Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte spara film i Safari 4

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-06-23 12:25

Sedan Safari 4 (nöjd med) och senaste QuickTime (jag har Pro) kan jag inte spara ned filmer som visas i Safari. Detta var en av anledningarna att jag skaffade Pro. Jag har inte aktiverat kiosk-läge (som bl a gömmer spara-funktionen).

Är detta en bugg i nya Safari och/eller QuickTimes insticksfil i Safari? Eller någon annan sådan? Flip4Mac/Perian?

Har någon erfarenhet av samma problem? Och rent av löst det? Om svar anhålles. Tack på förhand!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-23 19:59

Detta skulle jag gärna vilja ha utrett med, någon?

någon länk man kan testa på? Kan fn inte komma på någon själv

Har annars märkt av några problem som man kan koppla direkt till Safari4:

* Om jag klickar på redigeringslänken (för att redigera tex detta inlägg) så kraschar Safari efter att ha stått och tuggat en liten stund och samma sak händer då jag försöker besöka svenska Apple,

* Några widgets antingen ser inte ut som de ska eller funkar inte som de ska och så var det även med Betan. Detta gäller tex Apples egen konverterare som blandar ihop valutor samt iLovelamp som totalt tappat formen (lavalampa). Har varit i kontakt med dem som gör iLovelamp och de jobbar på problemet...

  • Medlem
  • 2009-06-23 21:38
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

någon länk man kan testa på? Kan fn inte komma på någon själv

Här kan du testa en.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Har annars märkt av några problem som man kan koppla direkt till Safari4:

* Om jag klickar på redigeringslänken (för att redigera tex detta inlägg) så kraschar Safari efter att ha stått och tuggat en liten stund och samma sak händer då jag försöker besöka svenska Apple,

På mina PPC knasar både 3.2.3 och 4. De står och tuggar i oändlighet, och kraschlandar så småningom. På min mini Intel c2d fungerar 4 alldeles utmärkt, liksom 3.2.3 gjorde (det var väl den mest kortlivade versionen av Safari hittills. Nej, förresten, det kom en 4.01 typ omedelbart )

Ursprungligen av alix:

Här kan du testa en.

På mina PPC knasar både 3.2.3 och 4. De står och tuggar i oändlighet, och kraschlandar så småningom. På min mini Intel c2d fungerar 4 alldeles utmärkt, liksom 3.2.3 gjorde (det var väl den mest kortlivade versionen av Safari hittills. Nej, förresten, det kom en 4.01 typ omedelbart )

Ja du, jag har ingen aning. Hittar ingen möjlighet heller att ladda hem den filen. Använder iofs SpeedDownload men inte heller det plugin'et verkar kunna hantera den filen. Vad gäller de övriga problemen så har jag en PPC Mac, den sista varianten av G5'an. Problemen kvarstår efter uppdateringen till 4.01

Skriver ett nytt inlägg eftersom redigering kraschar Safari...

Du kan ganska enkelt kolla om du har rätt plug-in installerat i Safari. I hjälp-menyn finns ett alternativ som heter "Installerade Plug-ins" eller kanske möjligen "Installerade insticksfiler" på svenska - kör på engelska själv. Välj det så får du ett fönster som visar alla installerade plug-ins, vad de är till för och vilken version de är i. Om quicktime funkade som det skulle innan du uppgraderade till Safari4 så skulle iaf jag gissa att det är Safari som är boven.

  • Medlem
  • 2009-06-23 23:42
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Skriver ett nytt inlägg eftersom redigering kraschar Safari...

Du kan ganska enkelt kolla om du har rätt plug-in installerat i Safari. I hjälp-menyn finns ett alternativ som heter "Installerade Plug-ins" eller kanske möjligen "Installerade insticksfiler" på svenska - kör på engelska själv. Välj det så får du ett fönster som visar alla installerade plug-ins, vad de är till för och vilken version de är i. Om quicktime funkade som det skulle innan du uppgraderade till Safari4 så skulle iaf jag gissa att det är Safari som är boven.

