Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säker fildelning, finns det?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett av de mest omtalade snackisarna senaste året då det gäller användandet av program som finns på persondatorer är som alla (?) vet FILDELNING, finner det lite märkvärdigt att det inte finns ett forum för detta som inte nödvändigtvis skulle innebära att man eller någon propagerar för nedladdning av upphovsrättsskyddat material. Alla förstår säkert att tekniken ligger steget före lagstiftarna och att det bara är en tidsfråga innan de lagstiftande tvingas att gå tillbaka till ruta ETT och börja finna andra sätt att skydda upphovsmännens intressen.

I skenet av detta läste jag en intresant dokumentation som skrivits av en Stefan Nilsson som lär undervisa i programering, algoritmer samt datastrukturer på Kungliga Tekniska Högskolan. ( Jag har inte kollat ifall han existerar, men är bered att tro att han finns ). Han gör där en beskrivning hur klienten "OneSwarm" fungerar. Klart läsvärt oavsett hur man ställer sig till att fildelning existerar. Själv så är jag positivt inställd till att tekniken existerar och kan bara instämma i Stefan Nilssons svar på ifall det är olagligt - "OneSwarm är ett nätverksprotokoll som gör det möjligt för datorer att utbyta information".

http://www.nada.kth.se/~snilsson/public/OneSwarmFAQ.html

En site som ser fildelning som något naturligt är: www.dold.se - fast gratis är det inte, det kostar att vara anonym.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-04-02 11:11

Från dold.se: "090401: För närvarande är systemet överbelastat. Kunder som tecknar ett abonnemang idag får därmed 1 månad extra. Kontakta kundservice@dold.se om du har frågor om ditt abonnemang."
Konstigt nog blev det överbelastat den 1 April men jag set det som lite märkligt att betala för att hålla på med illegal nedladdning.

Det om något visar väl att de lagliga tjänster som finns och som man kan betala för inte håller måttet?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-04-02 11:15

Frånvaron av tjänster är en klar nackdel, det finns inte en vettig tjänst öht för att hyra film(i Sverige) om man sitter med OS X. Jag har ingen aning hur bra de som fungerar till Windows är dock?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-02 12:16

zzzzzz

Fildelningen regleras av moraliska övertygelser och inte teknik.

Kultur har ett värde och detta värde betalar man för. Dvs. laddar man ned en TV serie som inte finns på marknaden, köper man DVD-boxen när det blir tillgänglig för att göra rätt för sig.

Men jag vet - jag är en utdöende art.

Ursprungligen av planB:

zzzzzz

Fildelningen regleras av moraliska övertygelser och inte teknik.

Kultur har ett värde och detta värde betalar man för. Dvs. laddar man ned en TV serie som inte finns på marknaden, köper man DVD-boxen när det blir tillgänglig för att göra rätt för sig.

Inom rimliga gränser.
Kultur är för värdefullt för att man ska behöva betala för precis allt hela tiden.

Ursprungligen av Laseranders:

Inom rimliga gränser.
Kultur är för värdefullt för att man ska behöva betala för precis allt hela tiden.

??? Alla inkl. du och dina piratpolare kan ju vältra er i gratis kultur helt lagligt 24/7/365 genom radio tv internet och gratis konserter & föreställningar, men gratis kultur är ju inte lika hett som illegalt nedladdad sådan, eller?

Den här tråden handlar om en teknikfråga - om sätt att vara anonym. Håll er till det ämnet. Låt det inte bli ännu en pirat-antipirat-pajkastningstråd.

/Mod

Detta är inte en diskussion om fildelningens vara eller inte vara, utan precis som Jesper tidigare sagt en teknikfråga.

Alla off topic-inlägg som hädanefter görs i tråden kommer tas bort.

// Richard Rönnbäck, i egenskap av moderator

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-23 10:27

"Din nätverkstrafik krypteras och passerar Dold.se på vägen mot Internet. Där byter vi ut din IP-adress mot vår egen." står det hos Dold.

Frågan är om det inte är ganska lätt att spärra folk som är anslutna till Dold även om de varierar sin egen adress. Att använda Dold är ju lite grand som att springa på stan med rånarluva; visst, ingen ser vem du är men man har rätt att undra varför du har rånarluva på dig.

Och använda det på jobbet är inte utan risk. Vilken arbetsgivare skulle acceptera att en klient av detta slag installeras?

Ursprungligen av planB:

...
Och använda det på jobbet är inte utan risk. Vilken arbetsgivare skulle acceptera att en klient av detta slag installeras?

Behövs det en speciell klient eller är det inte vanlig PPTP som används? Det finns med i såväl Mac OS X som Windows.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-23 15:43

"Dold" pratar om en klient som installeras.

Det verkar bara vara ett program som gör alla inställningar åt dig i Windows. Det är nog svårt att koppla upp sig mot ett trådlöst nätverk i Windows så jag vill helst inte veta hur det är att ställa in PPTP. Installationsguiden för Mac var dock mer rakt på sak.

Att skapa en vanlig PPTP-anslutning i Win är relativt enkelt, följ guiden och mata in adress och användarnamn/lösenord. Om inte servern har några konstiga inställningar fungerar det "out of the box"

1
Bevaka tråden