Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn sätts i vila av sig själv när jag jobbar

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Just nu håller jag på att jobba med en sak i inDesign och typ var 5e minut slocknar skärmen som att den går i vila och när man rör på något vaknar den igen. jag får då skriva in min kod, så det verkar som att den sätts i vila av sig själv.

Jag använder den näst senaste macbook pro 15" den som kom i slutet av 2008.

Jag har kollat processorn och den är ca 63 - 68 grader när det händer.

Jag förstår inte vad detta är??? PLZ HELP!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-23 13:25

Kollat att det inte är nått galen med inställning på energisparfunktionen ?
Annars kan man ju prova köra med tror det heter coffee för att tvinga skärmen att inte gå ner i sparläge och på det viset se hur skärmen beter sig.

OK. ska kolla på det.

För övrigt kan jag säga att datorn går oftast ner i vila när jag försöker skriva in siffror i fälten för tabeller i inDesign. Helt skumt, Har arbetat med samma fil hela förra veckan och igår utan problem. det är nu skiten börjar hänga sig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-23 19:00

Du kan ju prova att nollställa SMC:n.
http://support.apple.com/kb/HT1411

Om inte det hjälper så kommer här ett väldigt långt långskott: du bär inte något speciellt armband på höger arm? Du vet kanske vart jag vill komma?

  • Medlem
  • 2009-06-23 23:07
Ursprungligen av sodemus:

Om inte det hjälper så kommer här ett väldigt långt långskott: du bär inte något speciellt armband på höger arm? Du vet kanske vart jag vill komma?

Dagens bästa! Imponerande!

jo hur visste du det? det är en magnet på den också? är det den som gör detta? varför händer detta?

Jag vet inte vad ni pratar om för armband men kan det inte vara magnetiska sensorer som avgör om locket är nerfällt eller inte. Om du då lägger en magnet mot sensorn så tror kanske datorn att locket är nerfällt och går därmed i vila?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-23 20:27

Det sitter en magnet i skärmen som triggar en sensor någonstans under höger shift-tangent när skärmen närmar sig ihopfällt läge. Prova att föra en gaffel över skärmen på motsvarande ställe så kommer du nog att känna magneten. Du triggar alltså sensorn med magneten i armbandet när du för höger hand lite längre upp på tangentbordet som du gör när du skriver siffror. Hade apple haft kvar numpaden hade du kanske klarat dig....

Där har vi anledningen! jag använde inte de armbandet igår och det var därför det gick bättre Tack för hjälpen. Detta var lite humoristiskt.

Inget fel på min dator

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-23 23:19
Ursprungligen av maikiboy:

Tack för hjälpen.

Ingen orsak, det var så lite så.

Baron: inDesign och siffror verkade lite udda för att vara mjukvarurelaterat... Men sett utifrån så kan jag hålla med om att det var lite "House-feeling" över det!

Senast redigerat 2009-06-24 00:12

Fantastiskt! Detta är vad jag kallar proffsig hjälp! Inte på en miljon år skulle jag ens ha kunnat komma att tänka på det som möjlig orsak!

den här tråden gav mig "the chill" - på ett bra sätt.

Impad!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 10:01

Haha. Vilket inlägg sodemus!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-24 10:13

"off the hook" som dom säger kul att det var så udda men lätt fel o få löst.

  • Medlem
  • 2009-06-24 21:28

Påminner om en gammal historia (typ 80-tal) från vår IT-avdelning:
En kvinna hade alltid enorma poblem med att datorn stängde av sig när hon skulle skriva ut. Det hände varje gång hon satte på skrivaren eller vad det var hon gjorde. Eftersom det inte gick att komma på vad det var per telefon gick till slut en person ner till henne där hon satt. Det visade sig att hon högbarmad som hon var lade brösten rakt över tangentbordet när hon sträckte sig mot skrivaren. Datorn klarade inte detta och lade av.
Det var bara att snyggt försöka förklara vad det berodde på...

Jag har faktiskt varit med om en liknande grej som konsult! En kvinna påstod att hon, titt som tätt, fick massor med extra radbrytningar i texter, att programval gjorde sig själv osv osv.

Efter en massa felsökande så kom jag på vad det var.–.nämligen att de stora pappershögar som hon hade liggande intill tangentbordet kom åt entertangenten!

1
Bevaka tråden