Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra anteckningar i mottagna mail

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jg har letat på forumet efter ett svar på denna fråga men tyvärr inte hittat nåt så här kommer den:

Finns det någon möjlighet att kunna göra anteckningar eller notiser i mottagna- och skickade mail? Ibland när det är mycket mail i inkorgen så hade varit bra att kunna lägga till lite info om just det mailet, typ: "Kolla upp Lasses fråga och återkom nästa vecka".

Jag menar alltså notiser för sin egens skull. Om detta finns så är det toppen, om inte kanske nån duktig kan göra ett plugin så man får den funktionen.

Kan förresten ta ett exempel till när detta verkligen vore toppen:
Vi har en mailkorg på jobbet där blivande kunder skickar in intresseanmälningar om att de vill veta mer om oss. Utifrån dessa mail så ringer vi upp kunderna men allt som oftast får man inte tag i kunden eller ber kunden oss ringa vid ett bättre tillfälle. I denna situation hade det varit toppen om vi kunde skriva "Anna bad oss ringa på fredag" så att nästa person som läser mailen vet vad som har hänt sen sist nån läste den.

Tyvärr har vi MS Office på jobbet men jag tvekar inte att byta om vi hittar denna funktion hos Apple (eller om man på nåt sätt kunde köra Mail även på en Windows maskin).

Hoppas, hoppas nån har en lösning på detta problem eller snarare önskemål!

Anteckningar i mail gör jag mha uppgifter som finns i apple mail.

Det finns även GTD-program som det går att göra länkar mellan mail och projekt/uppgifter och sådant. Tex har Things den möjligheten. Vi har massa trådar om GTD-program här på 99, så kolla vidare där. Men det är en-användarlösningar.

Med FileMaker Pro kan du ha en mailklient (finns som plugin), alla kan se samma mail, svara på dem och sedan kan man relatera arbetsuppgifter, anteckningar, personer med enskilda mail som i en sådan lösning ligger som poster i en databas. Så FileMaker ersätter alltså mailprogrammet. Fungerar dessutom i nätverk för flera användare på Mac och PC.

Att ha många bra korgar i mailen anpassade till arbetsprocessen är en annan lösning som kan vara billigare. Eller märkningar med kategorier eller liknande.

Senast redigerat 2009-06-24 22:18
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 23:10

I entourage kan man editera mottagna mail om man vill, jag vet att frågan gäller mail.
Ville ändå bara hinta om att funktionen finns i Entourage

  • Medlem
  • 2009-06-24 23:23
Ursprungligen av wlao:

Detta var PRECIS det jag letade efter!! Tack

Vet förresten nån om det finns nåt liknande till Outlook?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-25 00:17

fiffigt

1
Bevaka tråden