Jag har löst det som så på min iBook G4 att jag backade från Leopard till Tiger, och kör Safari 3.2.1 och QuickTime 7.5.5. Fast med den konfigurationen får jag fram ett sparadialogfönster, men spara som källfil eller film är gråtonad. Kan det vara så att Safari 4/QT 7.6.2 känner av detta och automatiskt gömmer alternativet? Det kan hända att proxyn inte tillåter att spara längre, det gick förut. Det går att klicka på länken och välja att hämta den.

Fler exempel borde undersökas, men det är svårt att komma på alternativ. På SR och SVT sparar jag visserligen ned Windowsfiler via Flip4Mac i QT-insticksfilens fönster. Se bifogad bild med exemplet Fåret Shaun på SVT Play. Du kan ju testa detta i Safari 4.

Jag kan redigera mina inlägg här på 99 utan problem, men knappen att ladda ner QT har tamejfan försvunnit

Det var en skum länk som gavs till mp3-filen. Den börjar bara ladda men fullföljer inte.

I vilket fall så kan man ju kringgå problemet genom att öppna Fönster -> Aktivitet, välja den mediafil man vill spara, kopiera och klistra in i Hämtade filer-fönstret. (Samma trick som gäller för sparandet av filmer på YouTube, SVT PLay osv).

Nåja, ver 4.0.2 kommer väl snart...

---------
PM G5, 10.4.11, Safari 4.0.1

  • Medlem
  • 2009-06-24 11:20
Ursprungligen av johan_tanying:

... kringgå problemet genom att öppna Fönster -> Aktivitet, välja den mediafil man vill spara, kopiera och klistra in i Hämtade filer-fönstret. (Samma trick som gäller för sparandet av filmer på YouTube, SVT PLay osv).

Tack! Det var ett bra tips som jag inte kände till, och jag har testat, och det fungerar bra.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-11-05 17:43
Ursprungligen av alix:

Tack! Det var ett bra tips som jag inte kände till, och jag har testat, och det fungerar bra.

Fungerar detta verkligen?
Eller finns det andra sätt på vilka jag smidigt kan ladda ner exv en YouTube-animation innan den plockas bort?

Det enda det där tricket gör är sparar ner adressen till youtube-filmen men om man vill ha filmen fysiskt på sin hårddisk så finns det:

Keepvid: KeepVid: Download and save any video from Youtube, Dailymotion, Metacafe, iFilm and more!

Plus några jag inte testat själv men hittat genom sökning här på 99:

Free Video Download, Free Download Video FLV from YouTube, Google Video and more

SaveTube - Save YouTube Videos

TubeTV 1.0 software download - Mac OS X - VersionTracker

TubeSock - Save YouTube videos

File2HD.com

För att sedan titta på filmerna behövs något som kan spela flv-filer: VersionTracker.com

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-11-05 18:52

Tack, men jag får ett stort antal URL:er att ladda ner när det gäller animationer och då verkar åtm några av alternativen ovan bara ladda ner den första......

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-11-05 18:45

Det här fungerar fint för mig i Safari 4.0.3 under 10.6.1:
Välj menyvalet: Fönster->Aktivitet
Leta upp raden för den aktuella sidan
Klicka på den lilla pilan framför för att expandera sidan och visa alla ingående filer
Leta upp raden med flv filen (Youtube etc) eller i det här fallet mp3 filen
Håll in alt medan du dubbelklickar på den raden så laddas filen ner

  • Medlem
  • 2009-11-05 19:02

Man kan med fördel använda ClickToFlash i Safari (ej Firefox) som med sina inställningsmöjligheter gör det möjligt att ladda ned H.264-kodade filmer från Youtube (höger- eller kontrollklicka på grårutan för att få fram valen. Se bifogad bild.). I övrigt blockerar den flash, vilket kan vara trevligt för oss Mac-användare. Man kan alltid klicka på flash-fönster om man vill se dem, och lägga till sajter där man alltid vill se flash. Observera att inställningsmöjligheten för ClickToFlash först aktiveras när man surfat in på en sajt med flash. Se bild.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-11-05 19:28

ClickToFlash har jag ju redan och si den verkar fungera.
Stort tack för hjälpen.

1
Bevaka tråden