jag vet inte hur jag ska ta borta Windows XP. Har någon tips om hur man gör det?

Senast redigerat 2008-10-02 23:44
  • Medlem
  • 2008-10-03 02:12

Om du högerklickar i Fusion, virtual machines library, på XP får du upp radera. Borde funka. Om inte så ligger det i mappen "virtual machines". Hittas av spotlight.

  • Medlem
  • Lilla Edet
  • 2008-10-03 16:10

Tack, Celle
Det har fungerat.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2009-06-24 07:49

Kan inte avinstallera Windows XP Pro

Jag har sökt i forumet för att hitta lösning till mitt problem; jag kör Fusion och har Windows XP Pro installerat och nu vill jag ta bort XP, men det går inte. Jag har försökt följa rådet i denna tråd, men "Delete" är utgråat (ej valbart). Hur ska jag göra?

Ursprungligen av Janoz:

Jag har sökt i forumet för att hitta lösning till mitt problem; jag kör Fusion och har Windows XP Pro installerat och nu vill jag ta bort XP, men det går inte. Jag har försökt följa rådet i denna tråd, men "Delete" är utgråat (ej valbart). Hur ska jag göra?

Det är bara ett program som alla andra.

Om du ser till att INTE köra det - ha det igång. Högerklicka på ikonen för det, välj "Flytta till papperskorgen".

Sedan har du också en stor (väldigt stor) fil som fusion ser som din PC-Hårddisk. Den måste du leta reda på och kasta med.

Efter detta väljer du töm papperskorgen - annars frigörs inte utrymmet.

Om jag förstår dig rätt vill du bara kasta XP och inte VMWare Fusion? I så falla ska du INTE kasta hela programmet som föresås ovan.

Jag vet inte varför Delete är grått men du kan istället gå till

/Users/username/Documents/Virtual Machines

och kasta den virtuella maskin som du inte vill ha i papperskorgen.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2009-06-24 17:13
Ursprungligen av M. Sundbom:

Om jag förstår dig rätt vill du bara kasta XP och inte VMWare Fusion? I så falla ska du INTE kasta hela programmet som föresås ovan.

Jag vet inte varför Delete är grått men du kan istället gå till

/Users/username/Documents/Virtual Machines

och kasta den virtuella maskin som du inte vill ha i papperskorgen.

Ja, jag vill ha kvar Fusion och kasta XP. Delete är utgråat, trots att den virtuella maskinen inte är igång Den sökväg du anger till mappen Virtual machines verkar inte stämma, för jag hittar den inte:confused::confused:

Ursprungligen av Janoz:

Ja, jag vill ha kvar Fusion och kasta XP. Delete är utgråat, trots att den virtuella maskinen inte är igång Den sökväg du anger till mappen Virtual machines verkar inte stämma, för jag hittar den inte:confused::confused:

Konstigt att sökvägen inte stämmer. Bara för att undanröja ev. missförstånd ger jag sökvägen igen i klarspråk. I din hemma-mapp (tryck shift+cmd+h) finns mappen dokument. I denna ligger mappen "Virtual Machines", i vilken dina installerade virtuella maskiner ska finnas som enskilda ofta stora filer. Om inte har du troligen valt att installera dem på något annat ställe.

Att "Delete" är grått är dock märkligt. Är du inloggad som en annan användare an den som installerade XP?

  • Medlem
  • Enköping
  • 2009-06-25 17:52

Löst

Den enda volym som fanns under Virtual Machines var Windows 7. Varför det är så kan jag inte svara på, men jag gissar att det kan bero på att jag installerade Fusion och XP för ganska länge sedan (2 år?) och då kanske Fusion fungerade annorlunda mot i dag, med den senaste uppdateringen Men jag valde att radera volymen som XP huserade i, matade ut den och tömde papperskorgen. Därefter kunde jag ta bort den ur Virtual Machine Library och vips: problemet löst Tack för alla goda råd och tips!
Trevlig sommar

Om den Virtuella maskinen är igång då blir "Delete" utgråad..

Ok, jag missuppfattade att du ville ha kvar Fusion.

Men du har väl ngn styrkonsol/inställningsläge där du hanterar dina Virtuella Hårddiskar.
Därifrån skall du väl kunna välja Delete.
- om inte Fusion kräver att du har minst EN för att allt skall fungera.

Du kanske skall skapa en ny och installera ngt operativsystem på den.

Har inte Fusion ngn hemsida med en Q&A ?

  • Medlem
  • Enköping
  • 2009-06-24 21:49
Ursprungligen av Goflorp:

Ok, jag missuppfattade att du ville ha kvar Fusion.

Men du har väl ngn styrkonsol/inställningsläge där du hanterar dina Virtuella Hårddiskar.
Därifrån skall du väl kunna välja Delete.
- om inte Fusion kräver att du har minst EN för att allt skall fungera.

Du kanske skall skapa en ny och installera ngt operativsystem på den.

Har inte Fusion ngn hemsida med en Q&A ?

Har redan installerat Windows 7 RC och ville därför ta bort XP (vilket verkar vara svårt).
VM Ware Fusion har en FAQ, men jag har inte lyckats hitta vad jag söker där.

Återstår väl då att från Finder kasta FILEN som representerar XP-hårddisken.
Lägg den i korgen, starta Fusion, njut av ett förvirrat program

Går det att få Fusion att fatta att filen inte finns och att det verkar OK att drämma den i papperskorgen... välj då töm...

Jag har en kompis som kör Parallells, han har alltid en massa olika hårddiskar beroende på vad.
När han skall köra så kör han på en kopia av hårddisken. När det skiter sig och han får ngt virus eller saker börjar allmänt balla ur - då kastar han bara den filen. Gör en ny kopia av originalet och så är han good-to-go igen.....

1
Bevaka tråden